mjölk dåligt?
Förutom att mjölk innehåller en del kolhydrater och att man kanske lättare går upp i vikt då, är det något annat som gör att mjölk inte är bra? Och är fil bättre?
jag tillhör den lilla skara som ökar i vikt av mejerivaror - alla utom smör.. jag får vara försiktig med mjölk, fil, ost, creme fraiche - tja, rubbet.. men jag kan göra kryddsmör och steka i smör utan viktuppgång. Man får nog testa hur den egna kroppen reagerar, köra lite matanteckningar, helt enkelt.. 🙂
För vissa kan även mejerivaror trigga sötsuget, samma där, man får testa och se vad man själv upplever 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
"är det något annat som gör att mjölk inte är bra?"
Ja, exempelvis så är ju mjölkindustrin extremt smutsig och äcklig och vedervärdig och mörk och otroligt sunkig på alla sätt och vis.
För att du ska kunna dricka mjölk så krävs det att en kviga först blir dräktig. Men eftersom mjölkindustrin vill sälja mjölken till dig, så forslas kalven bort vid födseln, vilket skapar mycket stress hos kvigan. Människor som jobbat på mejerier vittnar om hur kvigor gråter i dagar efter sin avkomma, att vissa bryter sig loss ur sina stall för att leta efter sina ungar, helt förgäves förstås.
Kvigorna insemineras ungefär en gång per år för att de ständigt ska ha mjölk i sina spenar.
De föder alltså i snitt en kalv per år. De lever i princip i konstant stress, det vill säga. De är ständigt dräktiga, och ständigt ihopkopplade med maskiner som stjäl deras avkommors mat.
Tjurkalvar förs vanligtvis iväg och slaktas, inte bara för att bli den populära "delikatessen" kalvsylta, utan framför allt för att man vill komma åt ett särskilt enzym som återfinns i tjurkalvens mage; löpe. Detta är den form av löpe som används mestadels i Svensk tillverkning av ost. Den ost du äter är tillverkad med precis de metoder jag precis beskrev.
Kalvarna förs också iväg från sina mödrar, för varför skulle de få tillgång till sin modersmjölk, liksom? Du som konsument behöver ju den.
Även smör är ju en mejeriprodukt, och även smör kräver att kvigor behandlas som slavar och ständigt hålls dräktiga i denna ansträngande mardröm.
Fil är på inget sätt bättre eftersom det också är en produkt av denna hemska industri.
Byt ut dina produkter mot vegetariska alternativ så slipper du ha död och slaveri på samvetet.
Exempelvis; sojadrycker och havredrycker, soyghurt och havreghurt och växtbaserat bordsfett.

Jag har nog en annan blid av mjölkproduktionen.
"Människor som jobbat på mejerier vittnar om hur kvigor gråter i dagar efter sin avkomma, att vissa bryter sig loss ur sina stall för att leta efter sina ungar, helt förgäves förstås."
Intressant eftersom den som jobbar på mejerierna kommer endast kontakt med mjölken från mjölkbilar som hämtar de från gårdar.
Från och med 2012 har man kalvningsboxar där kalven får vara kvar ett tag med kon ( efter kalvningen är det kor inte kvigor)
De flesta av tjurkalvarna föds upp till tjurar och slaktats vid 1½-2 ålder.
Sedan har vi jordbruket i Norrland som inte passar att odla spannmål och fram för allt inte soja men utmärkt för vallfoder som nötkraturen omvandlar till föda för människor.
Tack Minorka!
Ja, det är klart att du har köpt Arla's Disneyversion av hur det ser ut på mjölkgårdarna runt om i landet. Du är ju redan frälst LCHF-fantast och Annika Dahlqvist-dyrkare, så varför inte liksom.
"Intressant eftersom den som jobbar på mejerierna kommer endast kontakt med mjölken från mjölkbilar som hämtar de från gårdar."
Oj, menade såklart människor som jobbar på mjölkgårdar, samt människor som jobbat som mjölktransportörer. "I mejeriindustrin" skulle det så klart vara, och inte specifikt "på mejerierna", eftersom dessa är fabriker dit mjölken transporterats, som du också påpekar.
