Bovetemjöl
Jag undrar om man kan använda bovetemjöl istället för vanligt vetemjöl i vilket recept som helst när man bakar? Jag har aldrig använt bovetemjöl så jag vill fråga innan jag köper det. I degar som ska jäsa typ lussekatter tex, kan man använda bovetemjöl då? Med tanke på att det är glutenfritt? Tar man bara samma mängd eller måste man ta mer/mindre?
Jag vet att det är fel forum och en massa kolhydrater men folk brukar veta mycket här
Någon som vet?
Nä, det har inte samma bakegenskaper just pga att det är glutenfritt. Det funkar till pannkakor (ryska blinier och franska galettes görs t ex på bovetemjöl) och jag har även haft det när jag bakat muffins.

Du får köpa gluten separat om det skall bli gott och blanda i!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det fungerar till pannkakor. För övrigt får du googla recept med bovetemjöl. Kolla på Saltåkvarns hemsida, de har lite recept.

Jag gör glutenfria våfflor på ägg, lika delar skrädmjöl och bovetemjöl, kokande vatten och smält smör.
Skrädmjöl är rostad havre från Stöpafors kvarn. Det har min närmsta ICA Supermarket tagit in i sortimentet.
Se produktionsprocessen på:
När man blandar skrädmjöl med bovetemjöl får man en segare smet som håller ihop fint och inte fastnar i järnet. Fin havresmak! Kalla skrädmjöl/ bovete-våfflor går utmärkt att använda istället för bröd, med smör och pålägg. Glutenfritt och utan vetestärkelse men inte fritt från kolisar…
Innehåller ju dock en massa kolhydrater.
Jo det skriver ju TS, att det inte är kolisar utan gluten (om jag förstått rätt) hon vill undvika plus att Anders S skriver det själv…. "inte fritt från kolisar"
Rismöl är ett annat tips på glutenfritt. Funkar bra till bakpulverbröd ivf och har till skillnad mot bovete ingen speciell smak. Tror det skulle funka bättre till kaffebröd än bovete just p.g.a. detta.
Har gjort formbröd på rismjöl + pofiber som jag gör ströbröd av. Men jag provsmakade allt en rostad skiva också, jättegott. Inte kolhydratfritt det heller, men det var ju inte vad som efterfrågades heller.