Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 4290 ggr
Mizzi
0

Panikångest !!

Finns det någon här som lider av panikångest ??

Har denna kost i så fall påverkat panikångesten på något sätt ??

Undrar eftersom många upplever att dom mår bättre psykiskt sedan dom började med LCHF.

Bookjones
0

Jag har ingen panikångest men har väl haft min del av psykiska problem som depressioner och diverse andra känslomässiga trassel. Måste säga att jag mår hundra gånger bättre mentalt. Känner mig jämn och glad för det mesta. Är mycket mera positiv i största allmänhet. Om det har med kosten att göra eller ej vet jag inte men otroligt är det inte.

dcos
0

Jag håller med Bookjones.

Det som fått mig att stressa upp till tidigare normal nivå var för ett par dagar sen när jag upptäckte fuktskador i källaren. Då kände jag att ångesten var på väg. Men jag har haft ovanligt lätt att ta tag i problemet, samtidigt som jag har klarat av andra aktiviteter på samma gång…

Jag upplever i alla fall att jag är mycket lugnare.

Det har blivit så naturligt för mig att om jag ser någon överdrivet stressad person, så brukar jag tänka: "Han äter för lite smör!"

/David Sundberg

Margareta
0

Det finns många som skrivit här och berättat att de blivit bättre när det gäller många pyskiska problem.

Kroppen verkar bli rent allmänt lugnare när den får mycket smör.

Numer pensionär i Nynäshamn

dcos
0

I "meny-spalten" till vänster så finns en rubrik, nästan längst ner: "Vinster - psykiska - kolhydratsreducerad kost".

Där finns flera peronliga erfarenheter.

/David

Gunnilla
0

Jag har haft en panikångestattack - det var när jag åt Herbalife. Känner paniken komma krypande nu när jag kör Cambridge. Beror nog på svälten. Har inte haft några känningar när jag varit mätt och go av LCHF. Kan nog bero på att jag varit just mätt kontra utsvulten, har nog inte så mkt med just denna kost att göra.

Gronstedt
0

Hej Mizzi!

Jag har haft panikångest (inte diagnosticerad, men jag tror det är det det är) tidigare i livet. Den minskade och försvann när jag började med anti-candida-diet för tre till fem år sedan (alltså en diet som är ganska Atkins-lik, men inte med särskilt mycket fett). På sistone har jag märkt litet av det igen, beroende på massiv stress i kombination med fakirkost, så att jag varit i kraftig candidaavgiftning, vilket initialt kan förstärka en del av sjukdomssymptomen.

Så jag tror att kolhydrater bidrar till att göra känsliga personer benägna för ångest. LC-biten i kosten motverkar då ångest, men jag vet inte om HF-biten gör det också.

Skaldeman
0

Jag har fått en massa mail från människor med långvariga sjukskrivningar för utbrändhet etc som nu söker jobb. Fettkosten funkar utmärkt när det gäller att stabilisera humörsvängningar av alla slag.

Sten Sture

susanne.s
0

Jag har länge satt samman kost och panikångest. Långt innan jag visste vad GI eller LCHF var. Redan på 80-talet upptäckte jag att när jag bantade enligt den tidens metoder typ grapefrukt och ägg eller med viktväktarna så kom panikattakerna som ett brev på posten. Läkaren jag hade då sa att jag skulle äta mer om det var så jag kände men tyvärr så fick jag rådet att gå till dietist vilket betydde mer kolhydrater och mindre fett och högre vikt och behov av att hålla dieter för att bli smal och panikångest osv. Jag har inte haft början till panik ens sedan jag började med LCHF så jag tror på den här maten. Ett panikångest tips, fast det är väldigt svårt, är att låta paniken komma och leva med tills det går över eftersom en attack aldrig pågår längre än 15 minuter utan oftast är kortare. Försök att tänka när du kanppt står ut och allt är kaos att: Nu blir det inte värre. Du ska se att det blir bättre och du blir inte lika rädd för att få en attack om du klarar detta om så bara en gång. Lycka till!