Smör och olivolja
Jag har läst Matrevolutionen och jag har läst Ett sötare blod. Jag tycker mig ana en liten motsättning. Lite fritt ur minnet, min tolkning av Eenfeldts respektive Fernholms uppfattningar:
Eenfelts tes: Smör är alltid nyttigast. Men olivolja är inte heller dåligt.
Fernholms tes: Olivolja är det nyttigaste fettet, för det är fleromättat. Men smör är inte heller skadligt.
Nån annan som sett detta? Åsikter? Har jag rätt?
Att olivolja skulle vara nyttigast är förmodligen baserat på studier kring hjärtsjukdom och mat, som visat att lågkolhydratkost a la medelhavet är nyttigast i just detta avseendet.
Liknande studier med smör har inte gjorts, men förmodligen kan misstänkas att det skulle få ett liknande resultat.
Heter det De eller Dem?

Det fleromättade fett vi bör sträva efter att äta mer av, EPA och DHA, finns i vildfångad fet fisk från friska hav, sill och makrill.
Olivolja innehåller 10 gånger mer linolsyra (omega-6) än smör, ca 10 gram per 100 gram, enligt http://www.fineli.fi Vi får alldeles för mycket omega-6 i maten och bör sträva efter att minimera kvoten: LA / (EPA+DHA) i det totala kostintaget.
Olivolja
fettsyror, totalt 93.3 g
fettsyror, fleromättade 10.9 g
fettsyror, enkelomättade cis 68.4 g
fettsyror, mättade 14.0 g
fettsyror, trans 0 g
fettsyror, n-3 fleromättade 0.5 g
fettsyror, n-6 fleromättade 10.4 g
fettsyra 18:2 cis,cis n-6 (linolsyra) 10366.560 mg
fettsyra 18:3 n-3 (alfa-linolensyra) 543.505 mg
fettsyra 20:5 n-3 (EPA) 0 mg
fettsyra 22:6 n-3 (DHA) 0 mg
kolesterol (GC) 0 mg
steroler, totalt 175.0 mg
Smör osaltat
fettsyror, totalt 77.1 g
fettsyror, fleromättade 2.2 g
fettsyror, enkelomättade cis 19.6 g
fettsyror, mättade 52.8 g
fettsyror, trans 2.5 g
fettsyror, n-3 fleromättade 0.4 g
fettsyror, n-6 fleromättade 1.3 g
fettsyra 18:2 cis,cis n-6 (linolsyra) 1038.812 mg
fettsyra 18:3 n-3 (alfa-linolensyra) 357.471 mg
kolesterol (GC) 178.0 mg
steroler, totalt 0 mg
Jag har läst någonstans att Ann idag ångrar att hon inte puschade lite mer för smöret också:-)

Olivolja är främst enkelomättat.. det är nyttigt.. eller smör är oxå nyttigt.. eller.. inget av dem är nyttiga egentligen förutom att de ofta bär med sig fettlösiga vitaminer, utan det är snarare det man tog bort som var onyttigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ann har sagt att hon önskar att hon diversifierat bättre angående de fleromättade fetterna i sin bok
Omega-3 och -6 har ju som bekant väldigt olika inverkan på om kroppen är i inflammationsläge eller ej.
Hon kommer ju med en ny bok snart
Ska bli intressant att se hur hon hanterar fetter denna gång 🙂

Re: #5 _Ska bli intressant att se hur hon hanterar fetter denna gång
_
Fleromättat fett bör hanteras med försiktighet. 😉 Det oxiderar snabbt. Ingen eller försiktig uppvärmning och ingen exponering för luftens syre i onödan. Frysförvaring maximalt 3 månader, sedan börjar det smaka härsket.
Lita till dina smaksinnen. Det goda fettet smakar gott och det dåliga smakar illa. Det är en av anledningarna till att industrin vräker på en massa marinader, kryddblandningar och kemikalier i sina produkter.
Mättat fett, smör och kokos, är stabilt.
Kokosfett 100 %
fettsyror, totalt 98.5 g
fettsyror, fleromättade 2.1 g
fettsyror, enkelomättade cis 4.5 g
fettsyror, mättade 91.3 g
fettsyror, trans 0.6 g
fettsyror, n-3 fleromättade 0.2 g
fettsyror, n-6 fleromättade 1.9 g
fettsyra 18:2 cis,cis n-6 (linolsyra) 1905.175 mg
fettsyra 18:3 n-3 (alfa-linolensyra) 215.138 mg
kolesterol (GC) 0.8 mg
steroler, totalt 98.8 mg
"Vi får alldeles för mycket omega-6 i maten…"
Intressant. Slv hävdar annat:
"Hur mycket fleromättat fett äter svenskarna i dag?
Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning av svenskarnas matvanor, Riksmaten 2010-11, får vi i oss mer omega-3-fett än tidigare. Det beror på att vi äter mer fisk och mer olja och flytande margariner. I genomsnitt äter vi 2,7 gram omega-3-fett per dag, vilket innebär att ungefär 1,2 procent av den totala energin vi äter kommer från omega-3-fett. I genomsnitt får svenskarna alltså i sig den mängd som rekommenderas.
När det gäller omega-6-fett får svenskarna i sig ungefär 9 gram, vilket motsvarar cirka 4 procent av energin. Det är på nedre gränsen av vad som rekommenderas."
Jag har givetvis inget särskilt avgörande att säga om slv´s uppfattning om vår konsumtion av fett, men eftersom det är just livsmedelsverket det handlar om så är jag beredd att helt ignorera saken och inte ens läsa den.

Re: #8
Ja, de har lite otur på SLV när de tänker. Eller så är det margarinindustrin som tänkt åt dem. Eller någon adjungerad professor vars tjänst finansieras av industrin.
SLV bör snarast läggas ner eller säljas till Unilever.
Grass-fed Butter is a Superfood For The Heart
Jenny Reimers har skrivit om fädbodrift av nötkreatur mm i:
Maten vi borde äta som håller oss normalviktiga och vid god hälsa i hela långa livet.
mLCHFh B-) .
#8 och 9
Ja, låt och ta på oss skygglapparna och ignorera all info som kommer från slv och bara för att det kommer från slv, och hellre ägna oss åt att klura ut en plausibel konspirationsteori till hur det egentligen är margarinindustrin som styr skutan.. 😈

Re: #12
Följ pengarna! Första regeln när det gäller att bedöma en utsaga är att ta reda på vem som betalat för den. Det gäller såväl för forskning och myndighetsutövning som infiltratörer på bloggar och nätet i allmänhet.
Man kan inte låtsas vara ung, naiv och kunskapstörstande alltför länge.
Jag håller med goliath i sak härovan, men att medelsvensken bara skulle få i sig 9 g omega-6 låter orimligt. SLV har också en uppgift någonstans om kvoten omega-6/omega-3 som vi får i oss och den lkänns helt orimlig. Orimligt bra då. Jag försökte räkna på det och fick inte till en så bra kvot ens utan olja, margariner och spannmål.

Karl E Arfors Omega 3 / Omega 6 och dessas roll i inflammation:
# 15
Den hade jag inte sett förut men en mer övertygande föreläsare än Karl Arfors är svårt att finna…
Borde ses av alla!
mLCHFh B-) .

Ralf Sundberg
Forskningsfusket
Mer från http://2op.se
http://www.youtube.com/user/Canal2ndOpinion
Naturlig mat för barn väljs bort när Livsmedelsverket får bestämma