Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2709 ggr
Happymental
0

Bara käka bacon i en vecka?

Är väldigt ny här och ursäktar om det redan finns en liknande tråd. Jag ber även om ursäkt då jag inte har den blekaste om vart jag ska placera denna.

Jag har en stor kärlek till bacon. (för den som undrar)

Nu tänkte jag köra ett experiment och bara käka bacon i en vecka. Tänkte mig att käka tre paket om dagen, ett när jag vaknar, ett några timmar senare, och ett paket ett par timmar innan jag går och lägger mig.

Veckan efter tänkte jag köra vanlig LCHF och se hur det fungerar.

Har käkat lchf förut, gick ner 7-8 kilo på det, och nu har jag gått upp fem. Därför tänkte jag göra detta om det nu är någon som är nyfiken.

Jag undrar givetvis vad ni andra fett-älskare tycker om min ide, så ni får väldigt gärna skriva era tankar om detta.

Kommer givetvis försöka ge er uppdateringar så ofta jag kan.

Så, vad tycker ni om mitt experiment?

Zureel
5

Din kropp kommer inte få allt den behöver om du bara äter en matprodukt.

Happymental
0

Det vet jag, dock tänkte jag bara köra på detta i en vecka.

eriksvensson
0

Blir valdigt mycket E250 ocksa. Skulle inte gora det. Kan du inte lagga till lite agg eller nagot samt nagon mer produkt for variation, t.ex. lax/kyckling?

kaisakavat
1

Det blir ju lite snålt med käk.. Matade in i dumbbell - och tre paket bacon blir tyo 48 g protein, 1240 kcal och 120 g fett. Och brist på en massa vitaminer och mineraler. 

Men på en vecka hinner man inte dö. 🙂

Happymental
0

Blir valdigt mycket E250 ocksa. Skulle inte gora det. Kan du inte lagga till lite agg eller nagot samt nagon mer produkt for variation, t.ex. lax/kyckling?

Jo, fast jag ska som sagt bara köra så under en vecka. Tyvärr gillar jag inte ägg, annars hade jag lätt lagt till det. :)

Det blir ju lite snålt med käk.. Matade in i dumbbell - och tre paket bacon blir tyo 48 g protein, 1240 kcal och 120 g fett. Och brist på en massa vitaminer och mineraler. 

Men på en vecka hinner man inte dö. Glad     

Jo, fast är inte det rätt bra för att komma in i ketos tro? :)

Precis! En vecka dör man inte av. ;)

Zureel
0

Det går att äta mer varierat och fortfarande nolla för att komma i ketos fortare men det är väldigt individuellt hur lätt det är att komma in ketos som jag förstått det.

Zepp
1

Sen så är inte ketos så himla avgörande heller.. betyder bara att du äter väldigt lite kohydrater.. inget annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Happymental
2

Det går att äta mer varierat och fortfarande nolla för att komma i ketos fortare men det är väldigt individuellt hur lätt det är att komma in ketos som jag förstått det.

Jo, senast kom jag in i det ganska snabbt. Anledningen att jag kör på just bacon är för att jag gillar bacon. Som sagt är det ett experiment. :)

stepside88
5

Haha! Det är ett perfekt sätt att förstöra något

som du gillar. Jag har gjort det med bea :-)

//Lycka till.

[Petronella Pip]
0

Så du ville inte ha reaktioner på det? Annars undrade du vad folk tyckte om experimentet, du har nog svårt att få så mycket hurrarop för just detta  😉 Jag tycker det låter rätt tveksamt, du kanske kommer att hata bacon efter det och det kanske är bra då för speciellt nyttigt är det nog inte att ha det som enda näringskälla en hel vecka.

Happymental
0

Så du ville inte ha reaktioner på det? Annars undrade du vad folk tyckte om experimentet, du har nog svårt att få så mycket hurrarop för just detta  Blinkar Jag tycker det låter rätt tveksamt, du kanske kommer att hata bacon efter det och det kanske är bra då för speciellt nyttigt är det nog inte att ha det som enda näringskälla en hel vecka.

