Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 4872 ggr
nyborjare08
25

Är jag bara en i statistiken?

Hej! Jag har varit borta härifrån pga en längre sjukhusvistelse. Här har hag varit med om en del och ville dela med mig… Jag kan bli hjärtligt trött på hur överviktiga bemöts i vården. Rätt arrogant och ofta nedvärderande även om det naturligtvis finns undantag. Och detta att man förväntas följa statistiken hela tiden. Är jag så vansinnigt ovanlig?? Jag är kraftigt överviktig. Här snackar vi kraftigt obes. 177 cm och för ett år sen 176 kg. Nu 153 kg. Har varit överviktig sen tonåren och har sakta ökat ca 2-5 kg varje år trots en uppsjö av dieter, viktväktare och pulver och annat . Är nu 43 år. Jag har ätit lchf i 5 år men inte lyckats vända den uppåtgående trenden förrän förra året. I somras började jag dessutom med periodisk fasta och då vände det rejält. Äntligen! Jag ligger för närvarande (sen tre veckor tillbaka och ytterligare ett par dagar) på sjukhus. Det började med en blödning i buken (en historia för sig) som medförde en kraftig infektion. Blodet dränerades, jag fick tre sorters antibiotika innan infektionen vände. Men då slogs njurarna ut, troligen av antibiotikan. Jag hamnade på njurmedicin och fick dialys. Nu är jag tack och lov nästan bra och får åka hem på fredag som det låter. Men mitt i allt elände känns det som om jag triumfierar på sätt och vis, samtidigt som jag stör mig på att läkarna förväntar sig att jag så självklart ska följa statistiken för så kraftigt överviktiga. När de kollade njurarna passade de på att kolla min lever  - Men va KONSTIGT! utbrast ena läkaren. -Va?! Undrade jag och blev rädd. - Du har ju INGEN fettlever! Inte minsta tillstymmelse till det! Har du rasat i vikt de senaste veckorna?? - Njaaee, men jag har gått ner 20 kg det senaste året…? - .. mutter… Sköterskan på avdelningen som just kollat BS (4,7): -Jaha, och vem sköter din diabetes? Jag: -Jag har inte diabetes mig veterligen (och såg nog MYCKET förvånad ut eftersom det är testat). - Nähä… Blodtrycket mäts varje dag och (nästan) varje gång ser jag besvikelsen i sköterskornas ansikten när det är normalt till lågt. -Har du ALLTID haft det?! -Jaaa…. - Konstigt! Igår träffade jag en dietist och beskrev min lchf-livsstil och periodisk fasta. -Jaa, du förstår att vid njurproblem avråder man från lchf eftersom man får i sig så mycket protein. - Men jag får i mig lika mycket protein som en s k "normalkostare"? Ca 0,8 g per kg kroppsvikt? -Jaja precis rätt! Men enbart animaliskt fett är INTE bra. Du måste tänka på kärlhälsan! Och då är det omättade fetter som gäller. -Men SBU-rapporten…? - Nej men den kan inte tolkas SÅ! Det är bara vid övervikt och inte tillsammans med andra komplikationer (njursvikt). Och det ÄR faktiskt så att all sammantagen evidens visar att omättade fetter är bäst. Jag sa inget mer :-) Naturligtvis förstår jag att min övervikt är farlig. Naturligtvis förstår jag att den också belastar njurarna. Men jag är så överlycklig att jag är på rätt väg. Jag KAN göra något åt den. Jag är på väg att lyckas. Och jag kanske kan ge vissa läkare, systrar och dietister lång näsa på vägen. Ovanlig som jag tydligen är! :-)

Sjöstjärna
3

Jag skulle tro att det är dina fem år med lchf som är orsaken till att du varken har diabetes eller högt Blodtryck trots övervikten, så även om du ännu inte har gått ner så mycket i vikt som du vill så kan du nog ändå tacka ditt kloka kostval för att din hälsa är oförskämt bra sett till omständigheterna. Grattis! 👍

Har du fått kollat sköldkörteln? Om man har brist på sköldkörtelhormon så kan man få stora problem med myxödem som lätt kan förväxlas med fettma men som är nästan hopplöst att banta bort eftersom det är en svullnad i vävnaden och inte fett. Bara en tanke eftersom kilona verkar sitta ovanligt hårt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

nyborjare08
0

Ja sköldkörteln är kollad. Men nu när njurarna återhämtar sig händer konstiga saker i kroppen. Under tre veckor har jag varierat ca 20 kg upp och ner i vikt och inte pga olika vågar. Så nåt är ju kajko, helt klart. Njurarna kollas regelbundet sen tidigare och jag har aldrig haft problem förr. Under dessa år har jag inte kört så strikt lchf. Det kan också vara en orsak.

[Russinflarn]
4

Åh, jag känner igen mig! Jag är inte lika stor, men vid operation för ett år sedan vägde jag 116kg (nu 104, har fastnat). Och VARENDA gång jag går till vårdcentralen eller är på sjukhus blir de lika förvånade för att mina värden är så bra (perfekta) och för att jag inte har diabetes. Det är rätt intressant, det där. Fast jag äter bara LCHF/kolhydratreducerat i perioder, så jag har väl en bra kropp då. Jag blir bara så trött och less på att möta den där skepticismen hela tiden.

Å andra sidan: de gör ju bara sitt jobb och det är ju bra att de kollar. Men de hade ju kunnat behärska sig lite och inte bli så FÖRVÅNADE när värdena är bra. 

