Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3641 ggr
Anits
0

Mens - sötsug

Hela poängen med LCHF är att man äter sig ordentligt mätt på mat som håller en mätt länge och inte påverkar blodsockret påtagligt. Därmed försvinner sötsuget och behovet att äta mellan måltiderna. Så också för mig. Men en gång i månaden funkar det inte. Jag bara vill äta! Typ hela tiden.
Jag lider inte av vare sig övervikt eller sockerberoende. Mitt största problem innan LCHF var problem med humöret. Jag var alltid så fruktansvärt arg varje eftemiddag när blodsockret gick i botten. Det problemet är borta. Hurra!
Men jag undrar ändå hur det känns för er andra LCHF-ätare… Slipper ni sötsug även vid mens eller är det värre då? Fast ni äter LCHF.

AilyAdams
0

Hehe… Min man låter likadant varje månad. "Ska du ha mens nu eller?"

Sen om det faktiskt är ett biologiskt behov eller en dålig ursäkt vet jag inte, men det slår aldrig fel. Men det är bara en dag. Därefter känner jag inget sug… kanske för att jag oftast faller för behoven/de dåliga ursäkterna? 😞

Heter det De eller Dem?

OlgaMaria
0

Hormonerna går bananas och det är klart att det påverkar resten av kroppen och alla andra hormoner som har med blodsocker och aptitreglering att göra. Har man stora problem med PMS betyder det att kroppen är i obalans och har svårt att hantera alla olika hormoner. Äta socker är givetvis inte lösningen. Man får försöka boosta sin hälsa så gott man kan. Att äta LCHF ger ju en hel del harmoni när det gäller insulin och kan man balansera en hormon får man en balanserande effekt också på de andra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

yvonnel
1

Jag har aldrig varit någon stor godisätare men dagarna runt mens kunde jag bli gruvligt sugen, dock brukade jag vara nöjd med att ha köpt en chokladbit som fick ligga kvar I handväskan för det mesta, som att ha katastrofhjälp tillgänglig ungefär. Till min dotters stora förtjusning att hitta en kladdig chokladkaka som hon på nägot sätt visste var ok att knycka. Men allt det där är ett minna blott.

AilyAdams
0

#2 Hur länge dröjer det innan det här balansen infinner sig? Jag har ätit LCHF i flera år och när det är dags för mens är jag fortfarande hungrig/sugen på allt. Dessertsidorna i mina LCHF-kokböcker blir välanvända den tiden i månaden. 😞

Heter det De eller Dem?

OlgaMaria
1

#4 Den kanske aldrig infinner sig. Det är ju så mycket mer än insulinet som spelar roll. Man får en förbättring av LCHF men det är inte säkert att det hjälper hela vägen. Jag har också mycket sötsug innan mens och jag har ätit LCHF i fem år. Senaste två månaderna har jag dock använt naturligt progesteron-kräm och då har det varit mycket bättre än vanligtvis. :) Många kvinnor får brist på progesteron och det visar sig bland annat som jobbig PMS.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

AilyAdams
0

#5 Progesteron hade jag aldrig ens hört talas om innan nu. Det ska jag kolla upp. Tack för det! 👍

Heter det De eller Dem?

Mariajoh
2

Jag vill ha sötsaker dagen före! (Nu har jag varit helt av banan sen jag slutade röka i februari och haft dagen före mens typ varje dag sen dess.  Men nu har jag kravlat mig upp och tagit de första stegen på vägen igen) När jag var stabil med maten (ca 2-3 år) klarade jag mig dock på en eller två rutor mörk choklad. Men sötsuget kom, varje månad. Gick inte att motstå som det gjorde alla övrig dagar på året. Jag accepterar det. Jag är kvinna. Det får vara ok.