Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4711 ggr
OlgaMaria
9

Tillsammans mot cancer

Sitter och tittar på Tv4s cancerprogram från i måndags. Och jag blir så arg och upprörd och ledsen hur cancerfonden har ett sånt oförtjänt förtroende hos människor, och hur man spelar på människors sorg och smärta för att få in pengar till sin forskning som inte leder i rätt riktning. Visst leder forskningen till en del bra saker, men man är ju för pengafixerad så att man inte klarar av att komma med slutsatser som är mest effektiva och etiska.

Det är uppenbart i vetenskapen att socker göder cancer. VARFÖR kan vi inte prata mer om det?

Sen är det ju så uppenbart att man inte bryr sig så himla mycket egentligen, inte om man förlorar på det.

Man har väldigt goda skäl att sluta med syntetiskt progesteron till kvinnor i övergångsåldern t ex. I Finland och Frankrike vet man att det ökar risken för cancer. Men i Sverige avvaktar tills den egna forskningen kommer och skiter i att fler kvinnor kommer att få bröstcancer. Läs om det här:  http://www.dn.se/debatt/svenska-kvinnor-riskerar-brostcancer-helt-i-onodan/

Problemet är inte hela tiden att vi måste lära oss mer om cancer. Problemet är att vi inte förvaltar kunskapen vi har.

I programmet kommer mycket information om behovet av pengar till forskningen. Bland annat sa man att i framtiden kanske alla människor kan äta förebyggande medicin mot cancer. Då vände det sig i magen på mig. Alltså…… Inser ni vilken kassako det skulle vara!? Förebyggande medicin till potentiellt alla! 

Samma sak har stått i hjärt- och lungfondens broschyrer om kolesterolsänkande medicin, att kanske alla över 40 kan äta förebyggande mediciner i framtiden. Vilket skämt.

Jag skulle ALDRIG ge pengar till Cancerfonden. Inte förrän det sker en revolution i etiken bakom den forskning som bedrivs.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
0

Nej, men nu har jag läst en bit. Det var en lång tråd. :)

Internettan
0

Håller med dig Theresia, till 100%.

Den här meningen håller jag särskilt med om:

Problemet är inte hela tiden att vi måste lära oss mer om cancer. Problemet är att vi inte förvaltar kunskapen vi har.

"Every point of view is a view from a point."

maxiq
0

Från Cancerfondens hemsida under rubriken Matvanor

"Det sammanfattade kunskapsläget om hur maten påverkar hälsan visar klart och tydligt att ”kloka matvanor”, det vill säga en väl balanserad och hälsosam kost med mycket frukt och grönt, förbättrar livskvaliteten och förhindrar sjukdom"

Sindri
1

Ja, tyvärr, Cancerfonden och Hjärt- och lungfonden kan jag för mitt liv inte stödja som de jobbar nu.
För några år sedan försökte jag faktiskt ha en dialog med Hjärt-och lungfonden om vilken typ av forskning de stödde, att de t ex kanske skulle ompröva sina åsikter om kost etc - men det var ju som att tala till en vägg. "alla vet ju vilken kost som är bra" o.s.v. Jag gav upp!

skorpan007
7

Att ändra sin kost och livsstil, att inte göda cancern med bl a socker/kolisar tror jag är en mkt viktig del i kampen kring denna hemska sjukdom, men cancer är så oändligt mycket mer komplex än så i strävan om att bli frisk och minimera risken för återfall. Det är många pusselbitar som måste falla på plats. Jag befinner mig mitt i min cancerbehandling och är oerhört tacksam för att forskningen kommit så långt som den gjort. För ett par år sedan hade jag inte överlevt om jag inte fått de mediciner jag idag injiceras, jag hade haft max ett år kvar att leva. Forskningen och sjukvården har givit mig en andra chans till livet, en möjlighet till att kunna se min son växa upp och finnas där för han som mamma, finnas för min familj och mina vänner. Forskningen är så oändligt viktig och den kan absolut bli mkt bättre, ffa när det gäller kosten och dess påverkan av cancer. Jag kan inte bli frisk genom att endast ändra min kost och livsstil, det är kombinationen med vår sjukvård som ger mig den möjligheten. Så att bojkotta insamlingar till cancerforskningen är enl mitt tycke helt fel då den faktiskt räddar liv. Cancergåtans svar handlar inte enbart om hur kosten påverkar sjukdomen (men är som sagt en viktig del), därav hoppas jag att vi alla hjälps åt till att ge oss som är drabbade en andra chans till livet och att vi inte ger upp när det gäller kampen om forskning kring mat, som är oerhört het på tapeten i och med bl a Lchf-debatterna.

