Low carb vin
Är det någon som har koll på detta vin?
Hmm ok det där låter som ett försäljningstrick i min ögon.
Om man går in och kollar på Systembolaget på t ex Cöte du Rhöne Village (box) så står det att detta vin innehåller mindre än 3g socker/liter vilket altså betyder 0,3g socker/dl vin eller ca 0,5g socker för ett glas rödvin på 2dl.
Vad jag har förstått så är det inte sockret i vinet som kan sätta krokben för viktnedgången utan alkoholen i sig eftersom kroppen prioriterar att förbränna alkoholen före allting annat eftersom alkoholen är det "farligaste giftet"?
Tror att detta företag lanserade ett rosévin under samma concept i somras vilket jag köpte, men det valde jag p g a att det hade en lägre alkoholprocent (9% har jag för mig) och inte p g a sockerinnehållet.
Deras rosé har i varje fall bara 0,1 gr socker per 100 ml, alltså 1 gram per liter. Det tycker jag är rätt lite i allafall. Försäljningstrick? På vilket sätt då?
Därför att om man kolkar i sig en liter vin är nog inte det största problemet om man fick i sig 1 eller 3 g socker. 😛
Rödvin innehåller normalt väldigt lite socker. Något enstaka gram hit eller dit per liter spelar knappast någon roll. Därför är det ett försäljningstrick.
Jag kallar det konsumentupplysning, och vem har sagt att man ska dricka en liter?
I min vokabulär är ett försäljningstrick något som vilseleder, det tycker jag inte de gör.
Ju mindre du dricker, detsto mindre roll spelar det ju.
Jag håller med om att det är trick över det hela. Man låtsas ju att det finns ett problem med vanligt rödvin som inte finns.
Jag tycker att det är ett försäljningstrick för att man spelar på LCHF-vågen. Skriv i reklamen att det innehåller mindre socker så blir det genast nyttigt (eller nyttigare än andra på marknaden förekommande alternativ). Reklamen talar om att det passar till "mat" och det tycker jag är en ganska torftig konsumentupplysning?
#6 Ja, precis! Det var så jag menade. Ungefär som när man nyckelhålsmärker saker som är naturligt fettsnåla, som potatis. Bara dumt, vad man än tycker om fett.
Ganska bra tycker jag, det finns en anledning varför några av oss äter LCHF som inte bara beror på viktnedgång, pga av sjukdomar eller att vi inte mår bra. Socker är i alla fall en av ingredienserna som får min hjärtklappning att gå igång pga sjukdom. Om det då finns ett vin som har lägre sockerhalt så kan ju det vara ett bra alternativ vid festliga tillfällen . 1 eller 3 g… nja det kanske gör skillnad för vissa och som sagt var alla går inte på lCHF diet enbart för att bli smala.
#9 Jag kan i och för sig hålla med dig Susy om det hade gällt 1g eller 3g per GLAS. Nu pratar vi 1g eller 3g per Liter. Om jag drack 1 liter vin så skulle jag nog fundera över andra saker än sockerhalten?
En annan sak som faktiskt slår mig är ju att TS inte alls har frågat vad vi tycker om sockermängden det var ju faktiskt jag som tolkade det så.
Han har ju bara fråga om "nån har koll på" detta vin och då får jag väl säga att det har jag inte eftersom jag inte har smakat på det om det nu är smaken han undrar över? Eller reklamkampanjen som sådan?
Det vore kanske bra om TS själv kunde utveckla frågeställningen lite?

Var uppe i vinkullarna och köpte vin idag, men har då aldrig funderat närmare på sockerhalten. Dricker jag vin blir det till maten och ett halvt glas ungefär. ( en flaska varar för oss två hela veckan😉) Däremot dricker jag numera inte söt moscato som innan var en favorit. Som att lägga tungan rätt i sockerskålen ungefär.
