Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14212 ggr
hallandstös
0

Jästextrakt=glutamat?

Jag vill undvika glutamat E621 till varje pris och jag trodde att jag lyckats bra med det.

Nu läste jag på ett ställe att jästextrakt är samma som glutamat. Jag blir helt chockad. Stämmer verkligen det?

Jag köper en ekologisk buljong som jag inte trodde innehöll E621 men den innehåller jästextrakt. Har jag blivit lurad?

Finns det alltså ingen buljong utan E621 att köpa? Ekologiskt tror man ju ska vara bra råvaror?

Zepp
1

Näe det är inte samma.. inte exakt samma!

Jästextrakt är en mer naturlig form.

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4stextrakt

Däremot.. om en produkt/matvara innehåller E621/natriumglutamat/MSG eller jästextrakt är det en undermålig produkt!

Nog för att jag har för mig att det finns buljong utan sådant.. antagligen dyrt då, men det är som med allt annat, vill man ha något bra med smak får man göra det själv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
0

På Renée Voltaires ekologiska lantbuljong står: Naturligt jästextrakt (utan glutamat) i ingrediensförteckningen.

emmastina
1

Biofood har en buljong som är utan jästextrakt men är osäker på glutamaten. Men har precis för mig att den inte innehåller det. Har ingen burk framför mig att kolla på… Den heter typ hugli tror jag och finns bland annat i hälsokostaffärer Tillägg: enligt biofoods hemsida är den utan jäst glutamat och socker. Ska gå att få fram innehåll därnånstans men det funkar inte från telefonen.

Brynhilde
1

Biofoods buljong utan jäst och socker har maltodextrin som andra största ingrediens.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

hallandstös
0

Många såser osv gör jag från grunden men buljong är en av de saker jag inte tar mig tid att göra själv.

#4 Vad är då maltodextrin? En ingrediens jag sett här och där men jag har ingen aning om det är något dåligt?

Zepp
0

Socker! 😕

hemul
0

Men det är ekologiskt maltodextrin! Tror åtminstone det är det stjärnan här betyder.

http://skanstullshalsokost.se/livsmedel/2319-biofood-buljong-utan-jast-och-socker-eko-220-g-7330137065928.html

Fy vad dåligt! Det står t.o.m. utan socker med stora bokstäver på etiketten! Blä.

Orakletidelfi
0

Så här skriver kostdoktorn om det : Maltodextrin är för övrigt extremt korta kedjor av stärkelse som snabbt blir druvsocker i magen. Liknande det mest finmalda vita mjöl man kan tänka sig, fullständigt fritt från fiber. Så i större mängd bör man definitivt försöka undvika det om man inte är ute efter gå upp i fettvikt.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/570-maltodextrin/

slarvigt
0

#1 "Däremot.. om en produkt/matvara innehåller E621/natriumglutamat/MSG eller jästextrakt är det en undermålig produkt!" Menar du med det att det inte är något fel på jästextrakt i sig, men att det tyder på att produkten är smaklös?

Zepp
0

Jupp, det var det jag antydde!

Dvs man kan ifrågasätta varför de tillfört detta sk naturliga jästextrakt!

Ofta handlar det om.. eller man kan iallafall misstänka det att matvaran inte skulle falla konsumenten på läppen om man inte höjde smaknivån?

Grejen är att umami, är det som gör att vi tycker att det smakar kött, när vi gör egen buljong så koncentrerar vi smakämnen från ben, brosk, senor och köttrester.. som vi sen kan tillsätta till soppor och dyligt för en god smak.

Och det är därför som olika varianter av umami förekommer i buljongtärningar.. vore svindyrt och ickekomersiellt att göra buljongtärningar från köttråvara!

Grejen är.. att vi äter allt mer matkulisser, smakar nästan som mat, ser nästan ut som mat!

Orakletidelfi
0

Undrar om inte Zepp för ovanlighetens skull är ute och cyklar? 😉

Lantbuljong- vad är jästextrakt?

Jästextraktet är en svamp som används för att ge Lantbuljongen dess goda smak. Jästextraktet är naturligt och ekologiskt odlat.

http://www.reneevoltaire.se/kvalite/fragor-och-svar/#lantbuljong

detta var inte ang. det sista inlägget utan det att det alltid är en undermålig produkt om det innehåller naturligt jästextrakt.

Zepp
1

☺️Ja om någon trodde att jag alltid har rätt så kan jag härmed dementera detta!

Men.. det är fortfarande glutaminsyran man använder.. även om den är ekologisk, dvs den är naturlig.. frågan är hur naturligt det är att tillsätta jästsvamp till sin mat?

Sen så vad är buljong.. hemmavid så är det avkok av ben, slamsor, brosk, grönsaker o lite annat som inte duger till mat, det kokar man ner och får mieraler och smakämnen.. till stora delar umami, dvs naturligt förekommande glutaminsyra i köttet!

Och jag använder oxå buljongtärningar emellanåt.. försöker köpa de bästa som går!

Menar hur som helst att sådant avgör man själv.. det intressanta är mer om du har någon fördel av att producenten drar ner på riktiga råvaror och tillsätter glutamat.. eller om du hade haft fördelar av att få mer råvara i stället??

"Jästextrakt är det allmänna namnet på olika slags bearbetade jästprodukter som görs genom att utvinna innehållet iceller, vilket i sin tur görs genom att ta bort cellväggarna. Produkterna används som livsmedelstillsatser, eller somnäringsämnen i bakteriekulturer. De används ofta för att åstadkomma aromatiska smaker och umamismaker.

Natriumglutamat används för umami, men har ingen smak. Jästextrakt såsom MSG innehåller ofta naturligtglutaminsyra. Jästextrakt i vätskeform kan torkas till en lätt pasta eller ett torrt pulver. Glutaminsyra i jästextrakt görs från en syrabaserad fermenteringscykel, och återfinns bara i några jäst, vanligtvis de som används i bakning."

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4stextrakt

slarvigt
0

Som vegetarian vore det ju ett sätt att tillsätta umamismak till riktiga råvaror tex :)