MCT olja Kokosfett
Är ren MCT olja bättre än att inta Extra Virgin kokosfett? Eller är dessa likvärdiga för fettförbränning?
//Fat makes Me fit//
När jag läser på lchfbutiken.se om deras MCT-olja så kommer den från palm. Om jag själv hade valt så hade jag använt (och använder) kallpressad kokosfett. Jag har båda varianterna - både den smaklös och den med smak och doft - för olika typer av matlagning. Sen innehåller de relativt samma saker, vad jag kan se på deras innehållsförteckning.
Inget bra svar kanske- du får googla vidare i internetdjungeln. 🙂
Hm, jag kollade lite till och kokosfett har nästan 50% laurinsyra - vilket är bra för immunförsvaret - Mct-oljan ca 3%, så jag tror att kokosfettet är bättre val.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Palmoljan anses nyttig och bra, det är miljöaspekterna (skövling av regnskogen) som gör att man avråder från den, men det gäller inte den ekologiska. Nyttigheten kontra kokosolja vet jag inte något om.
Kortare halverings tid med MCT olja (och kortare effekt tid dvs dosera oftare) samt som Mooniq skriver mindre mängd av den anti-mikrobiella laurinsyran (lär vara närmare 60% i kokosollja).
Så egentligen borde det vara bra att kombinera dessa två fettsorter? Träning-MCT, inför natten -kokosoljan.
//Fat makes Me fit//
inte kokosolja för natten - många upplever att de får svårt att somna. kokosolja bör man nog inta på morgonen, tex magic bullet coffee som många dricker..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag dricker MBC kaffe varje morgon i stort sätt. De håller mig mätt långt in på dagen. Jag har tagit en sked kokosfett till natten den senaste veckan,men sömnen är som vanligt i bland bra i bland mindre bra.
//Fat makes Me fit//
Brukar ta min sista dos för dagen 2-3 timmar före sänggående. Totalt ca 3 msk per dag.
En stor del av de studier som en del tillskriver kokosolja har gjorts på MCT (Medium-Chain Triglycerides). Kokosolja innehåller ju drygt 50% MCT om man räknar med laurinsyra. Om jag inte missminner mig så har MCT drygt 50% högre TEF än fettsyror i allmänhet, inte mycket men något.