Lchf/Paleo Smoothie?
Andra dagen på mejerifri LCHF/fruktfri Paleo idag, det går superbra! :D
Söker nu frukost-tips på Smoothisar!
Ej mejerier och inte heller frukt, men gärna bär :)
jag lägger sötmandel i blöt på kvällen. dagen efter sköljer jag mandel o lägger i mixerskål +frysta, tinade bär + ev kokosflingor + vatten.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Kokosmjölk + bär kanske? Kan ju varieras en hel del.
#1 Mooniq: Låter spännande! Hur blir koncistensen på mandeln i den blandningen? Blir den som mjölk?
mandeln blir fin-finriven så det blir lite tuggmotstånd om man nu tuggar
sen kan man ju mixa mandel och vatten och sila vattnet = mandelmjölk men jag tycker inte om att kasta bort mandelraspet så det åker med.

Jag blandar färsk spenat, gurka, avokado, en tsk spirulina o eh halv banan. Det räcker till tre stora glas. Äter med ett kokt ägg till. Ibland annat grönt som grönkål, persilja, rucola. Väldigt bör med mer alternativ. Har liksom snöat fast på dessa illgröna smothisar. Dålig fantasi….. Måste testa med kokosmjölk även om det inte lockar när man öppnar burken. Lite vattning,lite skuren och sen en del krämig.
jag klarar inte kokosmjölk/kokosgrädde men kokosflingor funkar 🙂 jag tycker att kokosmjölk/grädden blir "jolmig" i smaken - lite fadd och oljig som jag inte klarar… kokosflingorna blir fin-finfördelade och får inte samma fadd kokossmak - och så blir det kanske bara ½-1 tsk /smoothie.
gröna smoothies har jag börjat prova, har lurat på att köpa en bok, jag gillar avocado så jag ska göra blandningar med den. Och gurka/färsk spenat.

Precis det du skriver misstänker jag att kokosmjölken kommer att smaka..så då hoppar jag den o testar med flingorna istället. Litevaneframkallande med lite grönt i glaset…..dock var inte vanligt salladsblad gott. Hittade väldigt billig grönkål här och klipper bort den vita stjälken. Lite OT, nu när det blir kallare så har jag testat med spenat soppa istället och kokt ägg till samt lite räkor. I spenatsoppan, smörfräst purjolök, CF och grädde……
Precis sån soppa (minus purjolök, har tagit lökpulver) och utan CF och bara lite grädde har jag ätit flera gånger på mina :2 -dagar! Lite kalorier men gott och mättande!
Avocado är bra som bas i smoothie! Här kommer recept på en av mina favoriter, med bland annat avocado och hallon:
#5 Jag sparar alltid mandelraspet som blir när jag gör mandelmjölk och använder det som mjöl när jag gör knäckebröd/bröd/paj eller liknande. Bara lägger det i en bytta och slänger in i frysen så klarar det sig länge!
Tusen tack hörrni! :)
Jag slängde ihop en supergood smoothie imorse, som påminner om sorbet då jag blandade ut den med smaksatt och kolsyrad loka!
kokosmjölk, mct olja, hallon, citronsaft och loka.
Superenkelt och supergott!!
Mandelmjölk finns att köpa i mataffären också, osötad och med mycket lite kh. Jag hade tänkt testa blanda mandelmjölk med en skopa one whey proteinpulver och kanske en dutt vanilj :)
Jag har ofta hälften vatten och hälften kokosmjölk i mina smoothisar. Då märks inte kokosmjölken i princip, men den ger ju lite mer näring.
Jag brukar också alltid ha vitlök, ingefära och citron. Pga alla nyttiga egenskaper.
Sen lite bär, hallon eller blåbär. Gärna kryddor - kanel, kardemumma, gurkmeja, cayenne, nejlika - också pga deras nyttiga egenskaper.
Gärna en klick kokosolja också.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
jag har precis testat att syra kokosmjölk:
en tetra kokosmjölk + två mjölksyrakapslar som hölls varmt i yoghurtapparaten ett dygn.
smaken blev syrlig och helt ok i smaken (mycket av den fadda kokosmjölkssmaken försvann!)
Mixade i morse med blandade bär och lite vanilj. Oväntat gott faktiskt 🙂
#15 Topp! =) Man kan också göra det utan apparat. En tetra + två kapslar probiotika. Övertäckt i rumstemperatur i tre dygn.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Mandelmjölken är suverän att göra smoothie på tycker jag! Synd att den inte finns i alla affärer än i alla fall.