Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6407 ggr
sofia_a92
2

Ständiga motargument om lchf

Hej! Jag har nu kört lchf i fyra veckor och känner att det påverkar mig väldigt positivt i form av energi, ork, vikt och mer eller mindre uteblivet sötsug. Däremot får jag ständigt höra motargument om att lchf är farligt och skadligt, cancerframkallande, att man lättare får hjärt- och kärlsjukdomar, kolesterolvärdet höjs, att man måste äta kolhydrater och dittan med dattan. Hur mycket av ligger någon slags sanning i, och vad ska jag isf göra för att motarbeta det?

Mooniq
8

läs på, så DU vet vad du pratar om.. låt dem hållas, och sen säger du att du tror inte på hörsägen (det dom just har sagt) utan be dem lägga fram hårda fakta.. så får dom lite lite oxå.. 😃

jag har lchf'at i över 5 år, så jag brukar säga att - tja, om man dör efter 2 år på lchf så spökar jag väl nu då.. eller sitter på hispan.. då ser folk väldigt konstiga ut.. jag jobbar i säkerhetstjänst och måste genomgå hälsokoll varje år. sköterskan kvittrar ända tills vi börjar prata ägg.. då ser hon ut att vilja försvinna ner genom golvet.. lika kul varje gång 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

RobinEH
3

Ja, antingen så läser du på om näringsfysiologi eller så undviker du att ta diskussioner. Hävdar de att du skall drabbas av det ena efter det andra så är det bara att säga att det är exakt vad du strävar efter, antingen så förstår de att du inte delar deras syn eller så tror de på allvar att det är vad du suktar efter. Hursomhelst så kan du fortsätta som du gör.

Uttalanden om att LCHF orsakar orsakar diverse stöds inte av litteraturen, en enkel Pubmed sökning på LCHF visar detta. Det finns inte heller så många studier på ketogena dieter likt LCHF. 

Vad gäller höjning av kolesterolvärdet så sker det sannolikt, men då talar vi om totalkolesterol. Det finns väl inte jättemånga studier som visar detta men man har sett att ett ökat fettintag generellt ökar HDL (specifikt HDL2b, som har starkast negativ korrelation till hjärt- kärlsjukdomar) samtidigt som det ökar LDL-C men minskar LDL-P (antalet sdLDL sjunker). sdLDL har störst risk att oxideras och inkorporerass i kärlväggarna varvid kärlväggarna förkalkas. Dra detta för dem och fråga hur de ställer sig till detta.

(LDL-C = LDL-koncentration ökar samtidigt som LDL-P = LDL-partiklar minskar. LDL-P måste alltså öka i storlek varvid antalet sdLDL = small dense LDL måste sjunka)

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
6

Prexis som Robin förklarar så bra ovan så säger de flesta studier att en LC-kost snarare förbättrar blodlipiderna.. minskar submarkörer för CVD, det e ju en av anledningarna till att SBU oxå har med det som alternativ som kost för diabetes och övervikt.

En LC-kost defineras vanligen som 20E% kolhydrater eller mindre.. VLCKD som är mer strikt LCHF finns inte lika många studier på, framförallt inte långa sådana!

Sen så varför måste du argumentera med alla.. är du nyfrälst och vill att alla skall hamna i himmelriket?

Det är en mänsklig attityd.. men det är svårt att frälsa andra med argument.. ofta går det bättre med goda exempel.

Jag brukar oftast säga att det handlar om att äta riktig mat.. med mer fett och mindre kolhydrater.. med betoning på "riktig mat"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mogfarm
7

Jag läser lite här och där på de här sajterna och just nu på denna för jag tycker att det är intressant faktiskt hur förespråkare för olika livsstilar hittar argument som visar att deras kost fungerar. Jag har varit vegetarian i många år men har nu på sistone blivit vegan, det kanske kan ha varit fyra veckor sen också, som jag blev det fullt ut. Jag känner mig inte heller bekväm med vad folk säger, som att man får näringsbrist om man inte äter kött. Folk borde inte lägga sig i så mycket vad andra äter. När det gäller kolesterol ligger mitt goda kolesterol högt men inom det normala och det dåliga kolesterolet lågt, under normalgränsen. BMI normalt, blodtrycket åt det låga hållet. Detta trots att jag haft typ 1-diabetes i närmare 30 år och att jag äter rätt mycket kolhydrater. Jag tar väldigt lite insulin trots det med kolhydraterna, ändå ligger mitt blodsocker bra, inte perfekt men bra. Jag tror ju att det är sant också när folk skriver att de mår bättre av LCHF, det är väl så att olika system passar olika människor.

nyttiga_jag
6

Jag har ätit LCHF i snart 3 år och har slutat argumentera med folk. Brukar säga att jag äter LCHQ (lowcarb high quality) som Fredrik Paulun förespråkar eller så säger jag att jag äter GI, men jag väljer mina grönsaker efter mina allergier.

Jag är allergisk mot allt vad sädesslag heter och det är mycket lättare att slippa argumentera.

De som är intresserade av att argumentera är i alla fall inte intresserade av att omvändas så det är bortkastad tid att göra det med dom, därav säger jag att jag är allergisk!

mogfarm
1

Jag har faktiskt sagt någon gång att jag har mjölkallergi. Man får anpassa sig efter vad som är bäst att säga i situationen ibland. Det kan vara väldigt provocerande att inte äta samma sak som alla andra.

sofia_a92
0

Tack allihopa :) Det är ju inte så att jag VILL argumentera med alla, men ser de min lunchlåda så frågar många, och sedan börjar babbla på om hur jag ska äta och inte äta.

