Kolsyrat vatten
Nu måste jag fråga om hur nyttigt det är med kolsyrat vatten.
Jag har en sodastream och gör gärna en flaska på kvällen och dricker ofta en hel del. Är annars dålig på att dricka vatten (borde dricka mer för att inte bli förstoppad) och med kolsyra i så har jag lättare för att dricka. Tar gärna i lite pressad citron eller lime.
Sökte här och hittade att det ändrar hastigheten på magsäckstömningen och att man kan bli hungrigare. Det blir inte jag, snarare tvärtom, tycker att det tar plats i magen så jag äter mindre.
Men nu läser jag i sista Allt om lchf tidningen att det inte är bra för tandemaljen och att det påverkar surhetsgraden i kroppen.
Vad stämmer? Ska jag sluta med mitt kolsyrade vatten?
Det lär ju påverka munnens PH. Så har du problem med tänderna så kan det vara bra att även utesluta kolsyrat vatten. Att dricka det med måtta lär dock inte vara ett stort problem.
Förändrar det ditt PH i blodet nämnvärt så bör du kontakta närmast sjukhus.

Jamen.. det e ju själva finessen att få surt i munnen för att hålla svamp o annat borta!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det kolsyrade vattnet kan ju inte påverka mycket tycker jag. Kanske blir jobbigt för en person med halsbränna eller så? Citronen är ju nyttig på många sätt, och dämpar aptiten även för mig. Men den fräter på tänderna och man kanske bör dricka den hastigt, och inte under en hel kväll. Sen ska man tänka på att inte borsta tänderna tidigare än 30 minuter efter man druckit citron. En halv pressad citron i ett glas ljummet vatten direkt på morgonen är smaskigt och det renar kroppen. Jag känner stort lugn i min aptit hela dagen om jag börjar dagen så.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Renar kroppen? Från vad då?
Vad har du för belägg på detta?
#4 Ja du. Citron påstås rena det och det andra, t ex levern. Den är antiseptisk och motverkar bakterier, svamp och virus… vilket man kan märka genom direktbehandling på sår och svamp t ex. Citron har använts som läkeämne under tusentals år. Sen om man vill tro på det eller inte får man väl avgöra själv.
Här hittade jag en lustig studie.
Jag dricker i stort sett bara kolsyrat vatten med citron eller lime. När jag började med lågkolhydratskost började jag dricka citronvatten i stället för mjölk och kolsyrad saft. Men det saknades något, jag kände mig inte tillfreds när jag druckit. När jag började kolsyra vattnet blev det mycket bättre. Jag tänker att det är bättre att dricka kolsyrat och få i mig ordentligt med vätska än att frestas att ta till "sämre" alternativ (i mitt fall mjölk och saft).
Skulle alltså själva kolsyran vara dålig för tänderna? Om jag tar mitt fina vatten ur kranen och kolsyrar så är det alltså sämre än om jag dricker vattnet utan kolsyran?
Vad är det i så fall i kolsyran som är dåligt?
#7 Ja, kolsyran sänker ph-värdet så det är bättre med naturellt vatten. Men överdrivet oroad kanske man inte behöver vara. http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/hemkolsyrat-vatten-en-tandfara/?brs=d

Om man dricker naturigt kolsyrat vatten, är det samma lika?

Ops menade naturligt kolsyrat mineralvatten. Sorry har fortfarande jetlag och seg i kolan
Är det inte just att det är kolSYRA som gör att det fräter? Om det nu är så.
Vad är naturligt kolsyrat mineralvatten då? Fattar inte iallafall jag? Menar du naturellt? Utan smak alltså?

