sjunker kolhydratsgränsen för ketos med tiden?
Anna Hallen skrev idag att gränsen för att komma i ketos sjunker med tiden. Att den först ligger på 80 och därefter sjunker om man äter lågkolhydratskost. Jag uppfattade det inte som att hon visste varför, men jag läste visserligen inte kommentarerna under. är det någon som vet hur det ligger till?

Jupp.. fast det där med 80 kan du ta med en nypa salt!
Grejen med ketosis är.. dels definitionsmässigt så sägs det vara 100 gram kolisar per dag eller mindre!
Sen så.. i början när kroppen inte är van vid fett som främsta bränsle så gör den en massa ketonkroppar som då ersätter glukos i din glukostillvanda kropp!
När kroppen sen vant sig vid fett, oxideras mer fett direkt, främst i muskelceller.. och då minskar behovet av och produktionen av ketonkroppar.
Nu är det ju ingen fara på taket utan tvärt om.. man får en ökad fettoxidationsförmåga utan att gå via ketosis och ketolys.
Så det räcker i princip att hålla koll på kolhydraterna för att veta att man äter en ketogen diet.. halten ketonkroppar i blodet varierar helt naturligt och kroppen sköter det hela av sig självt.. bra va?
Såå.. för att ha samma fina ketonsiffror att skryta med så lär man få sänka kolhydratintaget allt eftersom och även kika på proteinet!
Så då kommer vi till pudelns kärna.. vill du ha fina siffror eller vill du må bra och hålla en lagom vikt?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
jag struntar i siffror och mäter inte ketoner alls, men trodde att det var viktigt att vara i ketos för att skydda muskelmassan och för att kunna hantera sötsug. Jag äter rätt liberalt, mellan 10 och 50 gram kolhydrater dag. Försöker ha en rätt avkopplad syn på ätandet, annars slår min latenta ätstörning över åt ena eller andra hållet. Jag vill fortfarande gå ner i vikt,men det viktigaste är att jag kan äta avslappnat och att det inte är skadligt för kroppen. Jag har fått för mig att det är en stor fördel att vaea i ketos när man ligger på energiunderskott. Har jag fattat rätt om jag säger att det inte spelar någon roll om man är i och ur ketos lite frpn den ena dagen till den andra? Att det inte påverkar kroppen negativt, så länge kolhydraterna hålls nere (hur långt nere?) och fettet uppe?

Mnjae.. antagligen menar man att det viktiga är att äta en ketogen diet!
Det kan ju sägas på fler sätt.. tex att hålla ner kolhydraterna och ersätta dessa med fett.
Och så länge du gör det befinner du dig i ketos.. sen hur mycket du har i blodet vid ett givet tillfälle reglerar kroppen själv.
Hoppsan! Vad hände med fettkaffe och optimal ketos nu då? ;-)

Jag tror det avklingade när de flesta insåg att det inte spelade så stor roll/gjorde någon större skillnad, annat än initialt?
Fast.. antagligen finns det dem som är tvungna att hålla stenhård koll?
Och vad hände med ketos-stickorna (ofta eftertraktade av mångårigt trogna LCHF-are som inte direkt befann sig i början av sitt ketogena äventyr?) Dessutom löjligt dyra om de skulle vara pålitliga.
Zepp; På vilket sätt var de en god idé för alla dessa som vill gå ner i vikt?
Det råder det ju delade meningar om? Margareta skrev alldeles häromdagen i en tråd om detta att hon tycker att stickorna är väl värda sitt höga pris, för henne. Så som sagt. Delade meningar. jag har aldrig mätt nåt. Men har insett att jag inte kan gå ner utan att tillföra något mer och därför har jag börjat kombinera med 5:2. De dagarna är jag nog liberalare med kolisar, men då man äter så pass lite totalt sett så tror jag inte jag kommer ur ketosen även om energiprocenten kanske närmar sig 10 %….
Går nu ner, fram till denna sista vecka bara runt 300 gram per vecka men denna sista tog det ett skutt ner på nära 1,5 kg. Har knappast gått ner alls under mina vad det nu är… kanske 7 år med LCHF.