Givetvis förväntade jag mig reaktioner. :) Tycker det är spännande att läsa dem, och sen vill jag givetvis svara på dem. :)

Jag hoppas jag lyckas provocera lite iaf. ;)

Förstöra bacon kan nog vara möjligt. Kanske kör en vecka med bara spenat i framtiden.

Lumina - 留美奈
0

Risken är väl att du tröttnar på bacon och aldrig vill se det igen. 😉

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

evion
0

jag tänker mest att griskött egentligen inte är så himla nyttigt att basera  hela sitt matintag på. Omega 3-6 förhållande måste ju bli helt fel. Vet inte hur mycket man hinner märka på en vecka men det finns väl risk för ledvärk, inflammationer och hudbesvär bla?

starhawk
1

Kul idé, rapportera hur det går, jag är själv en baconfantast fast inte till den grad att jag skulle kunna leva en vecka på enbart bacon, jag föredrar engelskt bacon så det skulle nog kunna bli lite dyrt.

E250 vad är det? jo nitrit och vi bildar mer nitrit i saliven än vad vi får i oss via födan, 70-80% av den nitrit vi får i oss är "hemmatillverkad". Det finns för övrigt mer nitrit i spenat. Det är visserligen fråga om nitrat men redan vid uppvärmning omvandlas det mesta till nitrit och eventuellt kvarvarande börjar omvandlas så fort man stoppar spenaten i munnen, så E250 är inget att oroa sig för

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

crikarlshamn
0

OK, keep us posted, intressant experiment…

OlgaMaria
1

Kör på du och gå efter din motivation. Men du behöver väl inte låsa upp dig på en vecka. Om du känner att du tröttnar på bacon eller inte mår bra, varför fortsätta? Lyssna på din kropp. =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ary
1

Hur gick det? 😃 Mående?

Happymental
1

Hej. Nu skäms jag. Jag försvann från iFokus yta i en lite för lång tid. Jag ber om ursäkt till den nyfikne.

Jag försökte med bacongrejset. Det gick i två dagar, sen fick jag spel och cravade kollisar. #hetsätare

Jag har fortsatt med att käka pasta och sånt fram tills för bara några dagar sedan då jag gick ner till ica och bestämde mig för att bara köpa lchf-käk.

Bacongrejen gick åt skogen som sagt, dock tycker jag det är okej då jag aldrig känt mig motiverad till att ändra mina matvanor under sommaren. Ytterligare en gång ber jag om ursäkt till alla som ville veta hur det gick.

Anledningen att jag loggar in här nu är att jag nu i november (precis som förra november) börjar med lchf igen. Hade jag inte gjort det hade jag nog inte dykt upp här ytterligare en gång. Skillnaden mellan förra november och nu är att jag äter mycket mer fett. Varför kommer motivationen just i november för? Skitsamma, jag har fortfarande äckligt ont i huvudet och är konstant seg, så jag längtar tills första veckan är över.

crikarlshamn
4

Kanske har det med solen att göra…

Brainstorming!

Mycket sol, mycket D vitamin = bra med energi = inga tankar pà kosten för du màr bra

Mindre sol, mindre/inget D vitamin = mindre energi = tänker om kosten för du söker energi

??? brainstorming som sagt…

Happymental
0

Kanske har det med solen att göra…

Brainstorming!

Mycket sol, mycket D vitamin = bra med energi = inga tankar pà kosten för du màr bra

Mindre sol, mindre/inget D vitamin = mindre energi = tänker om kosten för du söker energi

??? brainstorming som sagt…

Helvete, du har ju en bra teori där! Fan att jag inte tänkte på det! Jag tror nog att du har en bra poäng där!

crikarlshamn
0

Tack 🙂

Läste nàgonstans att pà Sveriges breddgrader kan vi inte tillgodogöra solens stràlar att producera eget D vitamin under 6mànader/àr och stämmer det, borde det inverka om man inte haft möjlighet att ladda upp ordentligt under sommaren …  Och i den banan gick tankarna

☀️