Dricker Uliveto som är naturligt mineralvatten, alltså ingen tillsatt kolsyra utan "rinner upp" så direkt ur källan. Gillar personligen inga smaksatta vatten som man hittar i affären i Sverige. Flyttade för 23 år sen så jag minns Ramlösa som enda bubbelvatten.
Du menar att den är kolsyrad direkt ur källan!? 😮 Det har jag aldrig hört talas om att det finns!
15, Finns en hel del naturligt kolsyrade vatten
tex. Badoit is a brand of mineral water obtained from natural sources at Saint-Galmier, France. The water is naturally carbonated, on its journey through granite rocks and subterranean gas deposits.
och
Perrier: Vattnet tappas ur en källa i Vergèze i Frankrike och innehåller naturligt koldioxid från samma plats.
Jag läste någonstans att hemmagjort kolsyrat vatten är sämre än många köpta mineralvatten. (Mineralerna skyddar). Ulliveto har tydligen ett PH på 6, iaf enligt länken här ovan. Det är högt och bra! Ingen fara att dricka det alls!
Tack för alla svar.
Hm, får nog försöka dra ner på mitt vatten.
Jag har emaljskador på tänderna, men min tandhygienist sa att det var borstskador. Nästa gång ska jag fråga om hon tror det beror på kolsyran.
Vad ska jag hitta på istället då tro? Får slå upp det på en flaska ändå och se till att det dricks upp. Gillar inte kallt vatten, så direkt från kranen går inte.
Tänk vad man får lära sig!!! 👍
#19 Du kan väl värma vattnet lite, om du gillar det bättre? =) Stoppa i ett hallon eller lite rivet äpple eller något fiffigt. :)
Emaljskador på tänderna får man av fluor som inte alls är så bra som alla försöker få oss att tro, tvärtom.
Sen jag slutade att borsta tänderna med fluortandkräm, så har jag fått bättre tänder och även sluppit "ilningar" som jag lidit av i många år.
Fluor är ett nervgift som ger svåra skador och dödar i ganska små doser.
Här är en länk men det finns många fler på nätet.
http://www.foreningencuibono.se/wp-content/uploads/Fluor_A5_V1_utskrift.pdf
#22 & #23
En del konspirationsteorier är intressanta medan andra bara visar vilket skitsnack en del spyr ur sig.
"Fluor är ett nervgift som ger svåra skador och dödar i ganska små doser."
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Fluorbehandling/
"Det har angetts att om ett barn får i sig 5-15 milligram fluor per kilo kroppsvikt ger det förgiftningssymtom. Beräknat på en ettåring som väger tio kilo skulle det innebära 50-150 milligram fluor, vilket motsvarar ungefär 1-3 tuber fluortandkräm eller 200-600 fluortabletter."
Måste vara en mycket hungrig individ som vräker i sig detta.

Hm, olyckor kan hända med barn och piller. I min barndom fanns underbart goda illröda vitamintabletter i storburk. Dom fick mitt syskonbarn nys på och en morgon hade han mumsat och dreglat i sig hela burken med hallon/ jordgubbs smak. Läkarn sa att där behövs inga mer vitaminer på ett tag…… Oftast görs ju just barn tabletter med smak av nåt gott och kan fresta att äta mer än behövligt.
Jag har druckit kolsyrat vatten i många år, utan citron, tycker det är gott som det är. Har inga som helst problem med tänderna. Inga frätskador eller annat. Däremot slutade jag att dricka vatten med äppelcidervinäger, efter att jag läst om frätskador på tänderna av just syran.
En fråga ngt vid sidan av trådens huvudspår..
Någon som vet nåt eller har nån tanke kring hembubblat vatten (soda streamer) kopplat till ilningar i tänderna??
Jag har sedan några veckor vansinnigt jobbiga onda ilningar i tänderna (tandhalsarna?) - och problemet blev aktuellt strax efter att jag ärvde sonens soda streamer. Funderar ifall detta kan ligga bakom?
Jag tror inte att ilningarna beror på bubbelvattnet.
Själv blev jag hjälpt av att byta tandkräm till: Sensitive. Efter bara några dagar försvann ilningarna. Detta är 2 år sedan och jag dricker kolsyrat vatten dagligen. Men jag tänker inte byta tandkräm.
#28 Jag har använt Sensitive och Sensodyn i åratal. Det har hjälpt tidigare - vi är en tandhalsilande släkt - men hjälper plötsligt inte längre. Har till och med bytt till Sensodyn Repair and Protect, som annars är än effektivare (och svindyr) men även den är nu otillräcklig. Och det blir inte bättre med upprepad användning, haft den ett tag.
Det ilar/värker i tänderna även när jag inte äter/dricker alltså, men i särklass värst om jag dricker/äter kallt. Aldrig haft så stora problem förut, och det sammanfaller i tid med bubblandet. Annars vette 17 vad som händer, ajaj..
Min undran är egentlgien mer specifik än jag uttryckte ovan. Nåt i kolsyran som påverkar?? Kan annat PH i munnen påverka ilningsrisken??

Vet inget om hemkolsyrat vatten och dess eventuella effekter.. Däremot hade jag hemska ilningar i en tand och fick rådet av tandläkaren att under en tid använda en tandkräm med extra mycket fluor som de sålde dyrt i mindre tub hos folktandvården. Pepparpeppar… Har aldrig haft bekymmer mer med den tanden. Svepte även en liten fluortablett i samband med kuren.