Vill gå ned i vikt :P
Hej!
Jag skulle vilja gå ned i vikt, då jag verkar ha fastnat trots att jag cyklar varj dag och tränar.. Någon som har tips på vad jag ska göra? Om jag ska ändra kosten - hur ska jag göra?=) Vill gärna äta så att jag blir piggare, mår bättre och går ned i vikt lite =) + att jag vill minska godissuget ;)
Tacksam för all hjälp jag kan få!=)
För att minska godis-suget vet jag bara en sak som hjälper. Avstå helt från alt av sött och salt helt och hållen. Inte köpa nånting smågodis och helt änkelt bara sluta med det.
I början lär det nog värka tvärt om, att suget blir större (abstinens kallas det om man skal sluta röka, det är presis likadan med socker) men kommer man väl över kanten, så försvinner suget helt (Sagt av en som har kommit bort från sötsuget själv)
Men när det kommer till kosthållet, och hur du skal lägga opp din diett.. se där finns det hundra lösningar, och en eller fler kan hjälpa just DIG. För MIG ser det ut att fungera bra med low-carb, men du måste själv välge om du vill fölga detta eller nån annan diet. Men det viktigaste av allt att komma i håg när man väl valgt hur man skal äta är at hålla sig till det! Det är inte så att man hoppar hit och dit mellan olika dietter för att man inte ser resultater innom första veckan (även om jag faktisk såg resultat så snabbt själv är det ju inte så för alla). Man måste faktisk ge det en månad eller två på et minimum tycker iaf jag :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hej och välkommen!!
Om du vill prova att äta kolhydratreducerad kost, så är mitt råd att du börjar med att förbereda dig genom att bl.a läsa på om olika slags low-carb "dieter" och vad du tror skule passa dig. Själv äter jag LCHF, low carb high fat men det finns fler varianter än så. Antingen läser du på nätet, här och på andra ställen, eller också genom att köpa någon bok- t.ex Skaldemans "Ät dig ner i vikt". Den kan man alltid läsa både en och två gånger extra också om det behövs! I början behöver man vara påläst, motiverad och förberedd rent praktiskt genom att ha koll på vad man ska äta och när, och dessutom ha fyllt kylen med en massa lämpliga livsmedel. Annars är det lätt att känna sig begränsad i vad man ska äta och då blir det gärna enformigt också. Lycka till!
Hej och välkommen!
Du har fått många goda råd redan och jag skall inte ge dig fler just nu. Däremot vill jag ställa några frågor så att det blir lättare att råda dig…
- Hur mycket övervikt anser du att du har?
- Hur stor förändring mot det du äter idag är du beredd att göra?
- Är du tvungen att äta borta något mål eller kan du äta medhavd mat eller hemma?
Det är tre frågor som kan ha avgörande betydelse för hur Du skall välja att göra framöver.
Numer pensionär i Nynäshamn
#3 Tack =) Svar på dina frågor då: 1. Jag är inte överdrivet överviktig, men ca 10 kg övervikt har jag tyvärr fått =/
2. Jag kan göra en rätt stor förändring, förutsatt att jag vet vad jag ska göra ;)
3. Om jag äter borta kan jag ju ta med egen mat, annars kan jag ju stanna hemma om det är så.
#1 Hemma fungerade enbart "äta lite, men ofta", men här hos min pojkvän äter de inte frukost, inte lunch utan bara middag och kvällsmål. Och det passar inte mig och därför har jag gått upp i vikt.. Det var mkt enklare hemma.. Ang. godissuget så har det nog ökat så mkt här just för att vi/jag äter dåligt och för att jag har rätt långsamt, vilket gör att jag är sugen på ngt hela tiden..
#2 Tack så mkt =) Låter lite krångligt, men är nog värt det! Är ju inte bra för min astma heller att jag är överviktig.. Jag får väl fösöka läsa på så mkt som möjligt och se vad jag tycker verkar passa.. En fråga bara.. Är inte dessa lowcarb dieter farliga? Har för mig att jag hört/läst det ngnstans..
Jadu, du kommer att få läsa lite varstans att low carb är farligt 0_O Men saken är den att det vanligtvis kommer från a) människor som tjänar rejält med pengar på fettskrämdheten b) människor som "har hört från nån som har sagt att nån sa att det var farligt" eller så läste de det i kvällstidningen.
*ler*
Om jag skulle ge dig en länk att börja läsa på är det "Oväntat om kosten". Där kan du hitta mycket att läsa!
Grejen är den att vi måste alla bli våra egna experter och lära oss att läsa och sortera den information vi får. Det är lätt att låta experter ta den rollen, men till syvende og sidst så handlar det om våra egna kroppar. Läs på och bestäm dig själv om du tror att det är farligt :)
Jag har själv bestämt mig för att det är farligare att äta "nypåfund" än den mat människan har ätit sen hon reste sig upp på bakbenen. Margarin kan inte vara bättre än djurfett anser jag :)
Oj, den artikeln var läsvärd. Vad mycket "skit" som man lurats att äta, fast det där med att jag ätit mycket socker får man väl bara skylla på sig själv med. Numera äter jag efter den "omvända"tallriksmodellen, och trivs med den. Jag håller på att sluta med pasta och ris. går promenader varje dag (har jag gjort i ett år nu).
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Överallt där det finns en expert som hävdar en sak finns det en annan som hävdar motsatsen…
VI måste som Amiechan sa bli experter på oss själva. Det kan ingen vara åt oss.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#7 Så sant!