För övrigt: Fantastiskt bra jobbat att vända vikttrenden! Tjugo kilo på ett är år är banne mig inte fy skam! Sjukt jobbigt när kilona sitter så hårt. Jag är lite lika, efter tex en överlevnadskurs ute i skogen eller en vintertur med tältning och skidåkning gick de flesta i sällskapet ner kilovis. Inte jag. Jag gick ner ett par hekto. Med lite tur. Likaså vid operationen gick jag upp i vikt, inte ner. Vägning varje dag och personalen var förbluffade. Har kollat sköldkörteln med de prover som tas på en vårdcentral, och de är inom gränsvärdena. Så att. Min kropp väntar på istid, tror jag. Bäst att lagra allt som går! Äter jag för lite går jag inte ner i vikt, äter jag för mycket går jag upp i vikt. Gäller att hitta den där magiska gränsen. Eller hålla sig till LCHF/kolhydratsreducerat, vilket jag tyvärr är dålig på i längden. (Sorry för OT!)

Lilltilda
4

Nä du är tyvärr inte ensam TS. Bemötandet feta människor får i sjukvården är riktigt tragiskt. Jag har varit fet (130 kg till mina 177 cm) och trots det alltid varit frisk, aktiv osv, men vid de få tillfällen jag haft med sjukvård att göra har jag alltid blivit bemött med skeptism, speciellt då mina värden och min kondition varit bra i alla tester trots fetma.
Dessutom upplevde jag att vad jag än sökte för så skylldes symtomen på felaktiga levnadsvanor. Jag sökte t.ex hjälp för svår upprepad huvudvärk och de hittade inget fel så de tyckte att stärkade promenader och frisk luft kunde hjälpa. Suck… Jag svarade ärligt att jag äger hund och även då som fet gick jag minst 5 km/dag och då tyckte de att jag kunde lägga om kosten och äta mer vitaminer (På den tiden åt jag GI och hade redan påbörjat min viktnedgång med hjälp av den kosten). Min huvudvärk fick jag sedan förklaringen till då jag gick till en naprapat som konstaterade en kotförskjutning i nacken. 3 behandlingar senare så var jag helt symtomfri.

NU när jag är normalviktig så tittar läkare på MIG och inte på min fetma om jag frågar om något.
I företagshälsovården är det ingen som förvånas över mina värden och att jag är i så bra kondition.
Så JA bemötandet är annorlunda då man är fet.

Lycka till i din kamp! Fortsätt! Du tycks ha hittat rätt väg nu!

~God loves you, and I´m trying! ~

nyborjare08
0

Precis lilltilda! Att försöka behärska sig. Bara det lilla tror jag skulle göra mycket för många. Eller tänka på att inte, som dietist, anläggga ett hånflin och säga: - Det är ju märkligt att vissa inte tar tag i sin vikt när det så UPPENBART syns att det behövs! Såna kommentarer kan ju totalsänka en redan lessen tjockis. Jag sa det till henne. Hon blev tyst och flinade inte längre. Men HON menade säkert inget illa. Hon bara förstod inte vilken effekt och skada det kan göra.

Lilltilda
0

#5: För länge sedan såg jag en amerikansk talkshow, minns tyvärr inte vilken, men hon som ledde programmet tog på sig en "tjockisdräkt" och fick hjälp av en maskör att förvandla sig från smal till tjock och så gick hon ut på gator och mötte olika människor och fick då plösligt upp ögonen för hur tjockisar blev behandlade. Jag tror att många som såg det programmet fick sig en tankeställare.
Ibland önskar jag att människor som jobbar inom vård-och hälsoyrken fick göra samma erfarenhet, ta på sig en riktig "tjockiskostym" och sedan söka upp kollegor för konsultation. Jag tror att vissa skulle få en aha-upplevelse och sedan kanske tänka om och bemöta sina patienter på ett annorlunda sätt.

Edit: Jag tror att det var i Tyra Banks show som de testade fat suit

~God loves you, and I´m trying! ~

Maggan71
3

Vilket underbart inlägg! *ler brett*

Vad bra att du mår förhållandevis bra och skönt att du får åka hem imorgon! :-)

När jag var som fetast (166 cm och 130 kg) var jag också "fet och frisk" till alla läkares förtret… *fnissar*

Det blir så himla jobbigt när man inte passar in i standardramen och deras statistik. Då gäller det att ha en bra attityd och andas lugnt… *s*

Du fixar det här!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

nyborjare08
0

Tack snälla Maggan71! :-) Och tack ni andra för de glada tillropen!

Doroteagun
1

Stå på dej! Den finns åtskilliga besserwissrar som tror att de besitter sanningen om vad som är nyttigt! Du är på god väg och då får du överse om du får 'illrättavisningar' av såna som inte vet bättre :-)

Gia91an
2

Känner så igen mig! Har ändå gått ner tio kilo de senaste året (och har hypo så för mig är det stort!) Då med LCHF med. Gått från 120 till 110 och det är i allafall en bit på vägen! :) 

Men går man till läkarna så får man alltid höra att det är på grund av att jag är överviktig som jag har ditten och datten. Allt ifrån ont i magen till huvudvärk. Visst att vikten påverkar men man kan inte skylla ALLT på det. 

Har alltid rört på mig mycket och varit aktiv som tusan. Har senaste trte åren levt på lågkolhydratskost och senaste året på LCHF. Tog prover för en månad sen. Bad SPECIFIKT om blodfetter, Blodtryck och socker. 

Min läkare sa att mitt Blodtryck blivit bättre senaste året, mitt socker låg perfekt både korttids och långtidssockret och när jag frågade om mitt kolesterol så sa han med ett stort leende: Jadu, det är mycket mycket mycket perfekt, till och med otroligt perfekt! Så fortsätt så!

Konstigt, ändå förhållandevis frisk på de punkterna i allafall! 😃