Metallsmak i munnen
Idag är dag 4 med lchf för min del och jag tror att jag kommit i ketos med allt vad det innebär.
Smaken i munnen känns inte fräsch… Har ni några bra tips för att bli av med dåliga smaken i munnen? Jag tar några få ff per dag, men vill inte ta så många att jag riskerar att halka ur ketosen…
Sockerfria tuggummi, kanske? Men jag är inte mycket för tuggummi, kan inte tugga längre än max 2 min…
Tack på förhand!
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Persilja, basilika, tugga fänkålsfrön. Några här kör med Apotekets mintdroppar och gnider in tungan med.
Tack för tips! :p
Har testat pepparmintsdroppar, funkar! Droppa inte direkt på tungan dock, utan blanda i lite vatten.😉
Eller:

Peppermint Gels (Formula)
Vitabase
- Has been traditionally used for circulatory, digestive, and nervous system support.
- Provides enteric-coated gels to prevent unpleasant aftertaste.
- Includes ginger oil and fennel oil for additional digestive support.
Finns även liknande pà iHerb.
Det där var inte dumt - har aldrig hört talas om förr. Låter bra ur fler aspekter.
Men hjälper det verkligen att svälja ner med gel runt, mot andedräkten menar jag? Står inte nåt om att det hjälper mot det heller vad jag kan se?
Peppermint Oil Gels: Support for the Digestive System Peppermint oil is from the nutrient-rich mint family. It has been used for centuries to freshen breath and relieve upset stomach and minor tensions.
Vitabase Peppermint Extract Gels are enteric coated, which means they will not break down until they reach the small intestine. This feature helps eliminate any aftertaste that might come from taking peppermint. We also include ginger oil and fennel oil in our formulation due to their synergistic benefits on the digestive system.
Label Information and Ingredients:Suggested Use: As a dietary supplement, take 1 softgel 1 to 3 times daily, preferably between meals.
Supplemental Facts
Serving Size: 1 Softgel(s)
Ingredients
Per Serving
% DV
Peppermint Oil Extract (Mentha piperita)
0.2 ml
*
Ginger Oil (Zingiber officinale)
0.2 ml
*
Fennel Oil (Foeniculum vulgare)
0.2 ml
*
* Daily Value Not Established
Notes: Store in a cool, dry place. Please Recycle. Made in the U.S.A. Enteric coated softgels.
Other Ingredients: Softgel Capsule (gelatin, glycerin, enteric coating, water, carob) and Soybean Oil.
Contains No Added: sugar, salt, starch, yeast, wheat, gluten, corn, milk, egg, shellfish or preservatives.
QUALITY AND POTENCY GUARANTEED
Ok jag såg inte länken 😮 så jag såg bara det du klistrade in och där stod inget om det. Fast jag hittar den inte i länken heller, men om det där du klistrar in är allt som står om det så står det ju inte direkt att den hjälper mot dålig andedräkt heller, det står att mynta traditionellt används mot det samt dålig matsmältning och just denna verkar ju mest vara mot det senare? Bara så man inte blir besviken om man beställer just för andedräkten och det inte hjälper mot det? Har du testat? För det ska ju lösas upp i magen och det är inte lätt att tro att det skulle hjälpa…
Tack alla!
Jag ska gå in på apoteket imorgon och fråga. Personalen på "mitt" apotek är alltid trevliga och hjälpsamma! :-)
Life-butiken kanske har något också… *funderar*
Vill/vågar hur som helst inte beställa något från nätet, utan vill titta och fråga. Dessutom är behovet akut! :-/
Mitt koffeinbehov hjälper ju inte precis upp andedräkten och smaken i munnen… *s*
Works, would not have posted otherwise…
Hoppsan, jag var i sàdan hast att jag svarade pà Engelska :) Värre har det varit när jag svarat pà svenska till endast Engelsktalande eller Fransk talande vänner.. Men, men.
En vän pàpekade att jag skulle förklara hur eteriska oljor fungerar.
Den dàliga andedräkten som kommer fràn ketonisk kost finns i saliven och andra kropps vätskor som svett, urin etc.
De eteriska oljorna har molekyler som är sà smà att de tränger ned genom huden till tex blodomloppet. Detta pà endast ca 12min.
Det är för att undvika den starka pepparmynt smaken som man tar oljan i kapsel. Svett och saliv kommer däremot att ta upp doften, liksom vitlöken gör …
Pepparmyntsoljan har bland annat kramp lugnande egenskaper (irritabel tarm/matsmältningsproblem ), uppigande, migrän samt är antiinflammatorisk.
Mer att läsa hittar du säkert om du googlar.
http://www.miljomagasinet.se/artiklar/mynta.html
http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4fbb8e3ad3b4fd1ce100b424-huskurer
Låter ju toppen, jag har inte sådana problem, så jag provar nog inte själv men som sagt, svårt att fatta att det kan funka!
Orakletidelfi,
Som jag skrev ovan, tänk hur en vitlök funderar, ned i magen och sedan kommer doften ut genom all kropps vätska, saliv i mun till andedräkt) och porer - svett. Samma med mint kapslarna - i magen och ut som vitlöken - saliv i mun till andedräkt.