Kakao
Vad är det för skillnad på "vanlig" kakao ( Ögonblink t.ex.) o de dyrare sorterna? Vad betyder det när det står "fettreducerad"? Har ni någon favoritsort?
Det är som med kaffe, olika jord och höjd pà plantagerna i olika delar av världen där kakaon produceras, med eller utan kemisk besprutning, olika skördar olika àr och lagrningar, etc.
http://www.somjalar.se/choklad-vad-innebar-hog-kvalitet/
Fettreducerad innebär att den innehàller mindre fett ofta 11% i stället för tex 22%.
Jo, men varför är den fettreducerad? Låter inte lchf ;-)
Varför vill du köpa en fettreducerad om du äter LCHF?
Det vill jag inte. Men alla jag tittat på står det så på.
Ögonblink är inte kakao, det är en kakaoblandning/chokladdryckspulver.
Titta på paketen med just vanlig kakao, det är vanligare med ej fettreducerat där.
Jag kanske skrev fel namn. Men Ögon-kakao o Willys egen är fettreducerad stod det. Har för mig att dom hade ca 21-22 g fett.
21-22 gram är normal nivå, inte fettreducerat.
Det är visserligen över ett halvår sen jag spejade runt bland kakaopaketen men både jag o min sambo stod med rynkade pannor över varför det stod just fettreducerad. Hade läst i en kokbok att man inte skulle använda just sån. Men är allt som det ska med dom grammen fett så är det strunt samma :) Tack för svaren.
Jag läste någonstans att kakao ibland dräneras på sitt
naturliga fett p.g.a att kosmetikaindustrin betalar bra.
Vi vet ju hur mycket en liten burk ansiktscreme kan kosta.
I chokladen ersätts kakaosmöret med billig olja eller kokosfett.
Änglamark har en ekologisk kakao, nu är jag långt hemifrån så jag kan inte kolla på påsen, men man kan ju tycka att en ekologisk skall vara mindre manipulerad.
Om du har en Coop i närheten så kolla.
Ja, ska kolla på Coop, i år till jul ska jag använda ekologisk kakao,
och blockchoklad som innehåller härdad palmolja kommer inte
att ha mej som kund.
Blockchoklad använder nog ingen LCHF:are?!
Bra att jag fick reda på det.
Har bara ätit LCHF det här året.
Jag tänkte göra ischoklad som jag inte ätit sen 1950-talet.
#13 använd Lindts 90% choklad den är god och det socker som finns i den räcker fint för oss avsötade.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Jaha Lindts, den ska jag prova, tack för tipset.
Den har jag nyss köpt, men inte hunnit använda.
En helt annan fråga? Hur blir bilderna stora?(dom jag
satt in här blir i frimärksformat).