Kokosmjölk
Vilken kokosmjölk innehåller minst kolhydrater och mest fett?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Även Santa Maria har en Creamy Coconut. Lila förpackning.
Varning dock för en i konservburk som jag inte kommer ihåg namnet på. De har karragenan i.
Tack för svar. Brukar använda Santa Marias som har 16 g fett och 1 g kolhydrater.
Blue dagons coconut cream innehåller 19,6 g fett och 1,8 g kolisar.
Fortsätter nog med Santa Maria.
Kanske inte finns nån som har mindre kolisar än det 🤫

De är bra bägge.. skillnaden är antagligen vattenmängden.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Så är det säkert Zepp.
Jag har gjort en satay som blir så himla god, och eftersom det är jordnötter med kolhydrater i så vill jag minimera allt :-)
Så himla gott!
1 portion blir 7 kolisar ungefär!
Har aldrig använt kokosmjölk i matlagning. Vad smakar det som? Kokos haha? Kan man t.ex. ersätta vispgrädde mot kokosmjölk utan att skillnaden i smak blir alltför stor?
Är det rinnig konsistens? Tänker bl.a. då man vill ha en någorlunda tjockare sås utan att behöva reda den, vispgrädde brukar bli lite tjockare av sig själv om man låter den koka en stund.
JAg älskar ju thaimat och då är det kokosmjölk som gäller. Det ger ju lite smak, men man kan säkert byta ut grädde i en del lägen.
Från början är den väldigt rinnig, men man kan koka ner den lite så blir den lite tjockare. Annars vet jag inte mer än att jag älskar kokosmjölk!
Kokosmjölk som innehåller 1-2 gram kh verkar ju alltid innehålla en massa skit som emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel. Då tar jag hellre lite extra kolhydrater (mer kokos i produkten).
Jag brukar köpa Santa Marias Extra Creamy Coconut milk på tetra. Den innehåller bara kokos och vatten, 3 g kh. Sen känns det bättre med tetra istället för konserv, plus att den inte separerar sig som många andra gör så det går enklare att använda den om man inte vill använda hela förpackningen varje gång.
#6 Du får pröva dig fram. Jag har gjort brunsås på kokosmjölk men det smakar ju helt klart annorlunda. =) Smaken blir en annan och i många rätter passar det jättebra, i andra stör det. Men det går helt klart att byta ut grädden i många recept.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus