Keso
I de flesta recept som innehåller keso står det att den ska rinna av eller rentav sköljas. Det verkar även vara så i de flesta recept som sedan ändå innehåller blöta ingredienser. Varför ska man göra så istället för att bara ha i allt ur asken?

Antagligen för att inte allt skall bli rinnigt?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det tänkte jag också först, men upptäckte som sagt att det även gäller recept som innehåller annat blött. Varför då inte bara köra i all keso och sedan minska något på den andra vätskan?
Jag får intrycket att man just vill ha bort själva keso-vätskan, -lagen eller vad man ska kalla det. Om det stämmer är jag nyfiken på varför.
Är också ganska nyfiken på det. Själv följer jag aldrig den instruktionen, utan gojsar i keson direkt ur burken utan att skölja. Funkar finfint för mig i alla fall. Det mesta av lagen ligger ju ändå längst ner i botten.
Det blir faktiskt mindre rinnigt, eller snarare vattnigt om man gör så, dessutom mindre salt.
T.ex. ostkaka blir blöt om man låter bli att skölja av keson.
Åååh, vad sugen jag blev på ostkaka nu! :-)
Jag sköljer för att få bort vätska och salt när jag gör "keso-ala-malta" och när jag gör ostkaka. Ibland i andra rätter med, just för att det blir mindre vattnigt. Bättre konsistens i t.ex. kesopannkaka ifall vattnet är borta och vätskan ersatt av grädde.
~God loves you, and I´m trying! ~

Jag tror det mestadels handlar om att få bort sältan, men det är bara en gissning
Jag använder keson från Lidl. Mycket bättre keso. Inga större klumpar och inte ett dugg rinnig som Arlas eller Icas (Arla). Funkar perfekt som den är.