Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4990 ggr
Seglarina
1

Hur funkar min ketosmätare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har blivit med ketosmätare, jag fick den av en av er underbara vänner här på kif. Nu ska jag bara komma igång.

Visst, det finns en instruktionbok, men som vanligt talar den inte om det jag vill veta, utan den talar om det som är enkelt att berätta.

Först: Den avlånga blå/vita saken, ska jag sticka hål på huden med den? Vet någon här var jag kan köpa nålar till den? Sticker man i fingret? Det fins ett lite hjul instucket i denna sak som man kan snurra på och så kommer det upp siffror i ett hål, vad är det för nått.

I de små lila paketen finns det något som ska mäta blodet, ska väl kollas ihop med själva mätaren? Den där med display, antar jag.

Hoppas någon kan svara på några av mina frågor i alla fall.

fredda88
0

Sök efter "check blood ketones" på youtube så hittar du flera videos där de visar hur man går tillväga!

Seglarina
0

Åh tack, ska trax göra det

Seglarina
0

Har tittat nu, bra filmer. Tänk att folk vill filma och lägga ut allt möjligt för oss andra, fantastiskt.

Vet du var man kan köpa nålar någonstans?

goja
0

Den blåvita saken är för att sticka hål i fingret. Siffrorna anger hur djupt nålen sticker. Nålar köps på apoteket, diabetiker frå dessa gratis.

Det är väl bara att stoppa in en sticka i apparaten som går igång automatiskt och sticka sig i fringret och tillföra en droppe till stickan.

Men allt detta kanske du redan fått svar på?

Margareta
0

Tillägg: Det är fastevärde vi brukar mäta :-)

Numer pensionär i Nynäshamn

Lchfman
0

Jag har två st kompletta apparater som någon som är intresserad kan få.

En per person. :)

Seglarina
0

Nu börjar jag få lite koll på var jag ska köpa grejerna tror jag. Väldigt vilken djungel detta är. 😃

Nu till min nya fråga: Hur ofta ungefär brukar ni mäta ketosen? Gör4 man det initialt kanske ofta för att veta hur man ska äta för att vara i ketos och sedan alt mer sällan eller?

MimLan
0

Du kan ju som jag testa flera gånger vid samma tillfälle. Jag upptäckte att det varierade en hel del, vilket gjorde att mätandet mest var dyrt.

Margareta
1

Jag mäter fastevärde i samma finger. Varje morgon tills jag har koll och sen mer sällan så länge jag onte förändrar kosten. Den perioden var lång (flera månader) i början.

Seglarina
0

ok, Tack Margareta

Då kan jag köpa rätt mycket av nålarna och även mätstickan antar jag.

#8 av MimLan  Låter konstigt, vad kan det bero på? Du verkar inte speciellt frälst då.

modesty007
0

Här kan du köpa ketonstickor lite billigare från Tyskland

MimLan
3

#10 Varför låter det konstigt? Jag gjorde det för att hur skulle jag annars veta? Märkte att ingen sade något om att verifiera värdena de fick så det var ju bara att testa flera gånger vid samma tillfälle.

Jag föredrar att vara lite klarsynt först framför frälst. :) Det är ju inte så att stickorna är den ultimata sanningen på något vis. De ger inget som du inte kan komma fram till genom att pejla maten och kroppen.

Lisabet
0

Jag har också en sån mätare. Inte för att jag är diabetiker, men för att testa hur mitt blodsocker ligger till. Jag köpte också ketonstickor, 10 st.

Men jag upptäckte, precis som MimLan, att mätvärdena tagna precis efter varandra varierade mycket, så då lade jag ner det projektet. Jag gjorde antagligen fel, läste sen att man inte får klämma fram bloddroppen, t ex.

konichiwa
0

#Lisabet

Det visste jag inte, att man inte får klämma fram bloddroppe? Det gjorde alltid jag.

Jag låg så väldigt lågt hela tiden och kom inte i ketos (enligt mätaren) så jag gav upp till slut.

Seglarina
1

Vad jag menar med konstigt är att ni får så olika värden vid samma tillfälle. Var det av "samma" blodsdroppe eller  blod komna ur olika hål så att säga.

Margareta har du provat att ta prov tätt på varandra och fått så olika resultat? Kan det vara fel på mätaren funderar jag.