Altså.. så att ingen skall missförstå mina intentioner.. vilka nivåer av ketonkroppar man har i blodet behöver inte ha ett linjärt samband med viktnedgång.. eller något annat hälsotillstånd förutom ketos, som ju är ett metabolt tillstånd!
Sen då.. varför propåas det så för en ketogen diet och i bland för optimal ketos.. jamenar kolhydrater har ju i stort sett alltid varit en del av vår kost sen tidernas begynnelse!
Jo två saker främst som sticker ut, behöver/vill man gå ner i vikt så är det som regel fettvikt man vill tappa och behålla muskler och annan vävnad!
Då är det gynnsamt om man har en hög fettförbräningsförmåga.. den gynnas av att hålla ner blodsocker och insulin till lagom låga nivåer!
Sen så.. även om kolhydrater kan fungera som bränsle i våra kroppar så är inte alla av oss metabolt friska.. och det är ett långt spann mellan helt friska och diabetiker.. och däremellan någonstans befinner sig vi oss som individer.. i olika tillstånd!
Om man säger som så.. 80% av DT2 är feta.. uppskattningsvis 80% av de som är feta har någon form av minskad glukostollerans/hyperinsulinemi!
Så det är väl snarare som så att det är de 20% som är ett mysterium!?
Hur som helst.. vi befinner oss alla i olika metabola tillstånd och eventuellt förfall!
Faller man in under någon av de kategorier som innebär mindre eller mer glukosintollerans/hyperinsulinemi.. bör man begränsa sitt intag av kolhydrater till under cirka 100 gram om dagen.. gärna ännu mindre!
Det glada budskapet är.. ketos är inte farligt, fett är inte farligt att äta, ketos känns inte på något särskildt sätt förutom under omställningen!
Sen så.. kommer vi till mätningen.. antingen med stix eller blodketoner!
Det är verktyg, främst för att hålla koll på hur det står till med ketosen.. om man äter rätt, om man äter som man tror att man gör.. dvs en ketogen diet.. och hur ketogen den dieten är!
Och som alla på den här sidan vet.. så är ketosen hög i början om man äter som det är tänkt.. men allt eftersom kroppen anpassar sig så uppregleras betaoxidation främst i muskelceller, glukoneogenesen fyller på glykogen och allt stabiliserar sig på en ny jämnviktsnivå där kroppens homeostas anpassar sig till den rådande kostregimen!
Vi är individer.. med individuella metabola tillstånd.. one size fits all, är inte aktuellt, vissa har krångliga metabola tillstånd, men de flesta menar jag har mer nytta av att räkna kolhydrater än att mäta ketonkroppar!
Ketos är ett normalt tillstånd.. kroppen reglerar det hela själv om vi bara sköter kosten, medans andra behöver övervaka det hela betydligt nogrannare!
Tack Zepp. En annan sak. Har du erfarenhet med att magen plötslig inte tåler kolhydratrik mat mer när man har byttat till LCHF i längre tid? Jag gör mig vissa tankar. ..men det verkar som att mer än ett glas rötvin och typ vanlig choklad ger lös maga ett dygn efteråt. Det kanske är en lyxfråga men om man hellt slutar med mer kolhydratrik mat då verkar det som att man inte tåler det länger. Jag förutsätter att kroppen är i ketos under dagen när man äter två gångar i dygnet typ.

Tarmfloran förändras ju om inte annat på en kost låg på kolhydrater och fibrer.
Sen det där med rödvin och choklad är nog två olika kapitel.. jag som dricker på tok för mycket rött känner då inte av magproblem.. mer då huvudvärk dagen efter om intaget varit för stort!
Både vin och choklad innehåller histamin som vissa kan reagera på?
Själv blir jag lös i magen av mjukglass.. rena laxermedlet!
Tack igen Zepp. Ja det är inte lätt. Rödvin bra men får nog säga att jag drar mig för visso julborde i år då det blir båda mat och drycka som gir visso problem kanske innan man hinnar hem. Så var det inte förut men jag tror inte det krävs läkare besök. Har inte fått upplyst allergi eller annat så tror att sockret ställer till det. Huvudvärk har jag ibland upplevt på båda rödvin men då ochså med socker samma kväll. Annars undvikar jag sockret och mjölet.
nu är jag trött och orkar inte tänka men… kort sagt, sålänge jag ligger under tex 50 gram kolhydrater om dygnet så är det en ketogen diet, dvs ketoner bildas om de behövs och kroppen förbränner huvudsakligen fett. kan man sammanfatta det så? när bryter kroppen ner muskler? jag har fått för mig att ketonerna skyddar muskelnerbrytning. jag är definitivt i något stadium av insulinresistent.

Tillomed 100 gram sägs vara ketogent.. men imoed insulinresistens håll dig till 50 eller under!
Ja så kan man förenklat säga det.. men kroppen förbränner mest fett via betaoxidation och ketos ersätter en stor del av det glukos du inte äter.
Men.. iomed att vi har rätt få ensymer för ketolys i muskelcellerna så går de över till att använda väldigt mycket mer fett direkt.
Men.. igen.. musklerna är en rätt stor del av vår kropp så sammanlagt förbrukar de en hel del ketonkroppar iallafall.
Ketonkroppat skyddar musklerna genom att inte lika mycket aminosyror behövs för att bilda det glukos, som vissa delar av din kropp ändå behöver.
Tack!