"Från och med 2012 har man kalvningsboxar där kalven får vara kvar ett tag med kon"
Ja, två-tre dagar, och sen bortforsling.
Det är ju helt sinnessjukt att människor sväljer bilden som Arla vill förmedla av att mjölkproduktion är något gemytligt och mysigt. Det är så smutsigt och obehagligt som det bara kan bli.
"De flesta av tjurkalvarna föds upp till tjurar och slaktats vid 1½-2 ålder."
Eh, de flesta lever inte ens till de blir två år. Då ska de ha haft otrolig tur.
I vilket fall; tycker du att det på något sätt är en försvarbar industri?
För om du inte har något bättre att komma med än att anmärka på ord, så har du ju ingenting att komma med.
Tack för vad? För att hon är apologetiker för en dödsindustri, eller?
För att hon visste bättre… ko och kviga, du är bra rolig du…
Tack för mig och trevlig kväll, champagne, fois gras, lax och ostron väntar! :o) Hoppas du hittar nàgot att le àt för i dag har du inte varit munter här pà forumet LOL!
PS jag lekte och kelade med mina farföräldrars kalvar, de fick lära sig att fà klövarna rensade, longering samt tömkörning.
Tjurarna blev vid omkring ett àrs àlder mat och kvigorna blev med tiden kor och kom springande för att hälsa och kela när vi gick genom hagarna.
Disney - bättre än!
Jag har varit i många svenska ladugårdar runt om i landet, och sett själv hur korna har det. Arla är inte mitt favorit företag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jasså! Tack för att hon märkte ord. Ja, det var ju roligt! Har man ingenting annat att komma med än att märka ord, så har man ingenting vettigt att komma med över huvud taget.
Och förresten, kräktes lite i munnen när du när du nämnde att du ska äta fois gras. Hur är människor funtade när de stödjer en sådan industri, egentligen, du ska ju till råga på det vara en "ljus och kärlek"-människa..!? 🤮😕😢
Ta dig tid och utbilda dig lite! Se på det här allvarligt uppfuckade klippet. Det är det här du har på ditt samvete ikväll när du skålar i din champagne och äter din gåslever. Vidrigt, för att uttrycka det milt.
Oavsett mejeriföretag; all mejeriindustri kräver att kor hålls som slavar och att de tvingas till konstant dräktighet, och samtliga mjölkprodukter kräver denna grymma behandling av djuret, och somliga mjölkprodukter kräver ytterligare grymheter.
Det är vidrigt ur alla tänkbara perspektiv.
Ska vi återgå till frågan? Varför mjölk kan anses vara dåligt har inte bara att göra med kolhydraterna, utan även det att det är väldigt lite fett till de kolhydrater man får i sig per 100g Vissa har svårt för mjölk och mjölkprodukter överlag då de kan sätta igång sötsug. Mjölken är till för växande kalvar och innehåller tillväxthormoner. Flera upplever att de har lättare att gå ner i vikt om de undviker för mycket mjölkprodukter. Fil är inte mycket bättre, då den inte har högre fetthalt än mjölk. Rysk/grekisk eller turkisk yoghurt har en bättre fetthalt. Men det är väldigt individuellt om man klarar av yoghurt och för den delen creme fraiche, grädde osv. Jag har inga problem med creme fraiche eller grädde, men kan inte äta yoghurt eller dricka mjölk. Oroar man sig för hur mjölken "tillverkas" finns det andra alternativ än arla
Tyvärr, det finns inga industrialiserade försvarbara alternativ. De mjölkprodukter du köper i butik har, oavsett fabrikör, en obehaglig bakgrund.
Det enda du med gott samvete faktiskt kan konsumera är vegetariska alternativ.
Jag tycker det är viktigt att redovisa källa, särskilt när texter mer eller mindre kopieras rakt av.
Sen när det gäller mjölkprodukter, så innehåller ju flertalet mycket mjölksocker. Ett litet glas och det är redan 10 g socker. Det blir snabbt mycket så att säga. Jag undviker mejerivaror av den anledningen, men när jag använder, främst grädde och creme fraiche, så är jag noga med att mäta så att det inte blir för mycket, något som annars är lätt hänt i mitt kök. För det är ju så gott. 😛
Heter det De eller Dem?

