Vad menas med net carbs?
Vad menas med "net carbs"? Och vad menar Kostdoktorn med att en net carbs-märkning i själva verket betyder high carb?
Förstår inte jag heller eftersom det är det gängse sättet att ange kolhydrater i USA. Netkarbs = digererbara kolhydrater, kolhydrater vi kan tillgodogöra oss. I USA räknar de ju in fibrer i kolhydratvärdet, så för det mesta är netkarbs = carbs - fibre.
I fallet med kakorna är det kanske märkligt att helt dra bort sockeralkoholerna också, men jag vet inte vad normen för det är i USA.

Här redovisas kolhydrater inklusive fibrer på första kolhydratraden på deklarationen, på nästa sätter de ut numret på odigerbara som man drar av från totala summan (första raden) för att på sista raden ge 'net', vilket alltså är de kolhydrater som ska räknas … om man måste räkna.
Nuförtiden anses det att man ska räkna åtminstone en tredjedel av kolhydraterna från sockeralkoholer … och märker man att man är 'känslig' så ska man räkna ALLA. 'Känslighet' här betyder att man INTE får några biverkningar såsom diarre eller upprörd mage, alltså kroppen accepterar sockeralkoholen.
FÅR man däremot diarre så behöver man i stort sett inte räkna kolhydraterna … ett slags two-edged sword eftersom you're doomed if you do … and doomed if you don't
… på litet olika sätt förstås …
Det var ju det jag sa? Även om jag stavade carbs fel. 

Vad Andreas menar är att när det står Net Carbs på sk lowcarbprodukter skall man vara misstänksam!!
Ofta är det fria fantasier eller rent lurendrejeri!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hittade följande enka förklaring…
"…Fiber has little to no impact on blood sugar, so Atkins says that you can subtract your fiber grams from your carb grams. If you eat atkins products that contains sugar alcohols, you can also subtract those, as they do not mess with blood sugar either.
for example, I had an atkins meal bar as a snack. total carbs 29g
fiber 11g
sugar alcohols 15g
net carbs 3g
does this make any sense to you?"
Sà:
Total carbs - (fiber+sugar alcohols) = net carbs
Nàgon som vet vari meningen eller logiken i detta ligger?
Om man är "low carb" i the US vilka riktlinker följer man dà?

#6 av crikarlshamn
Jodu, det är inte lätt att veta för den som är nybörjare eftersom alla har sin egen 'rätta 'uppfattning. Men, jag tror att de som är allvarliga lowcarbare först och främst tar bort vanligt bröd och socker (I ALLA former) och pre-fabricated. Sedan försöker de hålla sig till så ren mat som möjligt och under 50 gr per dag … dessa carbs kommer då mest från grönsaker, några bär och om de bakar något med nötmjöl.
Jag har en sida på Pinterest där jag sätter in bra recept för lowcarbare … de som är bra men kan bli bättre sätter jag in förslag till hur de kan göras bättre.
Det är fortfarande jättejobbigt här i Staterna att få folk att förstå hur man ska äta för hälsa. Nu har jag fått knogarna smiskade utav flera som sager sig vara diabetesundervisare eller har sidor som de kallar lowcarb men recepten innehåller vetemjöl och agave och maple syrup. Dessa 'rådgivare' är alltid suspekta eftersom de ofta är nutrition students.
När jag påpekar att det inte är riktigt vad de säger så blir de förbannade. De menar på att jag har inte rätt att säga emot dem - en till och med kallade det harassment - men jag säger också att de har rätt att sätta in vad de vill men har inte rätt att kalla vadsomhelst för bra diabetes mat eller lowcarb om det betyder att folk måste pumpa insulin bara för att de har ätit efter deras råd. Nu pratar jag inte om insulin som måste tas för att kroppen inte producerar … jag menar insulin som tas för att MOTARBETA vad man äter, när just dessa rätter är onödiga och bara äts för att man ska få 'unna' sig - då äter man fel. Det går jättebra att 'unna' sig idag med massor av fina lowcarb recept.
Hej igen Gun,
Tack för làngt svar :) fast menade mest hur de skiljer och allmänt vilka riktlinjer som gäller för total carbs och net carbs, vi har inte net carbs i Schweiz och tror inte de i Sverige har det heller.

