Totalt OT: ang Frysa....
Då jag behöver kyla matvaror länge undrar jag om man kan frysa en stor petflaska med kolsyrad dryck eller med bara rent vatten. Fryser alltid halvliter vattenflaskor som fungerar bra och länge. Men exempelvis om man fryser en stor flaska julmust…. Tänkte på trycket, kolsyran , vill ju inte ha en explosion…
Har ingen aninng med hur tryck o sånt påverkas. Men varför frysa julmust??? Den blir ju bara godare när man lagrar den. Ett måste för mig på jul är lagrad julmust och struntar faktiskt i att det är massa massa socker i…
Kom förresten på att mina kompisar en gång glömde ölen ute i -20. De skar upp burkarna med kniv och hällde ut innehållet i glaset och drack det som slushice. Ingen som exploderade eller så men de tyckte inte ölen smakade gott längre.

Alltså varför jag skrev just julmust var mest ett exempel på dryck. Men då inte julmust finns i Italien så kunde det va trevligt o å ner till jul och då som kylklampar till övriga färskvaror. Går den att frysa? Annars får det bli vattenflaskor. Kunde var smart och göra en kombo praktiskt och användbart.
Ja då förstår jag. Då vet jag faktiskt inte.
Det går att frysa läsk men man får vara uppmärksam för man ska helst inte låta all innehåll frysa helt då det då är stor chans att flaskan inte håller och så tycker jag att kolsyran lättare försvinner från läsk som varit fryst.
Mozzarella,
Jag brukar kunna köpa julmust pà Ikea i Genève. Ni har tvà eller tre Ikea i Milano, kanske tar de in vid jul/pàsk likasà, eller be om specialbeställning. Hàller ett àr utan problem.
"övriga färskvaror" det som tàls att frysa, fryser jag in och lägger i bagaget fryst.
Under àret och annat:
http://www.swedishfoodshop.com/
De köper in special beställningar om du mot förmodan inte skulle hitta den maten du söker i deras butik :o)
Blir billigare än att betala övervikt pà flyget… Min erfarenhet!

Gillar du ikeas egna julmust? Testade förra året och den var väl tunn i smaken för min del. Det finns tre Ikea runt Milano. Var i Geneve när sista Ikea öppnade :) När vi ändå pratar deras sk nya egna matutbud så är osten ok( falbygdens) och den gravade laxen…… Resten undviker jag till det dom tar tillbaka original produkterna igen. Nu var ju inte just julmusten grejen i frågan egentligen. Ville bara ha en rejäla kylklampar genom resa i Europa. Och utnyttja utrymmet med ev julmust istället för vanligt fryst vatten.
Jag glömde kvar en literflaska i glas i frysboxen en gång och plockare glas och frysta mustklumpar i timmar, så kolsyrat hade jag inte chansat på…. Vanligt vatten är dock inget problem. Finns mjölkdrickare så ska frysta mjölkpaket vara bra frysklampar.

Ja det lät inget vidare Ary…. Det lutar nog åt vanligt vatten…. Tack för alla era svar
Om dy fryser så skall du absolut inte frysa i glasflaskor. Glaset sprängs i småbitar och du riskerar att få glasbitar i halsen och magen om du mot all förmodan skulle få för dig att ändå försöka dricka läsken. För att inte tala om småbarn som kan få för sig att de ska slicka på flaskan Om du nu har småbarn hemma.

Nej idéen var o frysa nyinköpta o oöppnade plastpetflaskor.
Mozzarella,
Jag har inte köpt deras julmust, sà visste inte att de försökt med egen tillverkning.
Ikeas egna märken köper jag inte, inget emot Ikea (tvärtom) men deras egna märken smakar inte lika gott som orginalen… sorry.
Vissa orginal märken verkar komma tillbaka, hoppas likasà med julmusten.
Förr drack jag litervis, resten av àret drack jag aldrig/ytterst säällan läsk sà i ett par àr had det bara blivit ett par glas Under hela julhelgen. Sötsuget har försvunnit. Tack LCHF!

Det vore ju fantastiskt om de tog in riktig mat igen på Ikea. Numera blir det mat värmeljus. Ibland har de Kalles kaviar som enda originalprodukt. Kan ju tilläggas att de nu satsar på lösgodis från karamellkungen…. Käckt sätt o representera svensk mat på.