Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3579 ggr
Individuell
0

Vi som är studenter - LCHF

Jag tänkte att vi som är studenter, eller andra som har begränsad ekonomi, ville samlas här för att dela med oss av billiga och sparsamma tips!

Jag har tyvärr inte hittat något riktigt bra än själv då det ju mesta är färskvaror, både grönsaker och mejeri... Välkomnar alla tips och hoppas jag kommer på några egna!🙂

hemul
0

Har du frys? Då är det bara att bunkra kött när det är billigt. City Gross rekommenderas om det finns där du bor. Billigare och bättre kött och fler styckdetaljer än på de flesta andra butiker. Mycket bra (och fett) långkokskött som t.ex. oxbringa.

Grönsaker är inte så mycket att göra åt, tycker jag. Man får välja dem det är rimligt pris på. Gu ske pris äter jag inte så mycket grönt. Däremot rotfrukter, men det kanske inte du vill göra.

Jag har nog ungefär samma ekonomi som du (taskig sjukpension). Enda sättet att klara av det och endå äta vettigt och gott är att hålla koll på extrapriserna.

Sammet1
1

Om du tittar under rubriken "Mat - Billiga ingredienser" i listan till vänster, så hittar du massor med tipstrådar, bl.a. flera som startats av studenter med begränsad budget.

Ägg med smör är LCHF-studentens version av nudlar med ketchup! Skämtar

**Surface of Velvet
**Core of Steel

savonit
0

Eftersom LCHF handlar mycket om att äta fett och kött så är det just billiga så danna vi behöver leta efter.
Billigt bra fett är Ister,Talg, Kokosfett (Alba dalby) silverpaket ifrån cittygross, smör.

Kött produkter är inälvsmat billigt, tex Ox hjärta som smakar gudomligt.

För att få i sig fettet gör du en beasås på blandade fetter, för att hålla nere priset så kör på 150g smör och 50 g kokosfett och 5 gram ister eller något ditåt. Tyvärr blis smaken på såsen lite väl ister smak på detta kryddar man bort med lite curry/chilli eller annan smakrik krydda.

Anledningen till att vi vill blanda med kokmosfett och ister är att dessa kostar ½ - 25% så mycket som samma mängd smör. I jakten på billigare mat.

Ägg är billigt.
Sedan är det bara att leka.
Kolla kilopris.
Eg är det ju pris/kcal du bör titta på.

Rasken90
0

Vispgrädde kan man faktiskt också frysa in i små iskuber för att kunna använda senare :-)

Men ägg,majonnäs,smör är ju det som jag har till morgonen ibland även turkisk yoghurt. Makrill i tomatsås funkar också på morgonen.

Men som sagt kolla efter extra priserna och bunkra upp när det är billigt :-)

AilyAdams
0

Fläskfärs är ju alltid lite billigare och har du frys är det bra att köpa på sig lite när det är extrapris. Smör och ägg är förhållandevis billigt.

Grönsaker är ganska billigt på Lidl där jag bor, i jämförelse med andra matvaruhus. Vitkål är en billig och bra grönsak som jag tycker är god att steka och äta som den är men också att stuva. Jag passar på att köpa grönsaker när de är lite billigare också, så får det avgöra lite vad det blir för middag.

Mitt matkonto har inte blivit dyrare sedan jag började med LCHF, snarare tvärt om.

Heter det De eller Dem?

asahars
0

Vitkål och morötter och andra rotfrukter (om du äter det) håller sig ganska länge i kylen. Minst en vecka. Ibland kan man också köpa frysta grönsaker billigt, om du nu har frys. Frysta grönsaker är inte så dåliga!

hemul
0

Nä, de ska visst ofta vara bättre näringsmässigt eftersom de fryses kort efter skörd. Färska grönsaker är ju sällan särkilt färska och har hunnit förlora mycket näring.