I EU anges fibrer för sig och digesterbara kolhydrater som kolhydrater.
I USA redovisas alla kolhydrater som kolhydrater, även fibrerna.. sen kan man ange Net carbs, de skall då motsvara det vi anger som kolhydrater i EU.
Net carbs i EU?
Men.. i exemplet potatis är:
Kolhydrater (Total carbs) 37,21 (med fibrer)
Net Kolhydrater (Net carbs) 32,51 (utan fibrer?)
Trodde det Net carbs är US angivelsen med minus fibrerna, som vi räknar med…?
Hur tänker jag galet här?
I atkins meal bar som de refererat till:
total carbs 29g (Svenska "kolhydrater")
fiber 11g
sugar alcohols 15g
net carbs 3g (Svenska "Net K")
Ett annat exempel:
http://www.julianbakery.com/low-carb-foods-product/chocoperfection-dark-chocolate-bar/
total Carbohydrates (16 grams)
and subtract the Dietary Fiber (14 grams).
That equals 2 Net Carbs.
Total carbs - fiber = net carb
Räknar man inte Total Carbs (16g) i Sverige?
Snurrar… för min fràga var egentligen hur mànga NET CARBS en Low Carb"are" i USA anser vara medel/normalt 5, 50, 100g?
Men jag kanske har allt om bakfoten?
Hjälp :o)
Nej vi räknar net carbs här. Alltså minus fibrerna. Så det är ca 40 net carbs som brukar räknas som gränsen för lowcarb, sen heter det nog kolhydratstreducerat. Sockerralkohol är ju en annan femma. Det beror på vilken sort det är. Det är ju inte sockeralkoholer i speciellt mycket heller. Bara i sötningsmedel, eller?
Om jag inte fattat helt fel, alltså… fattar iofs inte varför kostdoktorn säger att net carbs är high carbs…

För att på de flesta samansatta produkter som utger sig för att vara low carb så är det för det mesta rent ljug!
Jag fàr inte ihop det Zepp, de produkter som, anger sig att vara low carb men som du säger, är "rent ljug", och som jag inte motstrider pà nàgot vis, är som exemplet ovan, och dà räknar vi i EU/Schweiz (för att vara pet noga!) Total Carbs (16g) och inte Net Carbs (2g).
Mitt exempel med potatisen kom bort:
I fatsecret.se är kolhydrater automatiskt angivna men man kan välja in att fà angivelsen för Net K….
eller…?

Fatsecret är väl amerikanskt.. där räknas alla kolhydrater som kolhydrater.. och anges inte som vi gör i EU enbart de digesterbara!
Här har du Finelis lista på potatis.
fast 32 netcarbs mot finelis 13,2 motsäger iallfafall att netcarbs skulle vara "glädjesiffror" måste jag säga… mysko hur som helst…
Zepp,
Ja, Fatsecret är Am. och man kan välja vilka värden man vill se i listan som jag kopierade in.
Se värdena nedan:
Fineli - 13.2
Livsmedelsverket - 12,5
Fatsecret Sv - Kolh 17,47 och Net K 15,27 (fel värden men..)
Fatsecret US - Carbs 15.71 och Net C 13.31
Med denna jämförelsen ska vi som använder Fatsecret ta bort Kolh i angivelse tabellen och bara använda oss av Net K för att jämföra med de Svenska angivelserna för LCHF (tex…)
Orakeldelfi:
Och jag äter mindre kolhydrater än jag antog - definitivt Lowcarb! :o)
http://www.fatsecret.com/ White Potatoes (Flesh and Skin)
FatCarbsNet CProtKCals0.1015.7113.311.6870
Fineli länk till kokt potatis och dà är :
Råvara klass: Potatis
Livsmedel bruk klass: Kokt potatis
Livsmedelsdatabasen ger:
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx
EnhetSortera

Färskpotatis rå
Vald viktg100Portiong Energi (kJ)kJ
247
Energi (kcal)kcal
59
Proteing
1,1
Fettg
0,1
Kolhydrater
g
12,5
Fatsecret per 100g
FettKolh.Net KProtKcal0,0917,4715,272,0277

Man får inte bli förvirrad av att man har olika värden i olika tabeller.. det är vad de mätt upp.
Så om potatis hamnar i snitt på 16% kolisar så stämmer det.. pofibrer borträknade!
Tack Zepp! :o)
Har inte haft potatis hemma pà … ett àr… men har ätit potatis mousseline ett par gànger pà restaurang. Hälften är dà gärdde och smör, mmm
Men, …i jul och pà kräftskiva äter jag jaanssons. Ska även prova blomkàls janssons som det skrevs här om för ett tag sedan.