Ögonkakao
Hej! Jag undrar ang "ögonkakao", är det okej att använda till exempel i Chokladmousse eller annat bak på lchf-vis utan att vara orolig att det ska påverka vikten? Letade lite i arkiven, men fick inte något riktigt svar…
Jag bryr mig inte om ämnen som är mindre bra, så länge det inte påverkar kolhydratintaget/vikten eller så. Och en till fråga, anser ni att det är okej att baka på lchf-vis en gång i veckan? Till helgen till exempel. Då jag använder sukrin och allting som ska vara lcfh-vänligt borde det väl funka tycker jag, men ni kanske vet bättre 🙂 (jag känner inte att sötsuget triggas igång så att jag bryter min kost, man blir ju så mätt och nöjd snabbt då det är fett med i bilden och inte socker)
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Kakao som kakao. Är väl inte särkilt mycket kolhydrater i det och man äter ju inga stora mängder. 10-15 procent nånting tror jag. Läs på paketet.
Eftersom det kallas just LCHF-recept så är de avsedda för dem som äter enligt LCHF; 😉 (och de flesta gör det, åtminstone initialt, för viktnedgång) om det funkar för just dig kan enbart du svara på! Det är väldigt individuellt.
Läs på förpackningen och räkna på vad den mängd som du ska använda ger i kolhydrater! Det är det ena sättet att se om det är ok eller inte. Ryms det inom din ram för hur strikt du vill vara så ät, annars låt bli. Så enkelt är det!
😃
För mig funkar det med kakao eller LCHF-bakverk/godsaker ca en gång i veckan. Däremot skulle jag se mig för om det triggar igång sug eller om det gör att ev. viktminskning stannar av om det är syftet. Nu när jag mer vill behålla vikten och hålla suget under kontroll så är det OK. Jag använder ICA:S egna kakao… vet inte riktigt om det är någon större skillnad mellan den och Ögonkakao?
På mitt paket ögonkakao står 11 g kh per 100 gram, protein 24 g, samt fett 22 gram. Hela paketet är på 200 g kolhydrater. Alltså - hela paketet innehåller bara 22 g kh.
Jag tycker helt klart kakao kan användas. Det handlar om små mängder totalt i ett bakverk eller en dessert, och ännu mindre mängder per portion. Alltså få kh.
I innehållsförteckningen står: kakaopulver, arom
Eh.. Jag tappade visst bort mig bland tangenterna i förra posten..
Paketet är på 200 gram kakao, inte 200 gram kh. 😃
Haha, nej men precis. Vad äter man? Max nån matsked åt gången… så det är ju lugnt! Däremot kanske man ofta kombinerar med t ex stevia eller annan sötning om man bakar och det är ju vissa mer känsliga av än andra (den söta smaken).