Gastroskopi!
Har en fråga!
Ska på gastroskopi imorgon torsdag kl: 16.15. Jag ska vara fastande från kl. 10.00 och får äta frukost vid 7-8 tiden. Tar det längre tid för fet mat att smältas och lämna matsäcken? Frågade ssk om det var ok att äta ägg & bacon till frukost men hon lät tveksam och frånvarande, hon tyckte jag kunde äta en lite frukost smörgås!!!!!! Men jag kommer att svimma då för när jag äter kolhydrater och måste vänta länge till nästa mål så blir jag svimmfärdig!!
Någon som har erarenhet av detta eller förslag på annan frukost jag kan äta och hålla mig mätt/vid liv till ca kl 17.30
//MarieO
Jag skulle äta en rejäl kvällsfika och hoppa över frukosten. Det är ju fördelen med den här kosten, att om man äter mycket så blir man mätt länge… Självklart kommer du ju att bli hungrig… men du blir säkert ännu hungrigare om du äter en macka på morgonen… En rejäl kopp te med smör och grädde borde du väl kunna äta… det lär ju inte stanna kvar i magsäcken till eftermiddagen.

Mat ska vara ute ur magsäcken efter några timmar, om man inte har någon sorts matsmältningsproblem, typ gasteopares. Jag tycker du ska äta som vanligt.
Kött ligger kvar länge i tarmsystemet, eventuellt kan det kännas bättre att bara äta äggen? Själv skulle jag hellre vara fastande än äta en frukostmacka.
Gastroskopi är väl beskrivet på sjukvårdsrådgivningen:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18047
Ät lugnt din vanliga ägg & bacon frukost, det är ju gott om tid innan undersökningen går av stapeln. Lycka till!
Jag gjorde gastroskopi på morgonen och fastade från kvällen. Det var halt ok att äta "som vanligt" dvs kött och fett i mitt fall så ägg & bacon borde vara ok.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack alla för svar! Det blir ägg & bacon nu snart till frukost