Köpta dipper
Hej!
Rubriken säger ju sig själv, men då jag äter dipp bara en gång i månaden ca undrar jag om ni anser det vara okej att använda en köpt dipp-påse från till exempel OLW?
Rubbas det minska kolhydratsintaget så mycket av dipp en kväll? Jag vet att det är socker och andra onödiga ämnen i dem, men är det så sällan kanske det inte spelar så stor roll? Förstås är det ju inte så svårt att göra själv, men som lat student kan det vara skönt ibland att köpa en färdig…
Ifall ni absolut inte rekommenderar en färdig dipp-påse får ni gärna dela med er av era goda självgjorda dipper! Kravet är att de ska vara lika goda som de på påse!
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
ÄT PÅSEN OCH NJUT FÖR FAN! 😉
Jag skulle låta bli de färdiga, kanske inte främst pga sockret utan pga att de är fyllda med en massa skräp och smakförstärkare och min mage ger upp ifall det finns majsstärkelse i innehållet (vilket jag kan gissa att det gör), men det är ju jag.
Du kan alltid testa och se hur kroppen reagerar. Du kanske tillhör de som kan göra avsteg och undantag utan att märka något negativt med det?
Jag dippar i princip aldrig så jag kan inte ge dig några bra tips på recept, men jag kan tänka mig att använda goda kalla färdiga såser med låg kolhydratshalt som dip. "Eriks såser" är säkert riktigt mumsiga att ha som dip till t.ex. gurkstavar.
Creme fraiche kryddat med lchf-tacokrydda och liiiiite sötningsmedel kanske fungerar? Eller smaksatt med pressad vitlök?
En tzatzikidip vore nog inte så tokig eller en smaksatt med någon bra pepparblandning.
~God loves you, and I´m trying! ~
Det är klart man kan äta färdig dip någon gång. En förpackning med dip-pulver från OLW (vitlök)innehåller 60 kolhydrater per 100 gram pulver. Varje påse innehåller ca 25 gram pulver. Så varje påse innehåller 15 gram kolhydrater. Det ska förstås blandas ut med gräddfil som innehåller 3,2 g kolhydrater per 100 g. Tar man 3 dl gräddfil som är ungefär det samma som 300 g blir det ca 10 gram kolhydrater. Så en dippåse plus 3 dl gräddfil ger 25 gram kolhydrater. Även om man äter upp allt själv blir det ju inga jättemängder kolhydrater. Så allt beror på hur ofta och vad man äter i övrigt. En helt annan sak är att dippen innehåller stärkelse och E-nummer och att det är bättre att göra sin dippsås själv på naturliga ingredienser men det är en annan fråga. Jag tycker man ska skilja på det man äter till vardags och det man äter någon enstaka gång.
Det är som sagt inte BARA kolhydraterna som gör att åtminstone jag inte vill ha de färdiga påsarna, jag känner en otäck bismak av smakförstärkare nu när jag aldrig äter det. Har smakat dock men gillar det inte alls längre. Och tror det inte är nyttigt heller.
Min favoritdip gör jag på CF med tomatpuré, frysta provencalska örtkryddor, vitlök (färsk eller torkad) lite lökpulver och salt plus lite chiliflakes.
Aldrig att jag skulle äta det…
Innehållsförteckning från Dipmix vitlök, till exempel:
Mjölksocker, modifierad stärkelse (E 1412, E 1450), salt, lök, socker, smakförstärkare (E 621), vitlök, gräddpulver, jästextrakt, kryddor, purjolök (pulver), persilja, vegetabilisk olja, maltodextrin (potatis), arom, förtjockningsmedel (E 414).
63% kolhydrater dessutom. Nä, då gör jag hellre egen…
Självklart kan du äta en påse köpt dipp någon gång då och då.
Man behöver inte vara fanatiker bara för att man vet vad man bör äta.

Jag kan tänka mig en sådan påse någon enstaka gång ….men jag tycker faktiskt det finns godare färdig-dip.
I mejeridisken finns "Milda - smaksatt fraiche" i rund burk med olika smaker.
Satt precis nu och dipade fläsksvålar i en sådan med smaken "scharlottenlök/gräslök". Finns vitlök och någon mer smak också tror jag.
Jättegod faktiskt och det är 2gr kolhydrater per 100 gr vara och hela burken är på 2,5 dl.
Blanda Creme Fraiche och curry till angenäm styrka och smak!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se