Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4806 ggr
Seglarina
0

Subventioneras kött?

Hej

Jag var på ett väldigt intressant möte i går kväll. Det var i en förening som nu profilerar sig som politiskt parti. Det finns nog många här som kan tycka detta är intressant. Ifall ni inte har hört talas om detta tidigare, tag en titt: Enhet.se

Nu till min fråga: En av deltagarna på mötet är vegan. Det var ingen hemlighet då han hade en t- tröja som det stod VEGAN på. Det är hans påstående som jag funderar på. Han sa att kött var suventionerat och också mjölk vill jag minnas. Någon som vet om detta är sant? På vilket sätt i så fall?

Beate
0

Jag vet inte riktigt men jordbruket subventioneras och på så sätt spannmål som går till djurfoder, kan det vara det han menar?

Jag är för att dessa subventioner tas bort, känn som konstgjord andning och en överproduktion av spannmål som inte behövs. Vill man äta "osubventionerat" kött så är ju gräsbeteskött ett alternativ. Dock skulle jag gärna se att närproducerat gräsbeteskött subventionerades så att fler väljer detta och på så sätt stöttar en mer hållbar och miljövänlig köttproduktion som dessutom är nyttigare för hälsan (och trevligare för kossorna)! 🙂

Seglarina
0

#1 Håller helt med dig   Beate Eftersom, i vart fall kor inte ska äta spannmål alls så är det verkligen inte bra att spannmålsprodiktion till dessa suventioneras. Eftersom han var vegan så ville jag inte grotta för mycket. Jag anser att vi behöver äta kött både för vår egen hälsa och gräsbeteskött för att hålla landskapet öppet, samt att rasen ko, höns och andra djur som förser oss med mat skulle försvinna om vi slutade äta kött och ägg osv. Ko och hönssjälar vill nog också finnas  så att säga. Men denna diskusion önskade jag inte att hamna i så jag frågade inte så mycket vad han menade. Sen är det förskräckligt att suventioner tas bort från dem som håller gamla lantraser till exempel.

Effie
0

Ja, jag vet inte heller. Jag googlade lite snabbt ("subventioner kött"), och de flesta länkarna på första sidan var vegetarian/vegan-inriktade, gärna med tanken att man skulle kunna odla på all betesmark (plus att det är hemskt med djurfabriker och nuvarande slakthantering). Någon var inne på att om vi tar bort subventioner ökar förmodligen importen från länder som skulle behöva köttet till sin egen befolkning. Och någon var mer inne på min linje: det är betesmark eller skog som är alternativen i många fall.

Det verkar vara EU-bidrag, huvudsakligen till spannmål som foder. Men av döma av någon kommentar får även naturbetesköttproducenter bidrag

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Seglarina
0

Tack Effie, jag googlade inte, borde väl ha gjort det 😞men å andra sidan så blev man kanske inte så upplyst ändå. Jag får väl drista mig till att fråga lite närmare nästa gång vi ses.

dufva
1

Att spannmål export-subventioneras är då helt klart

Det är en av de största orsakerna till svältkatastrofer som sker världen runt

Billigt spannmålsöverskott som väller in i u-länder gör att folk glömmer hur man sen urminnes tider försörjt sig av vad naturen ger

När sen världsmarkandspriset fluktuerar uppåt blir det svält i de fattigaste områderna

I den mån kött subventioneras är det väl för att dom matas med den redan subventionerade spannmålen

Zepp
0

Jag hade gärna tagit emot subventioner när jag köper gräsbeteskött!

Du kan väl fråga honom nästa gång hur man får sådana.. han verkar ju vara experten som sitter inne med kunskapen.. eller ?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
0

Ja mina herrar, att spannmålsproduktion suventioneras är vet vi ju. Men att det skulle vara den suvention han menade var för nötkreatur vore långsökt. Är det inte snarare så att man mater de stackars djuren med något de absolut inte ska äta för att få avsättning för all spannmål som överodlas. Det är ju i alla fall ungefär som att suventionera wiskeytillverkningen för att ge det till bäbisar.

Jag får väl klura ut någon smart fråga nästa gång vi ses för att förstå vad han syftade på. Men som sagt, det är lite känsligt.

Zepp
1

Skit i det.. det e dödfött hur som helst.. lägg din energi på något vettigt!

Acceptera att han äter på ett visst sätt, du på något annat.. be om respekt för det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
0

Jag bryr mig inte alls om vilken mat han äter, alla borde få äta den mat som dom tycker är bäst för dom. Sen är det väl lite så att veganer ofta tycker att dom har tolkningsföreträde framför andra och att det är dom som till alla tider värnar om djuren, vilket kan göra dylika diskussioner lite jobbiga. När jag säger att om vi alla blev veganer så skulle inga kor finnas längre, för vem håller kor om ingen äter dom. Det tycker jag inte är snällt mot korna och den bioligiska mångfalden, men det brukar dom ha svårt för att förstå. Men som sagt vill jag inte hamna i en sådan diskusion, nu i allafall.

Effie
2

Nej, det är tufft med sådana diskussioner. Jag roar mig ju ibland (inte alltför ofta, för jag vill inte bli tjatig) med att säga emot min Facebook-kompis "köttfri måndag"..just med argumenten 1) det finns vitaminer i kött och andra animaliska produkter 2) betande djur är bra för miljön. Jag får väl inte direkt något gehör, men jag kan inte låta allt som skrivs där stå oemotsagt. De får äta vad de vill, men de förespråkar ju mindre kött, mer vegetariskt på äldreboenden och skolor; då vill jag att det inte ska uppfattas som ett oomstridligt faktum att vegetariskt är hälsosammare och miljövänligare. (och jag tar gärna emot argument och källor att hänvisa till)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Minorca
1

I EU har man stöd till Lantbruksproduktion, innan Eu- inträdet hade vi tullar på import, det höll uppe priset och var så en subvention per kg.

