Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 11827 ggr
PeaKL
0

beroende av citronvatten

Glad Jag har funderat på en sak, som någon av alla er kloka kanske kan svara på. Sedan jag började med LCHF för ett halvår sedan har jag blivit beroende av citronvatten! Inget annat lockar mig att dricka (möjligen med undatag för vin ibland…). Förr drack jag mycket mineralvatten, det nästan äcklar mig nu. Någon som har en vettig förklaring till denna "craving"? Jag får nästan panik om jag inte har citroner hemma!

Glad

/Pea

Pussiluska
1

jag är precis lika dan fast med kolsyrat vatten.

Kan inte leva utan min Soda StreamRäcka ut tungan

maxiq
0

Jag hinkade Pepsi Max hela dagarna förut men numera är jag också en SodaStream-kramare! Skål!

Skrattande

Margareta
0

Det syrliga passar väl dina "avsötade" smaklökar bättre?

En tanke bara.

Jag tillsätter gärna gurka i mitt vatten.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Skrattandenaturligt smaksatt vatten. Jag gillar lime.

paronskrutten
0

Japp, lime är jättegott. Jordgubbar i ser jättegott ut:)

Helena

Rita-S
1

citron och lime i vatten har jag aldrig tyckt om, nu går det i vatten naturelle. Bonaqya silver med päronsmak är dock alltid gott :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anterrabae
0

jag dricker helst vattnet som det är .. men ska man ha "smak" så är det citrus som gäller.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

parsley
0

Beroende av citronvatten kan man inte bli. Däremot behöver kroppen vätska. Äter man LCHF så behöver man dricka mer än tidigare, eftersom man inte får i sig så mycket vätska genom maten.

problembarn
0

Även om man inte kan bli beroende av citronvatten så kan det ju faktiskt vara kroppens sätt att signalera att du behöver något i citronen… kroppen är oerhört duktig på sådant, det gäller bara för oss att försöka lyssna på rätt signaler. Citron innehåller väl c-vitamin men citron är även basgörande vilket många som ätit för mycket kolhydrater brukar må bra av.

De flesta som varit gravida eller levt nära någon gravid känner ju till den typen av behov som bara "måste" tillfredsställas… allt från potatismjöl (rätt ovanligt men min kompis morsa åt det med sked… hon fick dem att öppna konsum en söndag för att hon "måste" ha potatismjöl :-) till apelsiner eller citroner som är oerhört vanligt att gravida får "behov" av.

zeretki
0

Problemet är bara att veta vad som är beroende och vad som är nyttiga behov. ;) Jag har också haft "cravings" för saker, dvs socker.

problembarn
1

Precis… det var det jag menade med "rätt" signaler… men så länge suget är efter citronvatten låter det i mina öron ganska harmlöst.

supermoccine
0

#10 Jo, socker är det enda jag varit beroende av. Eller är beroende av ska jag väl säga, även om jag är abstinent sedan snart ett och ett halvt år. Det är hemskt beroendeframkallande grejer, men många skrattar nästan åt mig och har svårt att förstå att jag gick igenom samma kamp som alla som avslutar ett aktivt beroende, vare sig det är alkohol, socker, heroin eller något annat som bråkar med signalsubstanserna i hjärnan. Och fortfarande får kämpa för att inte trilla dit igen. Att det är viktigt att inte äta socker, vitt mjöl osv för att jag inte ska trilla dit igen, inte för att vara besvärlig eller för att banta eller något sådant.

Min sambo är väldigt förtjust i citron- samt limevatten. Vi har alltid båda hemma, fast på flaska då det är enklare.

Bookjones
0

Fnittrar… Inte bara jag alltså.

De hade limes 10/1 dollar och jag kom hemsläpandes med en säck. Ungarna glodde på mig och undrade nog vad i hela världen jag skulle göra med alla dessa limes. De har gått åt. Jag har lime i varenda glas vatten nu och det är så gott.

Aunt Barbaras citronträd är nästan färdigt också och de är så goda. En lustig sorts citron som får roliga former på frukten och de är inte så sura.