KaiPon
0

Låt folk få tjata på medans du äter det du vill och som funkar för dig. 😃 Går själv inte på någon diet utan äter vad och när jag vill, men  är intresserad av olika dieter och så. Lite läskigt hur lite folk läser på innan de fördömer nåt. 😕

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Siggebus
4

I början kunde jag inte låta bli att "försvara" mig ständigt men nu skiter jag i det - rycker bara på axlarna och fortsätter äta. 😎

I och för sig är det faktiskt i princip ALDRIG någon som säger något nu - de ser hur pigg och frisk jag är (är nästan aldrig hemma från jobb) OCH att  jag har gått ner 45 kilo.

På något sätt har det infunnit sig en inre känsla hos mig typ: "Tssss…håll på ni - jag vet något som ni inte vet!"

Detta säger jag dock inte 😛

Leeeva
0

LCHF har blivit ett så laddat ord. Jag säger oftast att jag äter lågkolhydrat kost. Då slipper jag alla kommentarer. Ibland är det kul att gå in i en diskussion om LCHF men ibland väljer jag att bara vara tyst.

Leeeva
10

Vill också säga att hur farligt kan LCHF vara. Jag har efter 1 år med LCHF slutat med alla mediciner mot: Diabetes, Hypotyreos, Högt Blodtryck, Högt kolesterol, Depression osv… Tog 20 tabletter per dag och idag tar jag 0. Mina blodvärden är också bra idag. LCHF kanske inte är för alla men för mig är den allt och dieten gör mig frisk. Jag kommer alltid att äta så här. Har gått ner 20 kg och hoppas på några till.

Mooniq
3

mina nära o kära vet att jag har haft vidrig IBS och de ser numera att jag är frisk och slipper problemen, jag säger sällan ordet lcfh, utan jag säger att jag äter mat som håller ibs'en borta 🙂 en vill dom argumentera så har dom kommit rätt.. för jag gillar diskussioner.. och kostdoktorn är en sjö av kunskap att hänvisa folk till..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Bivax
4

Efter snart tre år på lchf måste jag väl snart anses vara död. Men det konstiga är att jag mår så himla bra. Jag har har knappt någon migrän längre, inga magproblem och jag slipper ständiga svampinfektioner. 

Helt seriöst, folk brukar tröttna på att tjafsa när man har ätit lchf i något år. Och jag orkar verkligen inte argumentera med fettskrämda kolhydratsknarkare. Alla får äta vad de vill för mig, bara de inte lägger sig i MIN kost.

Läs gärna på själv, så du inte blir skrämd av andras oinitierade babbel om kolesterol och fett. Jag rekommenderar "Grain Brain" av David Perlmutter, "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov och "Stoppa alzheimer nu!" av Bruce Fife. Och förstås "Ett sötare blod" av Ann Fernholm. Och njuuut av den goda maten.

asahars
4

Det skulle vara väldigt skönt om vi alla kunde komma överens om att man bör undvika pratet om kost och matvanor när man sitter med sina matlådor tillsammans med kollegorna i lunchrummet. Det finns ju så mycket annat trevligt att prata om! Om dina kollegor envisas med att prata om din matlåda kan du väl göra som Magdalena Ribbing  - "titta det står en isbjörn utanför fönstret"😂

mogfarm
0

Det låter som ett bra och kul tips!

Lena123
3

Jag har en reumatisk sjukdom och hittade ingen symtomlindring via mediciner. Läste en artikel om reumatisk sjukdom och LCHF och bestämde mig för att prova.

Efter bara 3 månader märkte jag skillnad i svullnaden och värken i lederna och efter 6 månader var jag symtomfri.

Det är nu 5 år sedan och jag har fortfarande ingen ledvärk. Alla blodvärden är perfekta och jag mår toppen.

I början hade jag väldigt många som reagerade och ifrågasatte mina kostvanor, både kollegor, vänner och släkten men jag fortsatte. Vartefter tiden gick märkte ju min omgivning att jag blev friskare och snart slutade alla ifrågasätta och började acceptera.

Numera ifrågasätter ingen mina kostvanor, och nuförtiden då jag blivit lite mer hardcore och mixar mitt kaffe med kokosfett och smör lyfter knappt folk på ögonbrynen längre 😃

http://www.winthers-skafferi.se/

Anders-S
1

Brukar säga att jag äter anti-inflammatoriskt/ketogent/glutenfritt/paleo eller stenålderskost beroende på vilka som jag pratar med. "Antiinflammatoriskt" är svårt att argumentera emot.  Fast jag äter inte heller någon renlärig LCHF och bantar inte.

nyttiga_jag
0

#16  Lena123

Intressant om reumatism! Jag har en bekant som har svår reumatism, men som hävdar att kosten jag äter skulle göra henne sjukare.

Den artikel du hänvisar till, du råkar inte ha den kvar och kan länka den till mig?!

Jag är supernyfiken att läsa mer om detta!

Gärna om nån annan har artiklar som behandlar detta ämne får gärna skicka länkar!