Macadamia-nötter var finns dom?
Jag är otroligt förtjust i macadamianötter. Har tidigare köpt i lösvikt på ICA. Men nu hittar jag dem ingenstans!
Någon som vet var man kan hitta dem. Gärna online…
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/macadamianotter-osaltade-eko-100-gram
man kan ju rosta och salta själv om man vill.
Jag köper dessa saltade och rostade från Nutisal på Coop. Finns både på den lokala lilla Coobutiken och på stora Coop Forum (bland snacksen). Om din närmaste Coop inte har inne kan de garanterat beställa. Bättre att köpa i butik än på nätet så slipper du frakten.
En påse på 85 gram kostar cirka 24 kr. Innehåller 2,5 gram kolhydrater per 100 gram. Jättegoda!
http://www.nutisal.se/sv-se/sortiment-noetskola/macadamias-lattsaltade
Blev dubbelinlägg av någon anledning. Tog bort det andra. 🤔
http://www.gojibaretc.se/butik/macadamianotter
där kan man välja storlek, 250 gram, 500 gram, 1000 gram.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Lösviktsmacadami innehåller massa kolhydrate
Tack för alla tips. Skall nog leta överallt på en gång!
Tror f ö att macadamia innehåller lika mycket kolisar i lösvikt som i påse. Men kolhydratmängderna mäts ibland med skal, vilket kan vara lite förvirrande. Jag bara tar för givet att de egentligen innehåller mer kolisar än jag tål. Så det är ett "bara-nån-gång-ibland" som gäller för mig.
Jag har kollat på t.ex. Exotic Snacks som säljer Macadamias i lösvikt och de har ju inga skal. Ändå innehåller de 12 gram kolhydrater per 100 gram varav sockerarter 5,4 gram. Det verkar märkligt.
Jag har en Nutisalpåse framför mig och innehållsförteckningen säger bara "Macadamianötter, salt" och inget mer och har då 2,5 gram kolhydrater medan Exotic Snacks har jordnötsolja med i sin innehållsförteckning. Jordnötsolja är inte speciellt bra olja då den innehåller mycket Omega 6 men innehåller ju i sig inga kolhydrater så man undrar vad skillnaden beror på. Det är ju faktiskt rätt mycket det handlar om.
Nutisal har en sort macadamias med ostsmak och den kommer upp i 9,5 gram kolhydrater men då är det ju tillsatt en massa maltodextrin, vasslepulver etc. men ändå lägre kolhydratshalt än Exotic Snacks.
Lidl brukade ha. Det har de nog än, men jag har inte kollat på länge.
Har inte sett på Lidl på länge, brukade köpa "konservburken", de var så bra.
Jag har inte sett macadamianötter på Lidl (de hade på plåtburk förr) på över ett år. Inte i lösvikt i de butiker jag brukat köpa dem förr heller. Avseende tillgången på Macadamias så odlas de till största delen i Australien och det var tydligen en kombination av missväxt och "lace bugs" som drabbade odlarna 2011 (enligt handlaren i vår hälsokostbutik som inte kunde köpa in nötterna på grund av stopp hos leverantören).
Missväxten drog ned tillgången och höjde priserna. Under vissa perioder 2012 var det tydligen nästan omöjligt att hitta macadamias. Jag minns att när jag hittade dem i en affär köpte jag alla påsar som fanns kvar, sen kom det inte in mer på månader. All lösvikt i butik försvann och tydligen mycket av färdigpackade nötter också. Nu har de börjat komma tillbaks igen sedan i våras och finns nästan överallt. I alla fall de i påse men som sagt, det är sällan man ser dem i lösvikt. Jag tror kilopriset fortfarande ligger så högt att man inte vill blanda med t.ex. cashew och annat billigare som Exotic Snacks och Parrots säljer.
**Kuriosa: **Macadamias tas till vara till 100% och inget förslösas. Förutom att man äter nöten finns många andra användningsområden av det som blir över. Innerskalen blandas med annat organiskt material och bildar en utmärkt kompost. Det hårda ytterskalet som tål höga temperaturer används som bränsle inom industrin. Skalen kan också malas till ett fint pulver och används som industriellt slipmedel som tydligen är mer effektivt än sand vid blästring. Inom kosmetisk industri används macadamiaskal som aktiv ingrediens olika scrubs. (Också en form av blästring, eller? 😛) Och sist men absolut inte minst är kallpressad makadamianötolja som görs på spill en superb sallads- och matolja.
