Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 8254 ggr
sockret
0

mellanmål språng?

den här frågan har säkert dykt upp lite överallt, men jag har hittills inte hittat ett enda tillfredsställande svar…

Enda sättet för mig att hålla en lchf-livsstil är att jag hittar bra alternativ till mellanmål.

1. De skall inte vara beroende av kyla/värme. Jag skall kunna ha dem i väskan under flera dagar…

2. Det får inte se "konstigt ut" vid fikarasten på jobbet. Det får inte lukta äckligt eller få folk att rynka på näsan.

Finns det någo tips? snälla hjälp!!!

[vaargen]
1

Nötter klarar sig i väskan flera dagar…

isalu507
1

Nötter!

Några paranötter, lite macadamianötter, kanske valnötter.

Såvida du inte är allergiker.

Mitt bästa om jag är ute och drar, det brukar numera finnas såna därna "naturgodis"-grejer på både pressbyrån och statoil tillochmed.

sockret
0

tack!

Ja, nötter är verkligen superbra. Däremot blir jag inte så jättemätt av dem. Det krävs oftast alldeles för mycket, och ibland kan de till och med göra mig ännu mer hungrig/ sugen…

nyborjare08
1

Hur kommer det sig att det måste hålla sig flera dagar i väskan? Är du på resande fot?

Eftersom det mesta vi LCHF:are äter är protein och fett så blir det svårt i längden utan kyla. Beef jerky (torkat kött) eller ölkorv är det jag kan komma på men de ser kanske "konstiga ut" i kollegornas ögon? Glad Det blir ju ännu svårare när du vill ta hänsyn till omgivningen. Mitt tips är att du äter ordentligt på huvudmålen så att du inte behöver något mellanmål!

sockret
0

jag älskar verkligen de där cashewnötterna med yoghurt-överdrag i naturgodishyllorna. Men det är alldeles för mycket kolisar i dem, och jag kan lätt äta upp några nävar i bara farten :(

MatsL
0

Behöver du verkligen äta mellanmål? En rejäl LCHF-kost brukar eliminera det behovet. Är det kanske så att du mentalt är inställd på mellanmål utan att egentligen vara hungrig?

Miss-Saffran
0

torkat renkött? Jag vet inte om det ser konstigt ut på fikarasten, men jag tror väl inte nån skulle reagera nämnvärt?

Jag brukar ha med mig två kokta ägg i väskan, men jag vet inte hur de blir under flera dagar :/

sockret
0

det hade varit perfekt om det fanns någon "bar" utan kolisar. Men någon sådan finns inte, enligt mitt vetande???

Wtn3
0

Atkins-bars är väl det närmaste man kan komma, det är långt ifrån optimal mat men det kan säkert vara räddningen för den som tycker sig kräva mellanmål för att inte falla av banan helt och återgå till gamla vanor.

sockret
0

atkinsbars skulle faktiskt kunna vara ett alternativ om jag skall hålla denna kost på sikt!

När jag tittar i innehållsförteckningen ser jag dock att de innehåller en massa kolisar. Hur många kolisar tar kropen upp/ hur många är sockeralkoholer?

Någon som vet?

Fiana
0

ungefär hälften av sockerhalkoholerna av den sort som är i kan du räkna med tas up - ett snabbt överslag är ca 10 gram kolhydrater per bar att räkna, så visst kan det fungera ibland, men för de flesta nog inte dagligen. (man kan ju också äta en halv)

cashewnötter är ingen bra idé även utan överdraget tyvärr, nog den mest hög kolhydratrika nöten.

babybel ostar håller sig flera dagar i väskan och borde inte lukta eller se väldigt konstigt ut

men jag håller nog med övriga, ät mer till måltiderna så du inte behöver mellanmål - är det däremot att ha med för aktut "behov" och inte varje dag kan du ju ha en atkinsbar i väskan om du inte störs av innehållsförteckningen (många vill undvika sojaprotein och sukralos av andra orsaker än kolhydraterna). Är det av sociala skäl att du "måste" äta mellanmål med andra varje dag (t ex jobb med pedagogiska måltider etc. kan ibland vara lite knepiga) - ta en sådan bar t ex den med mörk choklad och skär i säg 10 bitar, då ser det ut som du äter en chokladbit till kaffet eller vad det nu kan vara. Nötter av bättre slag kan du ju också portionsförpacka så du inte tar med mer än vad som är en ok portion.