Utan stöd hade vi nog inget jordbruk i Sverige, på 1980-talet fick bonden ca 3kr/l mjölk och i våras fick bonden här i Arla-land 3.16kr/l mjölk.  Ekomjölk hos andra mejerier betalad bättre. 

Så länge det finns ett överskott på världsmarknaden hålls producent priserna nere. 

Här finns de olika stöden till lantbruket: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod.4.5df17f1c13c13e5bc4f800012144.html

Seglarina
0

Tack #11 av Minorca det ska jag titta på. Fast innan jag tittar: Lantbruksstöd gäller väl även frönsaker med mera föreställer jag mig.

Beate
0

#11 och #12  Oj, det var många stöd man kan söka… men positivt är att det ju finns flera som syftar till en hållbarare och bättre miljö t ex stöd för hotade husdjursraser, stöd till ekologisk produktion, stöd för att hålla betesmarker och slåtterängar öpna m fl… det är alltså inte bara stöd till spannmålsproduktion det gäller…

kaisakavat
0

#11 Jag förstår inte riktigt vad du menar med första stycket. 

"innan Eu- inträdet hade vi tullar på import, det höll uppe priset och var så en subvention per kg."

Tullen straffar utrikes varor, men frånvaro av tull på inhemska varor är väl inte i sig en subvention. För subvention krävs ju ett aktivt/riktat stöttande. T ex eu-bidrag om dessa riktas mot köttproduktion. 

Men det kanske var så du menade..😮

[Annamaja27]
0

Sedan subventionerar staten veterinärvården för lantbruksdjuren. Det är ju en viss typ av subvention för den branschen.

Minorca
0

Nu kommer jag inte ihåg beloppen som var före EU inträdet. Men så här fungerade det, om världsmarknadspriset på korn var 80 öre/kg och man har en tull på 20 öre/kg. Då får bonden 1kr/kg spannmål, utan tull skulle bonden få 80 öre/kg. Tullen storlek är det  staten som sätter och på så sätt kan man styra pengar till produktionen. 

Till exempel:

En bonde i Skåne som har en avkastning på 8 ton per ha, får då 8000kr/ha varav 1600 kr /kr höjt pris pga av tull och en bonde i Norrland med avkastning på 3 ton /ha får då 3000kr/ha för sin skörd 600 kr/ha extra pga tull. 

Med tull gynnades produktion i de bördigaste bygderna, det fanns ett visst norrlandstöd också på den tiden men inte i storlekarna som tullarna gynnade slättbygderna.

Backarödbo
0

"I själva verket understödjer EU årligen framställningen av djurprodukter inom lantbruksindustrin med miljardtals euro. Inom EU:s gemensamma jordbrukspolitik, känd som CAP, Common Agricultural Policy , finns en mängd olika former av stöd till lantbrukssektorn. En stor del av stöden gäller framställning av grödor, inklusive fodergrödor, men åtskilliga gäller också uttryckligen djurprodukter.

Grovt räknat är det två huvudtyper av stöd i EU:s jordbruksbudget som kommer animalieproducenterna till del. Dels betalas det ut så kallade direktstöd till de lantbrukare som håller en viss typ av djur eller framställer en viss typ av djurprodukt; dels finns det en typ av stöd som går under samlingsnamnet interventioner , och som innebär att EU går in och säkrar efterfrågan på lantbruksprodukter på olika sätt. Interventionerna kan ske genom att EU ger bidrag för export av en viss produkt till länder utanför EU och genom att EU köper upp och lagrar överskottet av en viss produkt till ett garanterat pris, ett så kallat interventionspris , så att producenterna därmed garanteras avsättning för den produkt som de framställer.

Dessutom ger EU stöd till marknadsföring av olika djurprodukter, så att försäljningen av dem därmed ska öka. En viss reformering av EU:s jordbrukspolitik har skett de senaste åren, men det hindrar inte att det fortfarande betalas ut astronomiska stödbelopp."

http://www.meatclimate.org/sites/default/files/reports/meatclimate_swedish.pdf

Seglarina
0

#17 av BackarödboJo det låter ju helt logiskt när det framställs så som du gör att en massa pengar går att till att suventionera mat på olika sätt så att vi ska luras köpa det som dom vill att vi ska köpa.

Suventioner borde förstås inte ges till någon annan än dem som förder upp djur naturligt, gräsbetande kor  och höns i lagon stora grupper osv.

kaisakavat
4

Intressant detta.. 

EUs jordbruksstöd är en härva av elände. Svindyrt, konstruerat för en massa år sen utifrån andra principer än de vi ser som viktiga idag. Ekonomiskt elände. Snedvrider konkurrens mln livsmedelsslag och regioner. Med mera.

Dock kan vi konstatera, utifrån trådstarten och huruvida kött är sponsrat och huruvida det är fel.. (eller vad Seglarinas bekanta menade) att det inte är endast kött som sponsras. Det är ju även odlingar som sponsras. I hög grad. Alltså - vegan- och vegetarianmaten! Och det är ju isåfall inte mer rätt det.

Lägg till det den förfärliga ekologiska katastrof det mesta av odling faktiskt är..

Slutsats: Allt är fel. Vi får sluta äta helt och hållet! 🙂