Eller USDA:s?
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
#11#12 #13
Eller Fineli:s (finska livsmedelsverket):
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=32895&lang=sv
Det finns några få ställen i världen där Macadamias kan växa. Australien är störst men man odlar även på Hawaii och i Kalifornien. Det finns tydligen två olika arter och bägge importeras till Sverige. På Wikipedia står det: "Macadamianötter importeras även till Sverige, men det är nästan omöjligt att veta till vilken av de två arterna en viss importerad sort hör."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Macadamiasl%C3%A4ktet
Kan det handla om att det är olika kolhydratshalt i de två arterna?
Jag hade gärna sett fakta om skillnaderna mellan de två arterna, men det har jag inte hittat. Med tanke på kilopriset för nötterna och osäkerheten om Nutisals innehållsdeklaration verkligen stämmer så avstår jag från dem. Om jag hittar nötterna som lösvikt händer det att jag köper ett par hekto, men det är inte många affärer som har dem med i sortimentet.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Den här tyska sorten (Kluth) innehåller 5,4 gram kolhydrater per 100 gram (Fineli 5,6 gram).
http://www.kluth.com/seiten/hauptseiten/5_naehrwerte/energie_e.html
Jag börjar förstå nu att förklaringen till den stora skillnaden i kolhydrater är väldigt enkel.
Skillnaden handlar om hur man redovisar kostfibrer i olika länders innehållsförteckningar. Inom EU (Sverige, Finland och Tyskland har vi haft som exempel på låga värden) redovisas fibrer separat men i USA redovisas tydligen kostfibrer som kolhydrater.
Kostfiber kan inte brytas ned i tarmen och därför tror jag inte man behöver vara rädd för dem på samma sätt som sockerarterna. Kanske har de svenska leverantörer som visar höga värden på kolhydrater bara översatt de amerikanska siffrorna rakt av?
Kostfiber, numera benämnt fiber, är kolhydrater (med undantag för lignin som är kostfiber men ej kolhydrat) som inte kan brytas ned av tarmens enzymer (spjälkas) och som inte kan tas upp av tunntarmen, och därför når tjocktarmen utan att ge någon energi. I näringsdeklarationer på livsmedel räknas inte fiber som kolhydrater, utan anges separat.
Och de med allra lägst kanske räknats med skal som Ashe säger. T.ex. fineli redovisar ibland olika frukter vägda med och utan kärna t.ex. och då blir det ju ett par grams skillnad, har inte hittat hur skalet på macadamianöten ser ut men man kan tänka sig att det blir en del vikt.
Jag tror att allt ni sagt kan stämma; skillnader i vad man mäter, skillnader i hur man räknar/anger kolhydrater, vilken art nöt man tar.
Bara skillnad i hur torra nötterna är kan ge ganska stora skillnader. Färskare nötter är vanligen fuktigare.
100 gr fuktigare nötter ger lägre mängd kolhydrater/100 gr. Torrare nötter = fler nötter/100 gr och därmed fler gram kolhydrater.
Kolhydratmängd för en rad livsmedel tror jag är mer att se som ungefär. Ett tips som man kan tolka som mycket=inte så bra för mej. Mellan = ok i måttliga mängder.
Jag är nu helt övertygad om att när man läser amerikanska näringsinnehållsförteckningar ska man räkna bort värdet för dietary fiber som bakats in i summan carbohydrates. Då hamnar man på runt 5,2 gram för USDA.
Har länge hört talas om dessa nötter, är det någon som vet hur de funkar för allergiker? Jag tål inte hasselnötter så himla bra o paranötter kan jag inte ens lukta på:-)
Detta är en bra sida på nätet om macademias:
Här kan du läsa om macadamianötter och allergi:
http://www.slv.se/upload/dokument/risker/allergi/K2makadamiaposter.pdf
Jaha ja, det är nog bäst att avstå:-( Tack för tipset om länken i alla fall:-)
Är det någon annan som känner en lite bitter bismak i macademianötterna från Nutisal, den blå påsen i #2? Jag tycker inte att de är så goda.