Göran Petersson, Chalmers
En liten samling med rapporter som vanliga dödliga patienter förstår det mesta av..
https://www.chalmers.se/chem/SV/amnesomraden/kemisk-miljovetenskap/personal/goran-petersson
Skickade denna sida till min anti-LCHF-doktor, tillsammans med en sammanfattning av mitt besök hos dietisten för knappt 2 månader sen.. hela mailet seriöst förutom lite på slutet för att jag tolkar att dom tolkar allt "nytt" som forskas fram lite felaktigt:
---
Den intressanta läsningen är ett antal publikationer skrivna av Göran Petersson på Chalmers, välskrivna och nästan farligt lättförståeliga för oss vanliga dödliga patienter:
https://www.chalmers.se/chem/SV/amnesomraden/kemisk-miljovetenskap/personal/goran-petersson
Har bl.a läst "Fetter - Kolesterol - Statiner" (2007, långt ner på sidan), men också en hel del av andra skribenter som på ett likande sätt får fram hur allt hänger ihop.
Jag har inte kollat upp närmare vem den här Göran är, så han kan lika gärna bara vara nån gammal och gaggig tomte som vill tjäna pengar på de rapporter han på något sätt fått in på Chalmers (och Paginas) server.
/PeO
----
Jag kan om intresse finns posta hela mitt mail i ett svar, tror inte jag har några hemligheter eller andra konstigheter i det, och jag har nog nämnt ungefär samma i min "tips inför dietistbesök"-tråd
… och om nu Göran skulle råka läsa mitt inlägg, så är det inget ont menat med det där sista i mailet, det är bara min tolkning av hur läkare och dietister tolkar information som dyker upp från de som vågar yttra sig…
En hittills obekant forskare för mig. Har bara ögnat igenom lite, men här verkar finnas mycket att hämta och lära sig av. Tack för tipset!
Det här är ju sånt som de flesta läkare och dietister inte vill att vi ska läsa :)
Att han skriver utan referenser kan det var för att professor Göran Petersson själv är forskare och sin egen referens?
mLCHFh ;-) .
Synd att han inte har några vetenskapliga referenser i sina rapporter. Det är det som krävs om det ska bli trovärdigt oavsett om man är fett- eller sockerkramare.
Visst är det lite tråkigt att det saknas referenser i så gott som alla rapporter (det fanns några till annat han själv skrivit i nån + några enstaka vanliga böcker), men det gör ju inte innehållet ointressant för det om man läst liknande/samma information annanstans..
Fast de här referenserna duger väl gott och väl :)
#5 Jag förutsätter att kommentaren är ironisk. #7 Nä, material blir ju för somliga ointressant först det motsäger sig individens uppfattning eller önskningar. Har man läst liknande på annat håll så är det bättre att hålla sig till de som kan ge stöd till sina påståenden.