LCHF och pedagogisk måltid.
Gör ett nytt försök med LCHF för inget annat fungerar.
Men några frågor.
Min mage kommer balla ur helt. Har IBS och är laktosintolerant och förra gången jag testade LCHF så drogs jag med konstanta diarréer. Verkar som mjöl är stoppande för mig och håller magen i schack.
Vad kan jag äta för att skona magen?
Jag jobbar på ett demensboeende och har sk pedagogisk måltid. Jag ska alltså äta det som de boende äter. Hur kombinerar man det med LCHF. Frukosten är inget problem, det blir som vanligt ägg och sill. Lunchen däremot är ett problem. Det är mycket mjölmat.
Hur är det saker som pannbiff, korv mm. Är det ok att äta? Hur är det med grönsaker, eftersom jag inte kan styra tillgången så får jag äta det som serveras. Hur illa är det tex att äta rårivna morötter. Kan man äta mer kolisar på lunchen för att sen minska ännu mer till middagen som jag ju äter hemma?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ja, du kan ju inte ha det som förra gången med ständiga diarreer
Du måste klura ut vad i kosten som får magen att balla ur
Ge ett exempel på hur en dag ser ut när du äter Lchf
Ditt arbete krånglar ju till det ytterligare och här blir det väl till att försöka göra så bra val som möjligt om det nu är helt förbjudet att ha med sig egen mat?
De kan ju inte tvinga dig att äta det du inte mår bra av? Hur hanterar de personal/boende med olika allergier t.ex.? En del dör ju t.om. om de måste äta sånt de inte tål, så det måste ju finnas acceptans för att skippa vissa saker? Du har IBS och är laktosintolerant, alltså måste du ju göra justeringar i kosten?
Ingen specialkost till personal, de får äte det de tål av det som serveras.
Jag äter redan idag för mycket laktos på jobbet. Trots att jag försöker undvika de värsta laktosfällorna.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag menade att de ju inte gärna kan förhindra att du tar med den mat du tål att äta. Speciellt om de inte serverar specialkost. Om du nu inte kan äta nåt alls? Ska du svälta då?
Ta ett snack med din chef och berätta hur dåligt du mår av maten och att du därför tar med egen mat - fråga inte utan berätta, enkelt och klart. Du är vuxen och det är ditt liv, DU bestämmer vad du stoppar i dig och det kan de inte tvinga dig till.
Sedan kan du ju påpeka, om chefen skulle vara svår att tala med, att med den maten du "tilldelas" får du diarréer och kan inte göra ditt arbete så bra som annars, då du måste springa ifrån på toa.
Med LCHF-kost kommer du troligen även att bli piggare och starkare och detta kommer säkert chefen att uppskatta :)
Stå på dig! Annars gör nån annan det. Det finns ingen anledning till att du skall äta det "alla andra" äter bara för att det är bestämt så. Ta ner det på personnivå och prata om det på ett bra sätt så kan jag inte förstå att det skulle vara något problem.
Lycka till och berätta gärna hur det går sedan :))
Äntligen! Ja det är kanske lite fel att hylla men jag har också ganska stora problem med diarre' när jag äter LCHF har skrivit om det i flera trådar. Tror att det blir lite bättre med Sunwick som någon tipsade om. Jag hoppas också att salviatabletterna jag äter för eller rättare sagt mot nattsvettningar ska hjälpa, de har jag bestält från USA då de inte finns här hemma längre. Hoppas det löser sig för dig!