Socker till diabetiker?
Jag är en tjej som jobbar extra på ett gruppboende för dementa.. När jag började där för några år sedan så gick det till som följande vid mat
och fika-stunder: De som var diabetiker fick diabeteskost + fika, vilket innebar att tillsatt socker byttes ut mot sötningsmedel i deras efterrätter fika osv. Men smörgåsar mjöl potatis pasta och ris fick de som vanligt.
Nu har de för ett tag sen ändrat rutinerna. Diabetikerna får exakt samma mat
, efterrätt, fika som alla andra, med den enda skillnaden att innan de får sin bulle/kaka/glass (eller vad som nu serveras) så får de en smörgås eller en banan innan "så att blodsockret inte stiger så snabbt" Sedan får de sitt vanliga fika tillsammans med de andra pensionärerna.
Jag har flera gånger påtalat för personalen hur fel det är att en diabetiker matas med socker men ingen lyssnar på mig. Jag blir mest betraktad som en kuf. De säger att det är viktigt att de får samma som sina medboende. att dagens pensionärer är van vid att det ska vara fika på förmiddagen, fika på eftermiddagen + kvällsfika. Och fika för dem innebär inte
en ostbit eller ett kokt ägg. Fika = fikabröd.
Min mamma är typ 1 diabetiker. Hon är ju pigg och klarar sig själv, äter lchf, men om hon hamnar på ett hem en dag och kanske inte kan tala för sig så känns det inte så kul.
Jag förstår inte hur det är möjligt att dagens vårdpersonal fortfarande inte vet att kolhydrater höjer blodsockret och att man inte ska ge det till diabetiker. Eller vet de men de struntar i sina patienters hälsa?

De vet inte.. de tror det är skillnad på socker och kolhydrater i övrigt.. för så har SLV sagt!
Föresten.. de kan antagligen inte skilja mellan en kolhydrat och en kalori!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.