Märks att du alldrig ens varit på landet, själv har jag jobbat på bondgård i min ungdom!
Du vet inte vad du pratar om!
Om en kviga får en kalv så är den en ko, ingen kviga, sen så får de inte alls panik och vrålar, kalvarna är kvar i ladugården bra länge, men de skiljs från kon och lever i egna bås.. för de är beroende av råmjölken som kon lakterar den första tiden.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu vill jag inte kalla dig lastgammal, men mycket har förändrats sedan din idylliska barndom.
Allt fler äter och dricker allt mer mjölkprodukter, och industrin har behövt bli mycket smutsigare, obehagligare och kallblodig för att kunna möta den ökande efterfrågan.
Vem anklagar du för plagiat? 🤔
"Trolling" redirects here. For other uses, see Troll (disambiguation). In Internet slang, a troll (/ˈtroʊl/, /ˈtrɒl/) is a person who sows discord on the Internet by starting arguments or upsetting people,[1] by posting inflammatory,[2] extraneous, or off-topic messages in an online community (such as a forum, chat room, or blog), either accidentally[3][4] or with the deliberate intent of provoking readers into an emotional response[5] or of otherwise disrupting normal on-topic discussion.[6] This sense of the word troll and its associated verb trolling are associated with Internet discourse, but have been used more widely. Media attention in recent years has equated trolling with online harassment. For example, mass media has used troll to describe "a person who defaces Internet tribute sites with the aim of causing grief to families."[7][8] http://en.m.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet)
Mata inte trollet
Den enda som trollar är väl du själv, som försöker provocera fram tjafs genom att kalla andra för troll.
#Starman Vi hade en stålkossa på våran båt, vilken lugnt o städat producerade mjölk av den bästa kvaliten, och inte slet sig heller trots stormar. Du vet inte mycket om livet, det du beskriver är ögonblicksvärde du finner i ditt huvud för stunden. Varken tjur eller veterinär behövdes. Ferdinand
Det du skriver är en förvirrad ursäkt för att få göra ett persoangrepp, fult och sunkigt.
Jag har säkert blivit kallad för troll härinne 10 gånger. De första gångerna tog jag det som en billig devaluerande kommentar -ett personangrepp. Jag trodde altså jag blev kallad för en ful, illaluktande och onskapsfull varelse med dåliga tänder, enorm näsa och stora öron. Sen lärde jag mig vad ett internettroll är..
Oavsett så var jag inget typ av troll. Jag tycker inte man ska slänga runt med trollanklagelser till folk bara för att de kanske menar tvärt emot andra eller att de är lite småfräcka i tonen. På det bästa är det en billig härskarteknik..
Nejdå, jag tror inte Starman är ett troll. Däremot verkar han vara en tvättäkta Vegan vilket såklart är helt OK. Alla har såklart rätt att tycka precis som de vill utan att bli anklagad för något, det ger bara intressanta debatter. Däremot kan jag tycka att hans ton är lite hård och anklagande ibland. Med lite mjukare tonläge och kanske lite ödmjukare inställning kommer man oftast längre jämfört med rå ton och självsäkra, ej refererade påståenden. Var snälla mot varandra, det är snart jul :-)
Jag tar tillbaka det om troll. Jag kan inte göra det själv, så någon Medarbetare får gärna redigera mina inlägg. Trötthet och irritation är ingen bra kombination. Men jag vill pålysa skrivreglerna på sajten: Tänk på att: Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det. Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt. Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna. Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus. Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna. Det du skriver i sajterna på iFokus normalt kan ses av vem som helst som har tillgång till internet. Är man ute efter att totalt såga varje gång någon skriver något, vilket är så jag har uppfattat ett par nya skribenter här inne, så är det inte lätt att hålla tillbaka irritationen. Jag har även uppfattat flera inlägg som personliga angrepp och inte alls som bara "lite fräck i tonen". Och då har de inte varit riktade mot mig utan mot andra medlemmar på kif. Förhoppningsvis tar någon eller flera Medarbetare itu med det här så vi kan återgå till ett trevligt forum utan en hätsk ton och där man får lov att ha åsikter utan att behöva försvara dem till varje pris. Diskussion om rimlighet och vetenskaplig evidens i all ära, men det får ske på ett sätt så att INGEN tar illa upp. Personangrepp kan vi lämna politikerna hän.
