Pofiber/Bakepro
Tänkte försöka mig på att baka fröknäcke och det ska vara 1 dl pofiber i och det har jag inte. Däremot har jag Bakepro. Kan jag ta en dl av det istället?

Du behöver inte något av dem men fiberhusk måste du använda annars håller det inte ihop. Kolla Moniques recept på Lifezone.se.
Agneta
Man behöver inte använda fiberhusk heller, ägg och linfrö kan till exempel också binda. Som i dessa två recepten på fröknäcke och solrosfrökex

Tänkte göra det här:
Du kan använda enbart fiberhusk, själv provbakat och tycker dessa blev knaprigare och godare.

Skippar du bara pofiber eller tar du mera fiberhusk?
Jag bakade frökex i förrgår men hade nästan slut på pofiber så det blev kanske hälften mot vad jag brukar ta och de blev inte bra alls! Liksom "spetskonsisten" alltså skört och liksom galler. Allt annat var samma förutom att jag tog lite mindre vatten eftersom pofiber ju bider en del vätska.
Pofiber suger vätska och bakepro "ger mer vätska" och blöthet.
Därför kan man inte byta ut dem mot varandra.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Tack för alla tips! Upptäckte att min bakepro hade blivit för gammal så det blir till att skaffa pofiber hursomhelst haha. Tror jag har använt den där förbaskade bakepro en enda gång! :/
jag gick också på det misstaget och trodde bakepro var essentiellt i lchf-bakning, men jag förstod snart att det är nog en av de mest onödiga produkter jag någonsin köpt.🤫
Tycker inte ens den är nödvändig för att höja protein innehållet heller då den mesta lchf-bakning redan är rätt hög på protein då ofta ägg är basen 😉
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF