Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 11871 ggr
maxiq
0

Är jordnötter så illa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läser på en påse att det är 50% fett, 25% protein och 14% kolhydrater och det sistnämnda ser ju inte så bra ut men om man räknar på det med hjälp av Skaldemans ratio så blir det rena hälsokosten!

Skaldemans ratio = Fett/(Protein+Kolhydrater)

50/(25+14) = 1,28

Allt över 1,00 är bra för alla som vill gå ner i vikt och över 1,20 är bra för alla med stor övervikt.

Ja jag vet att det är mycket omega-6-fett i jordnötter samt en skvätt fytoöstrogener, men ändå. Vad tror ni?

OlgaMaria
4

Jag tror att det är gott! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

maxiq
0

Absolut! 😃

RobinEH
1

Tycker man att Skaldemans ratio är något speciellt så. 

Dålig proteinkvalitet och skev fettsyrasammansättning. En del vitaminer och mineral innehåller de ju dock.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

OlgaMaria
0

Det kanske kan kvala in som godis :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
7

De kvalar bestämt in som godis.. inte som hälsokost.. inte som stapelföda heller!

Men goda är de!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nilu
3

Tycker också att det är väldigt gott med jordnötter och brukade göra eget jordnötssmör. Bara körde jordnötterna i en Magic Bullet tills det blev kräm av dom. Brukade köpa Blåvita på Coop, bra pris och KH-innehåll.

Genomgick dock en kranskärlsoperation förra året, 3-kärls, i en ålder av 56 år och man. Lite ungt för en sådan op kan man tycka. Ett par månader efter operationen fick jag syn på uppgifter, kommer nu inte ihåg var det var jag såg det, att jordnötter var nåt av det sämsta man kunde äta och att det bidrog starkt till pålagring av kranskärlen.

Vet ju inte om det bidrog i mitt fall. Kärlpålagringar ska väl utvecklas sakta över tid och ta flera årtionden innan man blir sjuk, och jag har ju hjärtsjukdom i släkten, men jag kan ju inte låta bli att fundera på om det var mitt jordnötsätande (det blir ju många jordnötter totalt om man maler sönder dom) som fick det att gå så snabbt. Gick från hygglig vardagsmotionär, med 4 Stockholm-maraton under de senaste 7 åren, till att inte kunna ta en snabb promenad utan att krokna med bröstsmärtor, på bara drygt 1½ år.

Så nu håller jag mig ifrån jordnötterna, för säkerhets skull. Men goda är dom.

dufva
1

Haha!

Samma här!

Jag tycker dom är goda så jag käkar lite ibland trots att dom kryllar av omega-6 innehåller fytoöstrogener och är allergiframkallande 😃

men framförallt för att jag inte tycker mig se att jag mår dåligt av dom trots alla nackdelar "på pappret"

Det är ju säkert en mängdfråga också som så mycket annat

maxiq
0

Ann Fernholm skriver om nötter och jordnötter:

"Nu kopplar en stor vetenskaplig studie en hög konsumtion av mandlar och nötter (som cashew, hassel, macademia, pekan, pistage, valnöt, jordnöt) till en lägre vikt och en lägre risk för död under studiens gång"

SpurtAnne
0

Jag åt en näve jordnötter i princip varje kväll i över ett år innan jag helt plötsligt började svettas kopiöst på nätterna. Tog bort nötterna och svettningarna upphörde samma dag. Så för mig går de bort tyvärr för de är välidigt goda! Jag får nöja mig med mandlar.

danc
1

Till fest, när alla andra hänger över chipsskålarna. Kan man nog ta en jordnöt eller två. (dom är trots allt oerhört goda)

Dan C

Orakletidelfi
0

Hemul skrev i en annan tråd om att det alltid sägs att vi inte kan tillgodogöra oss omega3 från vegetariska källor. Kan vi tillgodogöra oss eller snarare "tillondogöra" oss omega 6 då?  Om inte borde det inte göra så mycket om det är fel balans…. utan mumsa om vi vill och om det inte känns som det skadar på annat sätt?

KarinJ46
1

Jag älskar jordnötter, men jag tycker att det är svårt att hitta några med tillräckligt sälta! Vilken sort upplever ni som saltast?

Orakletidelfi
0

Jag tycker ju precis tvärtom, de flesta är ju ruggigt salta! Vi har ICAs hemma just nu, och tog ett smakprov, ja rejält salta! Coops blåvita är också riktigt salta och OLW:s stora med har jag för mig… annars är det väl bara att salta på dem?

Zepp
0

Ja i betydligt högre grad.. men det är egentligen samma där.. det är DGLA vi behöver främst!

Omega3 och 6 är de enda essentiella fetterna.. men som sagt vad vi får i oss på tok för mycket O6, det blir en obalans i Eikosanoidsystemet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.