Där har du fel. Jag äter ibland kött, faktiskt, när jag blir bjuden på mat. Jag pallar inte vara sådär kräsen och märkvärdig att jag begär mina värdar att specialbehandla mig.
Men jag lever inte i någon villfarelse att djuret som jag då äter skulle ha levt ett värdigt liv.
Det är anledningen till att jag helt uteslutit kött och mejeriprodukter ur min egen matlagning.
Alltså, what? "Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna." är ju en ganska viktig punkt i den listan. Det är mer än lovligt ironiskt att en människa som anklagar meningsmotståndare för trolleri över huvud taget känner att den är i position att påminna andra om skrivreglerna.
Jag måste passa på att be om ursäkt för min lite raljerande ton i inlägg #6 och #10. Men man får ju ha i åtanke att det efterföljdes av ett, minst sagt, fjantigt ordmärkeri och en hejaklack till detta.
Tack Starman,
är sàpass "utbildad" att jag vet att undvika gàslever fràn öststaterna där djuren behandlas som bilden du bifogade, har sett dessa videos tidigare och slutade dà att äta gàslever. Det finns produkter fràn smà gàrdar där gässen lever väl, lösgàende samt de kommer fram till mataren och själva "sväljer" matningsröret för att matas. De äter och gàr där ifràn med ett välmàende kluckande, rultande och man ser att djuret màr bra.
Problemet med att äta Ahimsa ger en icke ätande människa. Det har gjorts tester pà växter och klippr en person av en del av växten reagerar den när denna människan passerar igen. Sà jag bestämmde mig för att inte bli en Breatharian men att äta allasidigt och köpa sà när-producerat och djur/växt vänligt som möjligt. Jag har tex möjlighet att köpa ägg fràn en gàrd där jag sett hönsen och deras miljö. Allt annat kött, fàgel och fisk i sà vilt/när/vänligt behandlat som är mig möjligt.
Mànga naturfolk ansàg/ser att de djur de jagade kom till dem frivilligt för att offra sig och tackade och välsignade dessa när de àts, jag gör liknande med respekt för det jag konsumerar… men, men..
Har du några rörliga bilder på dessa lyckliga gäss som självmant trycker ned matsonder i halsen?
Tyvärr inte, det sàgs med egna ögon och de trycker inte ned dem, som jag skrev, de "sväljer", samt att de insisterar.
Hade det varit obehagligt hade de inte självmant kommit fram.
Och med detta inlägg avslutar jag denna diskussion för min del, yoga pass väntar, och tack och hej dà Starman.
Jag håller med om att den storskaliga kött-och mjölkproduktionen är vidrig och att djur lider för människans skull och det är fruktansvärt. Jag tror dock inte att en vegansk/vegetarisk mathållning är optimal för hälsan.
Jag tycker först och främst att man kan dra ner på sin konsumtion av animaliska produkter. Vi äter alldeles för mycket överlag.
Och för det andra välja bra kvalité på det animaliska man köper i så stor utsträckning man kan, t ex köpa direkt från gårdar, vilt, ekologiskt etc.
Även om eko och närproducerat är "trendigt" och ökande så är det fortfarande en försvinnande liten del av allt som äts/köps. Men ju fler som köper, desto mer visar vi att bönder kan våga satsa på detta eftersom det finns en efterfrågan.
Starman, dags att avlägga ett besök på landet i sverige.
För att se hur en ko ser ut. Och e hur det fungerar i riktiga livet.
Tror mig jag vet har själv joggat på flera av sveriges största mjölkgårder och kan säga att korna vill bli mjölkade, de går självmant och mjölkas, det är inte stressigt sålänge personalen är lugn.
På sommrarna får de möjlighet att gå ut, och visst går de ut men så fort solen gassar för mycket går de inn och lägger sig igen, likadant när de hör att det är dags för mat.
Kor trivs i stallarna, det är verkligheten.
Ja kvigor blir lite uppspelta när kalven tas bort, saken är den att kor är vanedjur, ju mera lik varje dygn är desto mindre stress upplever de.
Kvigor däremot är nojiga djug för just allt är nytt. Men även kvigor blir lugna och harmoniska efter några arbets pass. Allt handlar om rutin.
