familjär hyperkolesterolemi
Någon som har detta och vill berätta lite om hur sina lipider utvecklades efter att ha startat med lchf?
:)

De påstår att jag har det.. men det ställer jag mig väldigt tveksam till!
Det är ofta en slaskdiagnos!
Så här gick det när jag lade om kosten.. det skulle inte bli så med FH!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det var konstigt det där med blodsockret.. Var det HBA1C?
Hur blev din diagnos ställd? Baserat på högt kolesterol och historik med högt kolesterol och/eller hjärt, kärl händelser i familjen?
Kan man ta genprov i sverige i diagnosticeringen?

Det var vanligt fastesocker på förmidagen!
Diagnos och diagnos.. jag blev skickad till dietist.. en äldre lite rundnätt dam som var snäll och gav mig broschyrer om medelhavskost.. som jag slängde på vägen ut.
Jag kunde ha gett henne lite råd om kost.. men jag avstod!
På min mors sida käkar man statiner som godis.. utom min mor.. hon fick ont i hela kroppen.. så hon slutade.
Och jodå.. de dör som flugor av CVD.. i 80-90 årsåldern.. så det är inte säkert att Statinerna ens gjort någon nytta!
Grejen är att farmor dog av hjärtinfarkt i 60årsåldern.. så vi brukar säga att det är henne vi brås på.
Har alldrig hört att man tar genprover utanför forskningslabb?
Sen så.. frågan är väl snarare om det inte handlar om den så vanliga predispositionen för metabolt syndrom/hyperinsulinemi i stället??
Min företagssköterska undrade vad för medicin jag fått.. och jag sa som det var.. skillnaden är kosten!
I övrigt kom vi överens om att vi var oense, om det mesta vad gäller kost och vad som orsakar vad.. samt hur!
Inte så många lchf´are med FH ser det ut som.. Antingen är det en dålig ide att äta mycket fett när man har FH eller så har de flesta med FH blitt uppfångade av vården och blitt avskräckta.

Altså FH är väldigt ovanligt.. speciellt de med dubbel ärftlighet!
Däremot inbillar jag mig att det tyvär är vanligare med slaskdiagnoser på grund av något förhöjt kolesterol!
Sen så är det lustigt med FH.. för det verkar inte lika farligt om man är kvinna!?
Då.. trots kraftigt förhöjt kolesterol så får man inte samma ateroskleros som män med samma ärftlighet får.. varvid det blir lite svårt att dra slutsatser om orsak och verkan!
Jag tror oxå det är många med diagnosen som egentligen inte har något fel på receptorerna..
ja skumt det där.. Manligt kön är väl i sig själv definierat som en riskfaktor för hjärt och kärlsjukdom även bland dem som inte har FH..

Jaa.. manligt kön är en väldigt hög riskfaktor för CVD.. så det bör man undvika.. likaså föräldrar med FH och/eller högt kolesterol!
Frågan är om det finns någon medicin mot sådant? 😮
östrogen?