hjälp med en LCHFstart :)
hej allihopa!
jag har (kanske korkat nog i mångas ögon) gått ner ca 10 kg med en pulverdiet, detta har vart jobbigt och påfrestande MEN jag känner iallafall att motivationen finns, och att jag vill ändra mina kostvanor på riktigt nu efter kickstarten med en långsiktig plan och bra kost. min första tanke blev att jag vill leva mitt liv med lågkolhydratskost, jag vill känna mig mätt, fortfarande gå ner ca 10 kg och vara väck mitt enorma socker beroende och tröstätningar som tagit över ofta under stora delar av mitt liv…
jag undrar nu om det finns någon med samma eller liknande erfarenhet eller som bara har bra kunskap som kan tipsa om hur jag ska gå tillväga för att fortätta tappa vikt men ändå gå över till LCHF?
bör jag gå över direkt till lchf med små portioner på en och samma dag?
bör jag smyga in lchf blandat med pulver? (känns ju dock fel med tanke på att pulvret innehåller en hel del kolisar)?
tacksam för hjälp!!

Börja du med att äta riktig mat.. och iomed att du antagligen är van vid små portioner så lär du väl knappast vräka i dig stora lass?
Altså vill man promt banta så går det alltid att äta rätt lite mat, men man skall välja sådan med högt näringsinnehåll.. då är ägg rätt bra!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
om du vill slippa/uppleva små omställningsbesvär så kan du under 2-3 veckor fasa in lchf i vardagen och fasa ut sockret/kolhydraterna.
Ägg är världens bästa livsmedel. Håller dig mätt och är supernyttigt. Lägg till lite grönsaker och lägg till lite fett och öka försiktigt då du antagligen levt på mycket kolhydrater och minimalt med fett.. Man kan ibland känna sig lite illamående om man drar på fettmängden för fort och för mycket på en gång.
Tänk på att ägg innehåller fett, så kanske att börja dagen med en liten sallad med kokta kalla ägg med lite tonfisk/kyckling/rökt fisk/ kan kanske vara tilltalande.
Lunch o middag - kött/fisk/fågel/skaldjur med lite grönsaker och sen lite fett i form av tex steksky, aioli, dressing, bearnaisesås, hollandaisesås, kryddsmör.
Läs på i vänstermarginalen så du förstår/är beredd på eventuella omställningsbesvär .
vill uppmärksamma att vissa personer går upp i vikt av mejerier - om du upplever viktuppgång så bör du kolla dina mejerier och eventuellt utesluta dem, i första hand drick-mejerier som mjölk/fil/yoghurt - då är asiatisk matlagning perfekt.
Lycka till 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Frågan har diskuterats här på KiF förut, så det finns säkert en del erfarenheter någonstans i djupet (inget jag har engagerat mig i). Sök på "pulver" eller "VLCD" eller några olika pulvernamn, så hittar du säkert något.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag har kört samma upplägg som du gjort. Jag körde igång med LCHF direkt, visserligen små mängder mat första dagen för annars hade nog magen brakat ihop ;-)
Jag drog ned kolhydraterna på en gång och det gick bra. Visst hade jag omställningsbesvär första veckorna men sen gick det över och det har funkat jätte bra. Jag har fortsatt gå ner i vikt hela tiden och jag gick till och med ner första veckan efter pulvret. Bäst av allt är att jag är mätt och belåten, sötsuget är helt annorlunda mot tidigare och jag har gått ner de kilon som jag vill gå ner (dvs jag är normalviktig nu).
Jag började denna viktresa 1 augusti i år så jag har hållit på i ca tre månader.