OT - Ingredienser i fiskmat
På förpackningen till mina algätares tabletter står en väldigt lång lista med diverse produkter… Verkar vara spillet från samtliga fabriker i hela Japan, färgat grönt och mosat till tabletter. Exempelvis. "dried bakery products" (???)
Men det som förvånade mig mest var allas vår favorit…
Monosodium Glutamat! Smaskens.
Ärligt talat? Är det nödvändigt med smakförstärkare i fiskmat? Vad har den för funktion där?
"Complete and balanced nutrition for superior growth and improved health"
men fyy!
kan man göra fiskmat själv?
Kan inte tänka mig att glutamat skulle vara nyttigt för fiskarnas tillväxt.
Kanske är det för att de ska äta mer?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
När det gäller algtabletter så är det ju till herbivora malar, dom kan man lika gärna mata med zuccini och brysselkål.
Vanlig fiskmat kan man ersätta med räkmix.
1 kg hela räkor (rensa ej),
1 kg gröna ärtor, frusna,
100 gram gelatinpulver,
vill man slippa gelatinet så kan man byta ut hälften av räkorna till torsk, som binder ganska bra.
allt körs i mixer och plattas ut i plastpåsar (gelatinet används enligt förpackningen)… in i frysen och sedan bryter man lagoma bitar.
man kan droppa på koncentrerad multivitamin (finns i zooaffärer avsett för fåglar och smådjur) på räkmixen om man bara matar med det. Man bör inte blanda vitaminerna direkt i mixen, eftersom dom förstörs i frysen.
Kollade alla mina fiskmatsburkar och ingen innehöll glutamat, däremot fiskbiprodukter, men det är ju bara bra… dom ska ju helst inte äta bara fiskköttet.
Algtabletterna köper jag i 1 kg påsar, men de brukar säljas på lösvikt också… Tropical är märket, ingen glutamat där.
/Nancy, utbildad akvarist med 14 akvarier för tillfället 

Lägg till spirulinaalger till Nancys recept och man har en superb mat, fungerade mycket bra till mina ciklider. Gelatin brukade jag inte ha i, men å andra sidan så håller det säkert ihop bättre och grumlar inte vattnet lika mycket antar jag.
Förresten finns spirulina att köpa i hälsokostaffärer.
//Zac
Att jag plockade bort spirulina ur receptet är för att vissa fiskar blir missfärgade av det, men visst, spirulina är bra…
Kul att se dig här också Zac 
Läste igår (men bokmärkte tyvärr inte) att frukt och grönsaker ibland sprayas med nåt tillväxtguck. Det innehåller också glutamat. Så folk som är väldigt känskiga för glutamat kan få reaktioner när de äter den där hormonfrukten. 

Jo, jag hade några röda zebra som fick svarta fläckar när jag överdoserade… Men de försvann när jag gick tillbaka till mat utan spirulina. En matsked verkade för övrigt vara lagom till ditt recept. Då fick de enormt vackra färger och verkade må prima! 
Det är klart jag dyker in här också - akvariefiskar kan jag inte låta bli!
//Zac
Stämmer nog med rödzebrorna Zac, det är dom firrarna som har rött i sig, som kan bli sotiga… men dom blir snygga om man har lite lagom mängd. Bäst är kanske att variera lite med "vanlig" fiskmat …
10 ml spirulina var det som jag tog bort ur receptet… så det var ju nära zac 
Själv är jag för lat för räkmix, utan jag använder mest färdig mat… det går ju åt en del om man säger…
Jasså Glennart, ja, ska kanske hoppa på det där… lät ju onekligen lite spännande…
En sak till… jag rengör aldrig mina akvarier, det låter jag det biologiska mångfaldet sköta… det som blir om man låter akvariet vara så orört som möjligt… 1/3 vattenbyte två gånger i månaden räcker…
Det är vattenbytena jag pratar om Nancy. 
Ajaj Glennart, inte snällt mot firrarna 

