Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 4831 ggr
Mozzarellan
1

Hur mkt rött kött i veckan???

Det blir ju en hel del kött, fisk o fågel med lchf, men hur mycket av rött kött blir det på en vecka. Själv märker jag att jag är periodare och kanske inte variera så mycket av och till. Ett tag kyckling i alla dess sen blir det mkt hamburgare osv…. Sakta men säkert börjar jag lära mig om hur min kropp funkar och det tid………

hemul
2

För mig blir det nästan uteslutande s.k. rött kött. Till middagsmat alltså. Ibland även till frukost eller kvällsmat men då i mindre mängd. Skulle gissa på drygt 1.5 kg i veckan, uppåt 2 kg kanske.

modesty007
0

Ingen stor fiskvän tyvärr och det blir en hel del nöt och gris i olika former. Just nu i kylen finns färdiga nötfärs/feta biffar, slow cooked lamm och chicken tikka masala.

hemul
0

Älskar fisk, men min plånbok gör det inte lika mycket.

puls
1

Jag skulle akta mig för att konsumera stora mängder rött kött med tanke på cancerrisken (främst coloncancer). En gång i veckan (max 2) är väl okej enligt MIN åsikt.

Orakletidelfi
3

tja, därom tvistar de lärde, en inte så ny undersökning som rätt mycket tigs ihjäl, man kan fråga sig varför…

Eating Red Meat Will Not Increase Colorectal Cancer Risk, Study Suggests

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070611113729.htm

RobinEH
0

Här är själva studien.

Den har förövrigt citerats i ett flertal studier.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
2

Nä näe.. det är fruktogrönt man bara skall äta en till två gånger i veckan på grund av cancerrisken. 😮

Conclusions: The overall cancer incidence rates of both the vegetarians and the nonvegetarians in this study are low compared with national rates. Within the study, the incidence of all cancers combined was lower among vegetarians than among meat eaters, but the incidence of colorectal cancer was higher in vegetarians than in meat eaters.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2009/03/11/ajcn.2009.26736M.abstract

"Eating a low-carbohydrate, high-protein diet may reduce the risk of cancer and slow the growth of tumors already present, according to a study published in Cancer Research, a journal of the American Association for Cancer Research."

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2011-06/aafc-lhd061411.php

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
1

#6 Jo men ändå återkommer de där "larmen" hela tiden! Och det har undgått många (uppenbarligen)  så det har inte trumpetats ut iallafall

asahars
1

Håller med om att det kan vara svårt att variera sig. Speciellt om man är singel och köper kött och fisk i storpack och gör matlådor. Men variation är nog ändå nyckelordet. Ikväll testade jag något nytt: en stekt laxfile med ägghack gjort på hårdkokt ägg, lite stekt purjolök, örtsalt, lure peppar och lite majonnäs. Till detta romansallad. Det blev en god kvällsmat som avslutades med bågea ostskivor. Det slank ner väldigt lätt!

AilyAdams
2

Jag äter någon form av kött varje dag, men jag försöker hålla mig till SLV:s rekommendationer på 60g protein om dagen, för jag behöver inte mer än så. Fisk äter jag flera gånger i veckan, men även rött kött och kyckling. Försöker variera det. Köttfärs går det åt en hel del här hemma, för det är billig mat. I runda slängar blir det väl 250-300 g kött om dagen fördelat på i varje fall två måltider, så ca 2kg i veckan.

Heter det De eller Dem?

asahars
0

Testa också inälvsmat, t ex ungnötlever eller kycklinglever.

Metnal
0

massa kött! Mängder av både rött, vitt och rosa och alla glada färger det finns på denna underbara mat. 

Käkar ca. 1,3 g x kroppsvikt i gram per dag. så runt 100 g protein per dag.

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

crikarlshamn
1

Jag varierar, blev och är otroligt trött pà oxkött. men det gàr väl över…

Lunch idag blev grillad benmärg med tomat. 
http://calorielab.com/foods/alaska-native/caribou-bone-marrow-raw-alaska-native/83/35021/0

Nästan lika fett som smör…

Nu finns mycket vilt i affärerna här nere sà jag pasar pà.  Struts och emu varierar jag med likasà och all sorts fisk jag kan fà tag pà.  Avokado äter minst en om dagen.  Massor av Low Carb grönsaker!!!

LCHF är ju inte High Protein men High Fat! 

…………….

Vegetarianer och cancer.. ett par tankar… 

"Conclusions: The overall cancer incidence rates of both the vegetarians and the nonvegetarians in this study are low compared with national rates."

….sà vad är det det de conclude med detta, att deras grupp inte är representativ, eller ?

- Within the study, the incidence of all cancers combined was lower among vegetarians than among meat eaters, but the incidence of colorectal cancer was higher in vegetarians than in meat eaters."

Sà om gruppen hade varit representativ- och om man har risk för alla cancerformer, utom kolon, ät grönsaker och om man har genetisk risk för kolon cancer, undvik grönsaker och ät kött… eller var inte rädd för att äta kött???

Som sagt, ett par tankar bara…

Att nämna - det är kännt att vegeratianer/veganer/veglianer äter MYCKET sötsaker! 😎