Slow cooker
Har precis fått hem en slow cooker och tar gärna emot lite tips

Vad är det för något..?
http://en.wikipedia.org/wiki/Slow_cooker
Perfekt för buljongkok! Ingen ånga och inget kladd och inte blir det varmt i köket heller.
Jag har nyligen skaffat en också. Har bl.a gjort chili con carne och kycklingryta i den. Helt fantastiskt att komma hem från jobbet och ha maten klar, bara att sätt sig till bords direkt.
Är mkt imponerad av att grönsakerna inte blir mosiga medans köttet blir underbart mört, smälter nästan i munnen. Jag tar det jag har hemma och har i grytan, kött och några grönsaker, gott. Brukar be sonen ha i en skätt grädde en stund innan jag kommer hem så blir det lite mer krämigt.

åh just det ja! dom verkar lite tuffiga.
Fast nu blev jag lite betänksam när jag läste wikipediaartikeln jag länkade till. Kolla under Disadvantages. Kan det stämma?
"Vitamins and other trace nutrients are lost, particularly from vegetables, partially by enzyme action during cooking"
Jag hittade bara sidor som citerar wikipediaartikeln, utom den här.
http://www.drweil.com/drw/u/QAA400487/Sold-on-Slow-Cooking.html
Tyvärr är det så att all form av varmhållning reducerar näringsvärdet i maten. Det spelar ingen roll om det handlar om gammalt klassiskt värmeskåp eller slow-food-cookern i #0 inlägg
/Désirée
Inte riktigt samma sak, eftersom varmhållen mat ju varit ordentligt uppvärmd. Artikeln hävdar ju att slowcooking inte förstör de enzymer som vanlig kokning förstör och därför bryts näringsämnen ner.

Grytbitar, vitlök, lök, champinjoner och buljong går i grytan innan du sticker till jobbet. När du kommer hem rör i creme fraiche eller gräddfil och servera med lättkokt blomkål. Min enkla stroganoff!
Ha alltid i mindre vätska än du tror du behöver.
Är väl mer eller mindre som Sous-vide
#9 - vad gott det låter. Måste testas!

Sous-vide???
Var köper ni en slow-cooker?

En kompis som bor i USA fixade min
Kortfattat så vakuumpackar du maten vilket möjliggör att du kan koka den vid lägre temperaturer och under längre tid.
Konsumentugn finns här http://www.sousvidesupreme.com/
utvecklad av Dr. Michael Edes and his wife Dr. Mary Edes och några ingenjörer som jag inte kommer ihåg namnet på.

hemul,
en liten recension av din kanske ? 
Medarbeterare på Kost
Oj Oj. Förvaras köttbitarna i rumstemperatur 9-10 timmar på spisen tills du är hemma från jobbet.!? För slow cookern står väl inte i kylskåpet under dagen och där sätter igång processen så maten blir klar i tid.
Nej, det är inte rumstemperatur. Slowcookern är ju på hela tiden. Det är samma princip som när man gör en stek i ugnen i väldigt låg värme.
chilisalsa, jag är jättenöjd. Jag skulle vilja ha en större, men på amazon förekommer kritik mot en av Morphy's stora, att den blir för varm, så jag vet inte om jag törs köpa ifall det är samma problem med alla deras större. Jag har kontrollerat min och den håller värmen prefekt. 83 grader tror jag det var.
Jag tyckte den här var snygg, retro. Jag har läst att Rival ska vara de bästa, så det var ju en sån jag var sugen på, men sen kom jag att tänka på att glaserat lergods från Kina kanske inte är så bra, så engelskt kändes bättre på så sätt också.
Just ja, att den är oval är en fördel. Standardstorleken 3 1/2 liter rymmer inte så mycket, så oval är bra om man har en stek med ben t.ex. Jag lyckades trycka ner 2 hönor i min, men det var genom att skära loss låren och sticka in dem i skroven och sen klämde jag ner dem. Det var verkligen packat.

Det jag oroade mig mest för var nog ett par resencioner där som sa att locket inte var tätt… dvs att det pyste ut vätska (ånga) den vägen vilket ju såklart inte är bra för själva idén om man säger.
3.5 liter är egentligen i minsta laget om man ska göra buljongkok samtidigt som man kokar nåt kött antagligen ? Alltså köttbit + märgben + lite rotsaker…
Men för att göra en "rätt" rätt upp och ner är den säkert helt idealisk.
Sen tror jag nog att man inte vill ha en större sak än så ståendes framme… vilket alltid leder till att den inte används lika ofta !
Har ju 5 & 7 liters rostfritt som går in i ugnen för det andra 
Nu blev jag sugen på en …
Medarbeterare på Kost
Stod det att locket inte var tätt på den modellen jag har? Mitt är tätt. Alltså, det är ju bara ett vanligt lock. men eftersom det inte kokar så blir det ju just inget tryck som lyfter locket. Sätter man på 3:an känner man svag doft i rummet. På ettan får man ställa sig med näsan alldeles intill och sniffa för att känna något alls och det är ju ettan man kör på.
Det ryms inte så lite heller, särkilt inte om köttet är tärnat. Jag har gjort kalops flera gånger. 1.5 kg högrev + rotsaker o. lök + ett märgben = 10 hemulportioner.

Det var några resencioner som antydde det även om totalbetyget var mycket bra…
Mums !
Beställer nog !!! 
Medarbeterare på Kost
Ja, de är ju billigare än en vanlig rostfri kastrull här. Kom på en sak som är dum med Morphy. Keramikformen är inte ugnssäker. Hade gärna betalat lite mer för det. Den är rätt snygg att ställa på bordet och tar plats gör den ju, så det är fånigt att inte kunna använda den i ugnen också.
Beställde precis en slow-cooker från amazon (Morphy Richards 48710 Oval Slow Cooker Stainless Steel, 3.5 Litres). Priset för grytan, frakt och en kokbok i pocketutförande blev totalt 339:02 sek.
Är mycket förväntansfull och håller med Hemul ovan - pirset är närmast att jämföra med en vanlig gryta från IKEA eller annan lågpriskedja.
Då kanske man kunde göra tjälknöl . Min nya ugn har ingen inställning för temperaturer på 70-80 grader.