Den här kan vara läsvärd:
http://www.bokus.com/bok/9789172322547/matens-pris-boken-som-matindustrin-inte-vill-att-du-ska-lasa/
Och visst, det är reportage från runt om i världen men en hel del om Sverige också. En del saker är bättre (eller mindre dåligt) i Sverige men långtifrån bra. Bl a ett kapitel om mjölkkor och hur aveln har påverkat kossornas hälsa. Inte så trevlig läsning.
#0 Förutom kolhydratinnehållet, miljö-och djuraspekten så har syrade mjölkprodukter fördelen att främja goda bakterier vilket talar för att äta yoghurt/fil istället för mjölk.
Om man har problem med hyn såsom acne eller har problem med magen typ IBS så kan det vara bra att utesluta mjölkprodukter.
Men i övrigt; köp ekologiskt och konsumera i måttliga mängder så tycker iaf jag att man kan äta mjölkprodukter med gott samvete.
"det sàgs med egna ögon"
Då är det tyvärr inte mycket värt över huvud taget för någon. Att du påstår dig ha sett en farm där gäss, mot allt rimligt tvivel, självmant skulle gå upp till en maskin och låta ett tjockt rör tryckas ned i halsen på dem, är ingenting värt; och den lever du äter i Sverige är inte produkter från sådana påstådda gårdar, den kommer utan undantag från sådana fabriker som du ser i klippet jag länkade. Fois gras-tillverkning är förbjudet i Sverige, just för att den enligt vår lagstiftning är djurplågeri.
"På sommrarna får de möjlighet att gå ut"
Men kom igen. De får möjligghet att komma ut och se solen i ungefär en-två månader per år. Att Arla's reklamkampanjer har slagit väl ut för att förmedla bilden av glada beteskor verkar ha slagit väl ut. Det du missar är ju att de är instängda i i trånga stall i runt 90 procent av sina liv i vilket fall, och det är äckligt.
Samtliga som argumenterat för mjölkindustrin i denna tråd kan göra sig själva och världen en tjänst och läsa den. Det är en ögonöppnare om man inte redan har fått upp ögonen.
Du skriver också
"Jag tror dock inte att en vegansk/vegetarisk mathållning är optimal för hälsan"
Och jag vill gärna påpeka att det tror inte jag heller. Jag tror den är optimal för en hållbar framtid, en framtid där planeten inte är alldeles för varm, en framtid där arter inte dör ut som följd av global uppvärmning. Det troe jag en vegetarisk kosthållning är optimal för.
"optimal för hälsan" finns det ju ingen kostregim som egentligen är, utan det avgörs ju av hur man i övrigt lever.
Däremot mår ju ingen dåligt av att äta vegetariskt. Det finns inget behov för människan att äta köttprodukter för att leva hälsosamma liv. Det handlar om vad man gör med överskottsenergi, och om man i övrigt lever hälsosamt.
Starman!
"_"det sàgs med egna ögon"
_Då är det tyvärr inte mycket värt över huvud taget för någon."
Du pàstàr att jag ljuger, ……det var inte fint sagt, dock intressant. Nu vet jag vem och vad du är för nàgot. Du är riktigt oförskämd. Och du förlorade den lilla respekt jag hade kvar för dig.
Här kommer en spann med riktigt ordentlig iskallt vatten över dig för ditt pàstàende. Ta emot!
Vägrar att diskutera med en icke respektabel person.
Namasté, pà ett annat plan men inte detta.
#34 Du kan ju läsa en gång till.
Så kanske du förstår sammanhanget bättre.
Förslagsvis bör du träffa djur och gärna jobba med dessa för att förstå sambandet.
Det är inte så kor piskas till att mjölka.
Det mest som sker i ladugården är väldigt frivilligt.
När väl grindarna till mjölket öppnas går merparten av korna in till mjölkningen självmant, de vill mjölkas. De går in och de går ut.
Stress just ja.
Nej ta och besök lite bönder och träffa lite djur.
"
Att Arla's reklamkampanjer har slagit väl ut för att förmedla bilden av glada beteskor verkar ha slagit väl ut."