De värsta katastroferna jag haft i mina akvarier har faktiskt uppstått efter rengörningar… Argumentet biter iofs ändå inte på frugan när hon är i städtagen… 
//Zac
Menar du också vattenbyte när du skriver rengöring zac?
Några små punkter att tänka på, eftersom vi ändå halkat in på akvarieskötsel.
Byt 30-50 procent av vattnet var eller varannan vecka, beroende på fisklast.
Om du slarvat med vattenbytena en period, byt då aldrig för mycket vatten, bättre med 10 procent varannan dag ett tag.
Slamsug aldrig botten, möjligtvis kan man suga upp nån liten härd i något hörn… men inga slamsugar nere i bottenmaterialet.
Rengör aldrig filtret samtidigt som du byter vatten, låt det gå minst två dagar mellan vattenbyte och pumpstädning.
Om du har vatten med ett ph på 7 (neutralt) gör aldrig stora vattenbyten.
Kan det vara så att du missat något av ovanstående Zac? 

Jo, jag gjorde en idiotrengörining en gång och hade ett tiotal discusar som illdog. Jag tror iofs fortfarande att det inte enbart var mitt fel, utan att det måste ha blivit någon kemisk reaktion vid rengörningen/vattenbytet. Men såvitt jag kunde utröna så var vattenkvalitén helt ok efteråt. I alla fall vad gäller pH/KH
och nitrit. Temperaturen var också bra. Så någonting gav en sådan stressreaktion att hela stimmet dog… 
Det enda jag såg var att jag bytt lite för mycket vatten på en gång, speciellt sedan det var några veckor sedan jag bytt vatten senast…
Trist, men akvariehobbyn är dessvärre full av likadana bakslag, men lika ofta så lyckas man med sina fiskar, vilket gör allt besvär värt det! Iofs har jag själv helt slutat, men usch vad jag längtar från och till!
//Zac
Nu är det nytt fräscht vatten i karet! Och vältrimmade växter!
Paletterna har ett gäng yngel på en vecka eller så. Fick lite skuldkänslor och var tvungen att städa upp. 
Funderar även på att köpa ett nytt innerfilter, tror det blir ett eheim.

Kolla på att importera själv från tyskland - man kan upp både en och två klasser för samma pengar som man betalar här hemma! *rekommenderas*
//Zac
Jasså? Tipps på sidor?
Akvariet är bara 110 liter så det är ju inget mastodontfilter jag ska skaffa direkt. Det jag spanat in kostar strax under tusenlappen.
Eheim är bäst, absolut värt pengarna. Att köpa av lokal handlare är bra, om det skulle bli något strul. Dessutom vill man ha kvar sin handlare, så av den anledningen kanske man bör handla så mycket som möjligt lokalt.
Om man vill beställa billigt inom sverige så finns pwss.nu
Zac, om man har ett ganska phneutralt vatten och kanske har skött akvariet lite dåligt, då händer det saker vid ett stort vattenbyte.
Surt vatten kan binda stora mängder ammoniak. Ett neutralt vatten blir surt när firrarna han "använt" det ett tag. Om du gör ett stort vattenbyte så blir vattnet mindre surt och då släpper det i från sig ammoniak i stora mängder… vilket är jättegiftigt för firrarna.