Har också beställt en… ska komma på onsdag !
Det var snabbt det, mindre än en vecka isf.
Vi får väl starta en avdelning med recept som passar för slow cooker kanske 
Medarbeterare på Kost
De funkar faktiskt fint för stekt kött också, med yta alltså. Fast man får ju fixa stekytan i pannan först. När min var ny använda jag den till allt för att testa. Revbensspjäll (gammaldags tjocka) blev supermöra t.ex. Hade bara lite bottenskyla vatten då och brynte spjällen ordentligt innan.

"Hade bara lite bottenskyla vatten"??
Har inte provat min än men alla tips mottages tacksamt. Har en tanke om förstekt Sjömansbiff med förkokt rättika så det blir nog min testkörning

En liten fråga till er som fått hemm eran nya mackapär…
Dom lär väl inte skicka EU-kontakt antar jag då jag läste i instruktionsboken att man isf ska byta…
Kan ju slinka in på Clas O och skaffa en sån här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135972727
Å andra sidan tänkte jag ha den på diskbänken så den vore kanske bäst att helt enkelt byta kontakt till en stänksäker sak, vilket jag har alldeles för många ändå…
Vore lite kul att få veta om dom följer EU-standard för skyddsjord (gul-grön)
Medarbeterare på Kost

Ursäkta

Min från USA var menad för samma elsystem som vårat so no problems här, bara att plugga i

Jag har beställt från UK där de har 2st flata kontaktdon för fas+nolla och en flat för skyddsjord. Antingen skaffar man en övergång eller byter kontakt som det står i instruktionsboken att man sa göra…
Själva elsystemet ställer inte till något…..
Medarbeterare på Kost

Jag använder min en eller fler ggr i veckan. Idag kom jag hem från jobbet på morgonen (jobbar natt) slängde i en corned beef brisket med kryddor och c:a 5 dl vatten. Vaknade och skar upp ett vitkålshuvud, höjde tempen och middan var klar på 15 min.
#28 Det ser ut som en fråga men jag fattar inte riktigt vad du frågar? Om man kan ha bara lite vatten? Ja, det kan man. Man kan göra som när man gör grytsek. Bryna först och puttra färdigt i grytan.
Det ska alltså puttra under hela dagen, alla de timmar som folk är på jobet. Ca 10 timmar med restid.
Ibland hör man om tryckkokare, de ska få maten klar på ingen tid alls.
Hur gick det med era grytor? 

Jorå min funkar utmärkt…
Har mest blivit grytor och liknande. Jag brukar aldrig bryna i de fallen, om jag inte är ute efter brynt köttsmak.
Godaste hitintills var nog dillkött på riktigt kalvkött…
Medarbeterare på Kost
Skall snart äta gryta som kokt sedan i morse på högrev, vitkål, svarta oliver, chili, lök och lite andra kryddor. Lukar hur gott som helst!
Det blir som oftast riktigt gott i min slow cooker och jag brukar inte heller försteka kött (men tänker jag mig inte för blir det lätt lite väl rinnigt då ingen vätska går "förlorad" i ånga så som vid annan tillagning).
Tyvärr använder jag den inte så ofta som jag skulle vilja då jag glömmer förberedandet kvällen innan eller morgonen innan och kommer hem hungrig efter en dag på jobbet och kan då så klart inte vänta 6-9 timmar.
Hej, nu hoppar jag in i diskussionen sådär 1.5 år senare. Jag tänkte köpa en slow cooker här i Sverige. Vart finns de nu och vilka favorit recept har ni? Jag älskar kött men min sambo är vegetarian så tänkte be om tips för det?
Det ska va gött å leva annars kan de kvitta

Hej! Jag vill köpa en Slow cooker. Har bestämt mig för en på 5,7 liters men är nu tveksam vilken modell jag ska välja. Prismässigt spelar det ingen roll då det skiljer sig så lite.
De två jag funderat på har båda timer.
Crock-Pot 5,7L Sauté - Rostfri, Timer. Med löstagbar stengodsgryta som man kan ha på spisen, ugnen, mikron, kylen eller frysen: http://www.acreto.se/Crock-Pot/Slow-Cookers/Crock-Pot-57-L-Saut
Sedan funderar jag även på den vanliga med keramikgryta. Crock-Pot 5,7L Rostfri, Timer. http://www.acreto.se/Crock-Pot/Slow-Cookers/Crock-Pot-57-L
Är det någon som har erfarenhet av dessa två grytor och kan dela med sig om för och nackdelar? Egentligen är det inte så viktigt för mig att kunna ha grytan på spisen men nice to have.
Ni som har köpt 3,5 liters, har ni ångrat att ni inte köpte större?
@nn
Jag har den översta, och har alltså ingen erfarenhet av den andra. Däremot läste jag en del recensioner av den som varnade för glaslock eftersom de kunde explodera. Jag vet inte alls om det är vanligt så man ska bry sig om det. Men annars hade det varit bra med glaslock för att kunna se hur det kokar.
Storleken är utmärkt. En mindre hade varit alldeles för liten. Jag kokar mest buljong i min, och sätter jag igång ett kok, så vill jag få plats med en ordentlig sats.

Tack Lisabet. Det blir nog en Sauté. Jag såg att de har satt ner priset på den hos CDON.
@nn