Jag har ju själv jobbat med djuren, de har möjlighet att gå ut ca 3 månader. ingen annan än jag hade varit gladare om de fick gå ut under större period.
Men att kor i stall skulle vara stressade individer stämmer inte, att hålla djur i stallar är inget eg problem så länge man sköter om de väl. och inte stressar djuren. Det är inte särskillt svårt egentligen.
Men ibland tröttnar Människan och beter sig odrägligt då blir djuren stressade.
"Du pàstàr att jag ljuger, ……det var inte fint sagt, dock intressant. Nu vet jag vem och vad du är för nàgot. Du är riktigt oförskämd. Och du förlorade den lilla respekt jag hade kvar för dig."
Nej, det gör jag inte. Det enda jag säger är att det är rimligt att tvivla på att din anekdot stämmer, eftersom det är en orimlig tanke att djur självmant skulle vilja få tjocka matningsrör nedkörda i halsen.
Det, samt att din anekdot inte har mycket relevans för diskussionen.
Oförskämd, det är du själv, som kastar vatten på dina diskussionspartners.
Namaste på dig också, och ljus och kärlek och djurplågeri.
"Förslagsvis bör du träffa djur och gärna jobba med dessa för att förstå sambandet."
Förslagsvis bör du undvika att argumentera mot halmdockor om du vill framstå som seriös.
"Jag har ju själv jobbat med djuren, de har möjlighet att gå ut ca 3 månader."
Möjligtvis de djur som du jobbade med, och då hade de tur.
_"ingen annan än jag hade varit gladare om de fick gå ut under större period."
_
Ingen annan än du, och alla andra konsumenter, har den makten att ge korna ett mer drägligt liv. Så länge efterfrågan ökar, så kommer kornas välmående att åsidosättas allt mer.
Eftersom det är dig jag argumenterar emot, så tolkar jag det som att du är halmdockan. Och vill sluta diskutera?
Det roliga med debatt är att man alltid jämför det absolut bästa för sin egen ståndpunkt och det absolut sämsta för motparten.
I mitt fall jämför jag endast med vad jag själv upplevt när jag jobbat i storbesättning. Då jag själv vet hur man skall handskas med djur och då jag själv vill ha bästa möjliga arbetsplats finns det ingen anledning att jobba mot djuren och stressa de i onödan.
Stressade djur märks, stressade djur mår dåligt, stressade djur är farliga. Djur som inte fungerar i en mjölkbesättning pga stress tex plockar vi bort, det blir då kött.
Håller dock med dig om sista stycket ingen annan än jag som konsument alt jag som blivande djurägare har makten att ändra hur detta ser ut man möjlighet för djuren att gå ut. Kanske är det delvis därför jag ärter mycket lite mejerier i jämförelse och istället försöker få in annat fett i maten kanske eller handlar det om pris vem vet.
Kan samtidigt passa på att flika in lite saker om kor, kor i större flock har ingen rangordning i gruppen, pga detta blir det lugnare i stallet.
Människor som jobbat som mjölktransportörer kommer mycket sällan i kontakt med kalvarna, och kan omöjligt veta om det är en ko eller kviga som skriker, kor låter.
En kalv ger löpe som räcker till 300-350 kg ost. Så det blir inte jätte många kalvar som går till spillo för ärr fylla min kvot ost.
Reglerna kring hur länge kor skall kunna vara ute är olika i olika län, i många län gäller 3 månaders regeln.
Sen får ju du tycka och tro vad du vill om mjölkindustrin.
Men det känns ganska dumt att du inte vill ta in input ifrån källor som jobbat med djuren.
Förövrigt har inte jag något vinstintresse av mjölkkor. Och jag kan hålla med om att det bör skötas bättre på vissa plan.
Men att rata mjölkindustrin när och tro att djur i regel misshandlas i Sverige är i mina ögon ren fantasi och propaganda skapande.
Vill man djuren och bönderna väl så finns det sätt att bidra på, enda anledningen att mjölkbönder inte vill släppa ut korna är för att det kostar för mycket pengar i minskad mjölkmängd och ökat sjuktryck att släppa ut korna.
Och vem är det som tjänar pengar på mjölk?
Handla mjölk hos bonden så blir inte pengar svinnet lika stort.
Nej nog med input för en och samma kväll.