Att mäta blodet i ketos skulle ju vara säkrare än att mäta urin har jag fått veta.

#15 av konichiwa Som jag förstått det så hade Margareta också svårt att komma i ketos.

Tur att jag inte har nålar än, är bjuden på kräftskiva i kväll, knytkalas, är bra då kan jag själv bestämma vad jag ska äta utan att det blir krångligt.
😃

Jag har gjort en paj som jag tror blir väldigt god, inte speciellt strikt dock då jag har använt frukten i trädgården = plommon, äpplen och päron, Sen 2 olika degar med mandelmjöl, cocosnötsmjö, hasselnötsmjöl, en massa smör och ägg. 🤤

MimLan
2

Olika bloddroppar, ibland samma finger, ibland olika fingrar. Ej klämt.

Jo, blodmätning är säkrare än mätning i urin vilket bara har att göra med att urinen visar överskottet, inte faktiska nivåer. Man mäter ketoner i båda men i övrigt är det som äpplen och päron.

Margareta
2

Alltid samma finger, ej klämt. Har några gånger mätt flera gånger ur samma droppe med 0,1-0,2 skillad, inte mer. För mig är det viktigaste Ketos dvs över 0,5 eller ej Optimal ketos eller ej dvs 1,5-3,0 För djup ketos dvs över 3,0 Tiondelar eller t.o.m. 0,5 i diff (2,4 eller 2,9) spelar inte mig så stor roll. Det tog mig mig flera veckor av dagligt mätande och justering av kost tills jag nådde optimal nivå första gången. Nu när jag vet hur jag gör är det lättare och jag behöver bara kontrollmätningar.

Seglarina
0

Nu är jag igång med mätandet. Mätte två gånger nu på morgonen. Jag glämde först så det slank ner lite kaffe innan jag mätte (ska bättra mig tills i morgon) Resultat= 0,9 och 0,7. Använde olika fingrar. Jag tyckte det var svårt att få ut tillräckligt med blod utan att klämma.

konichiwa
0

Vad bra att du kommit igång! Jag tyckte också det var svårt att få ut tillräckligt utan att klämma. Och det gör ju faktiskt lite ONT också! ;-)

perjoh
1

Jag frågade diabetessköterskan på min VC om det spelar någon roll om man klämmer fram en bloddroppe eller ej och fick svaret nej.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Margareta
1

Då är du på rätt väg. Allt över 0,5 är spår av ketoner. Den optimala zonen är 1,5 till 3,0. Jag höjer genom att öka fettet och minska proteinerna. Skrev om proteinfasta på bloggen igår.

Seglarina
0

Tack Margareta Det ska bli spännande och se om jag kan toppa :-) idag vad det vara 0,4 men då hade jag bakat en (LCHF) sockerkaka. Och åt av i går kväll.

konichiwa
0

Det var just sukrin/stevia som höll nere mina värden och jag ville inte vara utan mitt LCHF-fikabröd då. Andra upplevde samma sak.

Var försiktig med sötning för det påverkar mycket, då kommer det att gå fint.

Margareta
0

Jag använder ingen sötning alls.

Seglarina
1

Det är väldigt sällan jag baka kaffebröd,men jag har börjat i en grupp hoppysnickare,det är ju mest män och den yngsta har fyllt 70 under sommaren. Hän fungerar tillika som en slags lärare för oss och dessutom är han passionerat förälskad i att baka. TIll varje gång har han ett nytt bakverk som vi "bara måste smaka". Förra gången föll jag tillföga och smakade av hans otroligt goda toskatårta. Denna gång stålsatte jag mig,det var därför jag hade med mig eget. Till denna vecka hade han bakat bakelser i massarinformar och stoppat dumlekålor i och en nobless som lock! Jag tyckte inte ens det lät gott som tur var, men då jag nobbade sp plockade mannen upp frökex som ju var väldigt goda. Tyvärr berättade han efteråt att han hade haft majsmjöl i.

Jag har funderat på att ge honom en LCHF bakbok, kanske Mariannes (med dubbla baktankar :-) men jag känner att mina fattiga slantar får gå till något annat.