Man får betala sissodär 35 spänn extra för en sjuttiofemma rödvin vars enda fördel är att flaskan totalt innehåller kanske 5 gram mindre socker än ett vanligt billigt rödvin. Det är kanske inte falsk marknadsföring, men ändå lite vilseledande då de försöker få det att framstå som att vanligt rödvin skulle vara någon sorts kolhydratbomb, och det är inte korrekt. Jag vet inte hur vinet smakar, och med tanke på att skillnaden i kolhydrater är mer eller mindre försumbar jämfört med annat rödvin tänker jag nog inte betala onödigt mycket pengar för att ta reda på det heller.
De svarar väl upp mot folks önskemål, hur ofta läser man inte här och på olika bloggar hur man jagar socker och ofta silar mygg och säljer kameler, får ångest om man råkat äta minsta lilla sockersmula. Inte konstigt om de rider på den trenden då.
Precis nu fick jag ett mejl från Koka ihop där de tipsar om detta vin med följande rader:
Local Red är ett klassiskt franskt rödvin gjort på Syrahdruvor från utvalda svalare odlingslägen.
Producenten har gjort en cuvée som har uppvisat bäst kvalitet men samtidigt har lägst socker och kolhydratsinnehåll.
Detta gör att Local får en naturligt låg sockerhalt och en lite lägre alkoholhalt. Det blir helt enkelt ett vin med lite färre kalorier! Local Red innehåller endast 0,18 g kolhydrater per 100 g, vilket är ytterst lite om man jämför med många bästsäljande viner. Flera av dessa viner innehåller mer än 6 gånger så mycket socker och kolhydrater än Local Red.
#14 Ja, den jämförelsen innehåller ju det typiska sortens knep flera pekar på här i tråden:
Man väljer att jämföra med de värre exemplen på marknaden (6 x 0,18 = 1,08 g socker per 100 g, alltså typ 10,1 g socker på en liter) fast det kryllar av andra viner med naturligt låg kh-halt (under 0,3 g, alltså max 3 g socker per liter). Som är klart billigare.
Valet av jämförelse gör att det verkar finnas ett problem med vanligt torrt rödvin som inte finns. Ett knep.
Och för den som inte vill/orkar tänka/räkna när vi handlar på bolaget: Det finns ju en tydlig sötma-märkning av produkterna på hyllorna, som gör att man LÄTT kan hitta de torra och undvika 'läsken'.
Tilägg: Vinet i TS kanske är jättebra på andra sätt, det vet jag inte nåt om. Bara low-carb-argumentet jag vänder mig emot.
Jag skulle vilja ha lite mer uppgifter från Trådskaparen vad han menar med "att ha koll på" detta vin?
Eftersom han är Medarbetare på Marknad iFocus så kanske han inte ens vill veta vad vi tycker om själva vinet utan om vi känner till marknadsföringen av det???
Seabeck, lite feedback tack!
# 15 Fast nu var det ju folket på koka ihop som gjorde jämförelsen och de har väl ingen anledning som jag vet att försöka vilseföra utan de har recenserat vinet. Om jag fattat rätt. Och de säger att jämförelsen gäller många bästsäljande viner och inte alla viner.
#17 Eh..?
Vad de har för skäl bakom vet inte heller jag nånting om, och det intresserar mig inte. Konstaterar att de lika fullt tycker till om sockerhalten och gör en jämförelse som syftar till att vida överdriva 'fördelarna' med just denna produkt. På det sätt jag beskrev ovan.
Jo men du kallar det "den typiska sortens knep", vad skulle de ha för anledning att ta till knep, vi gör väl liknande jämförelser härinne hela tiden? De har en LCHF-avdelning inne på Kokaihop och trodde väl att det skulle vara intressant. Inte tror jag de gjorde det för att luras.
#19 Det är väl ett försäljningsknep oavsett vem som först uppfann det och vem som bestämmer sig för att hjälpa till.
Kokaihop.se har bara tagit beskrivningen rakt av från producenten, för exakt samma text står på producentens hemsida.