Beate
0

Var ett ganska bra debattinlägg i DN igår om detta:

http://www.dn.se/debatt/stoppa-den-kraftiga-okningen-av-brostcancer/

Saken är ju att det läggs otroliga resurser på cancerbehandling och mediciner, vilket såklart är bra, men att det även borde läggas resurser på att förhindra uppkomsten av cancer och då skulle man kunna gå in på livstilsfaktorer såsom kost, träning etc men i debattinlägget nämns även förebyggande medicinering vilket jag inte tror behöver vara helt fel i vissa fall.

OlgaMaria
0

#7 Men man kunde ju också tala om alla östrogener som cirkulerar i vår miljö. Man kunde tala om p-piller som ökar risken för bröstcancer. Man kunde tala om svensk behandling vid klimakteriebesvär som ökar risken för cancer.

Läs mer om det här:

http://ehdin.com/?id=1944

Beate
0

#8 Ja, det är ju precis det som debattartikeln jag länkade till tar upp.

"Den största anledningen till att antalet kvinnor som drabbas av bröstcancer ökar är förändrade levnadsvanor. Kvinnor födda på 40-talet och senare föder barn vid högre ålder och använder i större utsträckning både p-piller och hormon­ersättningsmedel under klimakteriet."

asahars
0

#6 Äntligen ett nyanserat inlägg i den infekterade debatten om Cancerfonden och sockret!

OlgaMaria
1

#9 Ja, det var ju bra att man nämnde det, men man talar inte om det som något vi borde begränsa.

kattfot
1

Det här 12-min amerikanska nyhetsuppslaget är trevligt att sprida. 

http://www.dietdoctor.com/cbs-using-a-ketogenic-diet-to-starve-cancer

Ju större cancertumör man har-desto lägre d-vitaminkoncentration har man. Alla cancerpatienter borde få lov att veta vilken viktig betydelse D3-tillskott har för att bli frisk från cancer. Och vilka D3-doser som kan råda bot på d-vitaminbrist. Inte apotekens tillskott. Krävs mycket högre doser. Jag träffade en gång en kvinna som HADE bröstcancer. Hon tog 50,000 ie D3 dagligen och åt en ganska strikt ketogen kost, nära nollkolhydrat under en tid, sedan tillät hon lite mer kolhydrater. Cancern svalt i bröstet på henne, hon behövde ingen cytostatika eller operation…..Och vi har selenfattiga jordar i Sverige, alltså får vi selenbrist, selenbrist brukar visa sig som värkande och ömmande bröst före mens. En släktings prostatacancer blev markant förbättrad när han tog selen + zink. Värdena blev så mycket bättre att läkarna trodde de var fel och de ville ta om dem igen, de ville ju inte lyssna på oss att selenet gjort denna skillnad……Selenmetionin (holistic har denna selenform) är  klokt  att supplementera med i förebyggande syfte och under cancerbehandling.

OlgaMaria
0

#12 Finns ju så många såna här anekdoter av olika slag. Pinsamt att vi inte tar dem på allvar. Bryr vi oss verkligen om människor och vårt gemensamma bästa? Läkemedelsbolagen har ett starkt grepp om hur forskning och vård ska bedrivas. Det behövs en revolution känner jag.

modesty007
0

Lästips, en serie av Georgia Ede MD - http://diagnosisdiet.com/what-causes-cancer/