Ketosmätaren är bra på det sättet också, för jag vill ju inte förstöra morgondagens mätning. :-)

konichiwa
0

Vad kul det låter med hobbysnickeri! Och kul gubbar verkar det vara :-)

Seglarina
1

#27 av konichiwa 😃

Seglarina
0

Hmm. Måste berätta något tråkigt. Jag köpte alldeles för få ketosstickor, bara 10 stycken på den tyska webbshoppen. Jag betalade 13.75 euro. Nu tänkte jag betala mer, men då har dom blivit dyrare hela 32 euro för 10 stycken.

Jag som tyckte att det gick så bra att äta strikt och tyckte att vikten gav med sig men det blir 26,44 kr /mätning det är i häftigaste laget.

Nu sitter jag och Googlar efter någon annan firma som har billigare pris.

Hur gör du Margareta? Har du en annan sort som är billigare, eller mäter du mer sällan?

modesty007
0

Mäter själv varannan dag och tidigare beställt från Tyskland och New Zealand. Om du hittar en tysl leverantör med hyfsat pris får du gärna tipsa. Här är länken till NZ sidan -http://www.pharmacydirect.co.nz/Optium-Freestyle-KETONES-TEST-STRIPS-10.html?&partner=sli&bid=3

Margareta
0

Jag betalar och mäter det jag behöver och tänker att det är så mycket annat jag inte köper.

opssk
0

#6 Jag är intresserad av en ketosmätare, har du kvar någon?

Margareta
0

Om det inte finns någon kvar finns det en länk på min blogg till ett svenskt företag som säljer (jag får en liten % i provision om man handlar via den länken).

Zepp
0

Beställ produkter kostnadsfritt

Alla mätare levereras kostnadsfritt. De är förinställda på datum och tid samt låsta i mmol/L.Samtliga mätare använder batteri CR2032 som finns att beställa hos Abbott Kundsupport 020-190 11 11.

http://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178

Välj den som oxå mäter ketoner, stickor för det får du köpa på apeteket!

Och är du inte diabetiker så är du kostbehandlad.. för LCHF är en kostbehandling för diabetiker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
0

Zepp - de företaget slutade skicka mätare gratis efter att jag lanserade ketonmätning för LCHF-are. De blev helt tokiga. Jag och många med mig hann få gratis mätare innan de stoppade den möjligheten. De började kräva läkarintyg för diabetes. Har de ändrat sig igen så är ju det allra bäst. Vet du att de ändrat reglerna?

Zepp
0

Näe.. vet inget.. bara att jag skickade efter en därifrån.. innan alla andra gjorde lika.. tror det vara Helena H som tipsade!

Margareta
1

Jo Helena tipsade om blodsockermätare från det företaget och det var där jag i maj 2012 hitrade ketonmätare (samma märke som Jimmy Moore använder). Några hann beställa men när de insåg att anstormningen bestod av icke diabetiker började de kräva läkarintyg. Det blev en smärre konflikt :-) Efterfrågan var stor och jag la ner rätt mycket jobb på att hitta en ersättare trots att jag själv hade mätare, därför blev jag glad för lite provision. Nu finns länken hos flera bloggare så man kan välja vem man vill gynna.

opssk
0

Haha jag beställde en ketonmätare från dem men fick en blodsockermätare! Det var precis då de bestämde Sig för att man skulle ha intyg….då blev jag något irriterad och tänkte att jag struntar i det då…! Om jag ska köpa en så ska jag köpa via din blogg Margaretha, den brukar jag läsa. Mycket bra blogg;)

Seglarina
0

Jag hittade detta igår när jag letade efter ketosstickan

http://www.arzneisucher.de/medikament-preisvergleich/6905386/FREESTYLE+Precision+Beta+Ketone+Blutketon+Tests.+10+St+Teststreifen

En prisjämförande site för tyska apoteksvaror :-)

Man kan se att det är stora prisskillnader. Undara om man bara törs välja den billigaste 🤓

Zepp
0

Den skall var för din mätare!

Seglarina
0

Ja Zepp, jag har sökt på produktnamnet som Belinda (den tyska firma jag beställde från tidigare) använder,så jag räknar med att det blir samma.

Zepp
0

Kolla även modell!

modesty007
1

#40 du har sökt på rätt produkt, Abbott har bara en modell med ketonmätning som i bland kallas Freestyle precision och i balnd optimum. Kolla gärna om de leverar utanför Tyskland, jag provade ett par i början av året men upptäckte att de bara leverarade till Tyskland eller när regionen (typ DACH).