Byta ut saker
Jag är ny här och undrar lite.
Hur vet man egentligen när det funkar att byta ut saker? Alltså icke lchv-vänliga ingredienser mot bättre alternativ.
Margarin är ju lätt att byta mot smör såklart men kan man utan vidare ta mandelmjöl istället för vetemjöl eller måste det vara ett speciellt recept speciellt anpassat för mandelmjöl? Det blir ju krångligare då, för i "vanliga" recept så är ju vetemjöl tex väldigt vanligt förekommande.
Men det kanske inte blir så stor skillnad på konsistens/smak? (Tänker då främst på matbröd, och inte sockerstinnt fikabröd)
Det är oftast inte bara att byta ut, mjöl har gluten som klistrar och därför måste man ha t.ex. husk i som har lite den funktionen. Kolla bland recepten här till vänster!
Botanisera gärna lite här med
Om du med husk menar fiberhusk så har jag blivit "rädd" för det.
En kompis bjöd på pizza med en hemsk botten. Den var alldeles blank och glansig och omöjlig att tugga. Som gummi. Jag frågade vad den innehöll och hon sa fiberhusk. Jag kunde bara äta pizzafyllningen.
#3 Uppenbarligen har hen gjort fel recept på pizzadegen ;-)
Har gjort lite olika pizzadegar men har aldrig fått någon som du beskriver. Man använder ju inte heller jäst vid bakningen så man kan ju inte följa samma recept till punkt och pricka..Men ta och kolla på mariannslchf som sagt, mycket bra grejer!
# 3 Det är mycket svårt att baka något vettigt utan husk. Så det får du nog komma över, eller så får du komma över lusten att baka 😉

Som sagt kika in hos Mariann.. även om du inte hittar exakt vad du letar efter så kan det visa sig att du testar och hittar nya favoriter.. om det nu kliar i bakfingrarna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, fiberhusk (eller motsvarigheten "Psyllium"hos Willys) är nog ett måste. Och inte alls dåligt. Men tar man alldeles för mycket så kan det bli rent löjligt resultat fick jag erfara när jag provade det första gången. Det är VÄLDIGT effektivt. Och blandar man i så att man tycker det är lagom så upptäcker man att efter ett par minuter så är det inte lagom längre. Det måste dra i 5-10 minuter innan man vet hur det blir.
Så enklast är att helt enkelt följa receptet noggrant, i alla fall tills du är van och kan improvisera på egen hand.
När du ska ge dig på att baka bröd lchf-style så förbered dig på att ingenting av det du bakar blir precis som de kolhydratsrika föregångarna som du är van vid och att det i princip alltid är omöjligt att bara byta ut mjöl (och ev socker) i ett befintligt recept. LCHF-alternativen uppför sig helt annorlunda. Mjölet innehåller inte gluten och binder inte ihop degen som vetemjöl gör och jäst går INTE att använda. Ofta krävs mängder med ägg och en lagom dos fiberhus/psyllium för att få volym och hyfsad konsistens på bröd och bakverk. Vilka mängder mjöl som krävs beror på sort och hur mycket vätska de binder.
Mariannes sida som du fått tips om förklarar det hela rätt bra.
Beroende på vem du frågar får du olika svar angående lchf-bakning och vilka recept som fungerar bäst.
Jag tillhör de mer negativa som menar att lchfalternativen inte går att kalla för nåt annat än substitut. Ibland helt ok substitut, men aldrig fullvärdiga ersättare. Antingen beror det på att jag aldrig hittat rätt recept, eller så beror det på att jag är ovanligt kräsen.
Mitt absoluta favoritbröd just nu är kesobrödet i bloggen 56kilo fast jag har modifierat om det och bytt ut kokosfett mot smör, tillsatt solroskärnor och bytt ut mycket av kokosmjölet mot en större mängd mandelmjöl
~God loves you, and I´m trying! ~