Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2141 ggr
Emma Li
0

Keso

I de flesta recept som innehåller keso står det att den ska rinna av eller rentav sköljas. Det verkar även vara så i de flesta recept som sedan ändå innehåller blöta ingredienser. Varför ska man göra så istället för att bara ha i allt ur asken?

Zepp
0

Antagligen för att inte allt skall bli rinnigt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emma Li
0

Det tänkte jag också först, men upptäckte som sagt att det även gäller recept som innehåller annat blött. Varför då inte bara köra i all keso och sedan minska något på den andra vätskan?

Jag får intrycket att man just vill ha bort själva keso-vätskan, -lagen eller vad man ska kalla det. Om det stämmer är jag nyfiken på varför.

Nachtaktiv
0

Är också ganska nyfiken på det. Själv följer jag aldrig den instruktionen, utan gojsar i keson direkt ur burken utan att skölja. Funkar finfint för mig i alla fall. Det mesta av lagen ligger ju ändå längst ner i botten.

Orakletidelfi
0

Det blir faktiskt mindre rinnigt, eller snarare vattnigt om man gör så, dessutom mindre salt.

T.ex. ostkaka blir blöt om man låter bli att skölja av keson.

Torparmor
2

#4 Det funkar bra att sätta till ett extra ägg

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Emma Li
0

Åååh, vad sugen jag blev på ostkaka nu! :-)

Lilltilda
0

Jag sköljer för att få bort vätska och salt när jag gör "keso-ala-malta" och när jag gör ostkaka. Ibland i andra rätter med, just för att det blir mindre vattnigt. Bättre konsistens i t.ex. kesopannkaka ifall vattnet är borta och vätskan ersatt av grädde.

~God loves you, and I´m trying! ~

Loria
2

Jag tror det mestadels handlar om att få bort sältan, men det är bara en gissning

JMW
0

Jag använder keson från Lidl. Mycket bättre keso. Inga större klumpar och inte ett dugg rinnig som Arlas eller Icas (Arla). Funkar perfekt som den är.