chaite
Hej! Nu när det börjar bli kallt är det ju gott med någon varm dryck. Jag gör en egen chailatte. Tror ni det är mycket kolhydrater i den? Innehåll: en normalstor kopp mjölk, låter en chai tepåse ligga i fyra minuter, 1 tsk vaniljpulver, 2 tsk kanel.
För mycket för vad då? Det är väl bara att räkna själv och sen se vad det blir i Kh, och sen göra sin egen slutsats?
#1 Är svårt att räkna ut kolhydraterna i te. Jag menar, använder ju bara smaken så blir ju ingen "mängd" Om du inte vill hjälpa mig slipper du :)
Teet innehåller försvinnande lite kh, enstaka gram typ max. Det du ska hålla ögona på tror jag är mjölken. Och möjligen det andra.
Två tsk kanel och en tsk vaniljpulver i en kopp - låter väldigt mycket smakmässigt.. Blir det inte konstigt? Bismaker? Menar du verkligen vaniljpulver eller menar du vaniljsocker?
Vet inte om kanel är kh-rikt eller om det är olösliga fibrer mest. Det får du kanske forska i själv, om det nu går hitta den infon. Finns i alla fall inte upptaget i näringsdatabaserna.
Det är lika lätt att kolla vad the innehåller, hade du kollat, vilket hade tagit mindre tid än att skriva tråden så hade du insett att det inte innehåller något att tala om alls.
2 tsk kanel är ca 3,6 g kh men det ser inte jag som något problem då kanel förbättrar blodsockret.
Däremot skulle jag använda vatten och grädde till teet istället för mjölk.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
hm. Enligt denna lista (som jag inte vet källan till) är det 1,7 gr. kh i en matsked kanel!
#6 Undrar om de inte menar teaspoon i din källa egentligen. Hittade denna källa också som säger att det är 2 g/teaspoon
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
ja det är frågan… men här http://www.realfoodnutrients.com/Diabetes/Carbs/Herbs-Spices.htm
står det 1,8 för tsk MEN det är förmodligen inte net carbs eftersom fibrerna står intill? Vilket borde innebära att det bara är 0,7 vilket i sin tur är rätt likt det i den andra länken… tja… vem vet….
Just mjölken är det ju en del kolhydrater i. Du kan ju testa och se hur du reagerar och sen beror det ju också på hur ofta du dricker det. Ett tips är ju annars att testa ett te där du kan ta mindre mjölk eller ingen mjölk alls. T ex Celestial seasoning har ett jättegott te som heter bengal spice som är sött och kryddigt utan att man måste tillsätta socker eller mjölk.
Jo det känns ju lite som att sila mygg och svälja kameler, OM kryddorna uppgår till 3-4 gram kh i värsta fall så har ju 2 dl mjölk, eller vad det kan röra sig om för mängd, 10 gram…
I dl grädde + 1 dl vatten = 3 kh 2 dl mjölk = 10 gram Det är där du kan spara kh. Sen är frågan var du själv sätter gränsen för hur många som ingår i din kost, det avgör du SJÄLVKLART själv. //Trippelmormor