Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3854 ggr
Jojo55
2013-12-06 17:43
0

Mager son

Min (vuxna) son är 179 cm lång och väger 54 kg (=bmi 16,9) Att han är så mager är delvis av genetiska skäl. ALLA släktingar på min fars sida  ser ut ungefär så där.

Men han äter också minimala portioner och har besvär med magen och har svårt att få i sig ordentligt med mat. Dels har han inte aptit, dels får han värre besvär med magen om han äter lite större portioner. Han får ont mår illa och kräks när det är som värst. Han håller på att utredas för det. Naturligtvis borde han äta lchf, det fattar jag och det är vad jag lagar men han och hans far äter även kolhydrater av alla slag och det måste de ju få bestämma själva om.

Det jag oroar mig för är om han får i sig alla näringsämnen på de pytteportioner han äter, jag tror knappast det men han säger att han äter så mycket han kan. Så därför undrar jag om det finns något bra näringspreparat med proteiner, vitaminer och mineraler han skulle kunna komplettera med? Helst då något utan en massa kolhydrater givetvis.

Sjöstjärna
2013-12-06 18:02
0

Herbalife har proteinpulver som är ganska okej, kanske inte helt optimala men ganska näringstäta i alla fall. Det kanske skulle kunna vara en tillfällig lösning för att han ska få i sig mer näring?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Sindri
2013-12-06 18:44
2

Jag tänker på vad man gör med små barn som inte äter så mycket - smyger in en äggula lite här och där. I t ex potatismos, såser, gratänger.

Gillar han choklad? Gör i så fall äggmjölk med fin choklad. Det har alltid gått hem hos de mina. En riktig energibomb!

Jojo55
2013-12-07 15:41
0

Finns det inte något på apoteket? Förr fanns det väl något som hette Meritene, finns det kvar?

Zepp
2013-12-07 15:45
0

Ägg och lever!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojo55
2013-12-07 16:36
0

Problemet är ju att han inte får i sig mat! Inte tillräckligt i iallafall.

Sjöstjärna
2013-12-07 16:43
0

Har man ingen aptit eller lätt för att kräkas kan nog ägg och lever vara en utmaning. Kanske lite mycket A-vitamin där också.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Zepp
2013-12-07 17:49
0

Leverpastej då?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
2013-12-07 19:38
2

Varför "borde" han "naturligtvis" äta LCHF? 

Det finns näringsdrycker på apoteket att köpa och de går främst under namnet Fortimel, men de är långt ifrån LCHF-anpassade. 

Multivitaminer finns att köpa så att hans näringsbehov tillfredsställs. Mat i flytande form har sämre mättnadsförmåga varvid det sannolikt skulle främja hans energiintag att konsumera så mycket som möjligt i flytande form.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jojo55
2013-12-08 02:30
1

Leverpastej äter han!  🙂

Jag är ganska så övertygad om att alla borde äta lchf! Och så är det näringstätt. Men han är myndig med god marginal så det är upp till honom om han vill ha ris/pasta/godis och allt det där.