Lembas kan man också baka och brukar hålla några dagar ok.

Wtn3
0

3 gram nettokolhydrater (dvs upptagningsbara) per bar enligt egen utsago, om det stämmer är väl en annan fråga men jag har läst andra på forumet som använder dem och tycker att det funkar bra.

Fiana
0

#12 Det beror på sort. Men då har de blundat för den stora mängden maltitol i och inte räknat med den alls, vilket inte blir sant tyvärr. Sedan är det ju  mindre kolhydrater än mycket annat men de 2-3 som står på är en glädjekalkyl.

Wtn3
0

Mycket möjligt, då jag inte konsumerar sötningsmedel i någon form har jag ingen aning om vilka som höjer blodsockret och vilka som gör det fastän de "egentligen" inte ska göra det, har aldrig satt mig in i det, jag vidarebefordrar bara den officiella informationen, samt lade till att några på forumet äter atkinsbarer och tycker att de funkar bra som reserv, och att de inte skapar några sötsug eller hindrar viktnormalisering. Men som med det mesta annat är det väl individuellt om man reagerar på det eller ej.

Fiana
0

Visst kan de fungera, äter dem själv ibland. 10 gram är ju för de flesta ingen katastrof i jämförelse med de många gånger stora mängder mejeri många äter (som dessutom kan ge problem från mjölkproteinet i sig utöver kolhydratsmängden) - 10gram är motsvarande ett litet glas mjölk eller en liten tallrik fil i jämförelse. Och i mitt tycke betydligt mer mättande än de alternativen (mer protein), men det är ju individuellt.

Men det kan vara bra att vara medveten om att man bör vara på sin vakt med "nettokolhydrater", de är helt enkelt en sanning med modifikation. De behövdes från början i usa pga av att fibrerna där är inräknade i totala angivna mängden kolhydrater, men sedan har det utökats med mer tveksamma sockeralkoholer (det skiljer ganska mycket inom den familjen), detta också i takt med att man då kan sälja mer liknande "produkter". Presto chango och plötsligt har maltitol (vanligaste sötningsmedlet för choklad) "försvunnit" från värdena.

Det betyder inte heller att man inte ska äta maltitol, det är nog mindre illa hälsomässigt än säg aspartam och mindre illa för miljön än sukralos. Men som den mest blodsockerpåverkande sockerhalkoholen är det bra att veta att man bör räkna ca hälften av den i gram. (i syrup form troligen även mer än så)

nyborjare08
0

Saker som smakar sött underhåller väl sötsug hos sockerberoende, oavsett vad sötman består av. Det är väl de som inte har något sockerberoende som kan klara av även artificiellt sötade saker utan att det triggar sug. Jag personligen skulle inte klara det.

Sugiyama
0

Gör ischoklad och blanda i hackade nötter. Det mättar bra om man tar lite choklad och mycket cocosfett och ser inte konstigt ut.

Lahdensivu
0

Sugiyama jag gör som du , fast har i ren ekologisk vaniljstång i och stevia. Stevia är sött men en växt så den har inte sötningsmedlens effekter på kroppen eller hälsan, ta helst flytande form då. Endel är skeptiska till stevia jag vet, men det finns bra sidor med info bla.

http://www.stevia.com/Stevia_Article.aspx?Id=2269

Det ger inte mig någon effekt att få i mig stevia. Äter jag tex. maräng så blir jag så sömnig, seg och trött, "vaknar" till flera timmar senare.

Man kan göra stevia sötning själv!

Men ägg håller sig ju också i väskan och det går ja att ha flytande mellanmål i termos kall/varm, buljong eller annat man gillar.

Ove-D
0

Vi får inte ha nötter på arbetsplatsen (pga risk för allergiska). Ett kokt ägg i handväskan tycker jag är bra, MEN det luktar inte så gott så jag tar det på språng. Däremot kan jag ha en morot och knapra på. Visst, inte jättebra i tanke på LCHF-tänk, men bättre än en sötsak. Jag har haft lite solrosfrön men de innehåller lite väl mycket omega6…