Jopp, hade mängder med rötter som tryckte ner pH:t ordentligt, så visst blev det en kemisk reaktion som mer eller mindre exploderade… Det var importerade firrar så jag höll nere pH:t och såg till att det var rejält mjukt vatten. Tyvärr så gör det att slangbelleeffekten blir så mycket större…
//Zac
Trist Zac, diskus är dyyyyra firrar! Har inte trillat dit på dem ännu, men min chef har sagt att jag kan få låna hans lekpar… så vem vet… när mina 100 Scalareyngel flyttat hemifrån så…
Nancy, tack för den sidan. Helt galen prisskillnad.
Detta filter kostade 950:- i min lokala butik.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=588&cat=620&page=1
http://www.zooplanet.se/eheim-aquaball-2212-p-4083.html
Eller så finns den här:
http://www.zooplanet.se/eheim-2048-p-4084.html
Lite dyrare men den kanske är bättre iom att den andra ser ut som en riktig "yngelslukare" med alla hål…
(Som sagt akvariefiskarifokus här, haha)
Glennart, köp inte ett aquaballfilter, om inte du älskar att rengöra filter förståss
Det andra filtret är bättre och man kan faktiskt lägga i lite annat filtermaterial i det också…
Yngelsäkring gör du genom att köpa en bit blå filtermatta (finns också på pwss) som du sätter fast utanpå filtret med gummisnoddar. Dessutom får du ett förfilter som gör att ditt filter blir nästan underhållsfritt. Det är inte snyggt med en stor blå klump i akvariet, men efter ett tag blir filtermattan brunfärgad och syns t o m mindre än dom gröna burkarna.
Själv kör jag helst ytterfilter eftersom de knappt behöver rengöras och för att man slipper ha en massa "teknik" i akvariet. Tetra har ett (tetratec) som jag tror att man kan få under tusenlappen. Jag vann ett sånt i våras och det fungerar perfekt, är helt tyst och väldigt lättskött.
Fattar inte varför vi ska ha akvarierifocus när vi har den här tåten
Förresten har vår akvarieförenings forum en lowcarbtåt, så det här blev väl nån sorts motvikt då *fniss*
Undrar varför inte birmalover dykt upp ännu… ytterligare en fiskgalning nämligen.
Jag har efter lite funderande valt att behålla gamla filtret. de där var bara marginellt starkare så det kändes onödigt. Nytt filtermaterial blev det dock!
Akvariefiskar innehåller inga kolhydrater.
Jag har tidigare läst om nån snubbe som brukade stoppa sina akvariefiskar i stekpannan när de blev för stora! :D
Frågan är hur nyttigt det är med allt kemiskt tjaffs man ger fiskarna.
Men Glennart, om du matar fiskarna med räkmix så blir det väl inget kemiskt tjafs… för du tillsätter väl inte en massa vattenberedningsmedel å sånt? Ja, om du bor i Stockholm är det befogat… eller har egen brunn… men annars är det bara nåt som butikerna tjänar pengar på…
Steka mina firrar skulle jag aldrig klara… å sen har jag nästan bara småfisk, blir bara eländigt att rensa ju…
Hehe, näe jag tillsätter inte nånting alls till vattnet. Lite dyrt kilopris på ancistrusfilé också. Tror jag skippar hela idén med att äta akvariefisk! Skulle bra gärna vilja se ett foto på hur det ser ut med 14 akvarier hemma.
Du har ingen bild uplagd nånstans?
Du kan ju kika runt i mitt zoopetalbum här , men det är väl inte direk några bilder på hur lägenheten ser ut… har precis flyttat från en 4a till en 2a… ska fixa in bilder så småningom. Jag har i alla fall karen utspridda så här:
1 st 480 liter i vardagsrummet.
2 st 250 liter och ett 150 liter i köket (köksmöbler är överreklamerat tycker jag)
2 st 70 l, 1 st 40 l och 1 st 15 l i hallen.
6 st 70 l i badrummet.
Hmmm,,, det blev bara 13… undrar just var det 14:e tagit vägen
… jaaaa nu hitta jag det 
Galet med fisk! Är det hög luftfuktighet i din lägenhet?
PWSS är billiga och det finns en sida till som jag inte kommer ihåg just nu, men www.tropicalzoo.se matchar nästan alla andra. Tyvärr har de ingen riktig webbshop, men det är bara att maila dem.
Har köpt en hel del där.
Nancy - du kan väl lägga en bordskiva över dina akvarier i köket så får du ett köksbord! :P
Jodå Ameichan, har tänkt tanken. Men nu är det så att jag äter väldigt sällan vid köksbordet eftersom jag gillar att ha TVn som sällskap… så jag ställde köksbordet i vardagsrummet i stället… nemaproblemas alltså 
Luftfuktigheten är inte så extrem eftersom jag kan ha ganska liten tempskillnad mellan rum och akvarier. Dessutom är två av de största akvarierna täta, så där rinner kondensvattnet tillbaka i karet.
Argh… Nu är jag jättesugen på att skaffa ett större kar efter allt surfande på akvariesidor. Vad har jag nu ställt till med. 
Lugn och fin Glennart, klart du ska ha ett större kar, det blir mycket mera lättskött! Håll koll på blocket och lokaltidningen, ofta nästan skänker folk bort begagnade akvarier…
PS du har väl hittat in på zoopet.com? Efter ett besök där är det svårt att låta blir att bli fisktokig 
Jo jag har varit på zoopet väldigt mycket för nått år sedan. Inte så mycket på senaste tiden dock. En mycket bra sida.
Jepp, det var ett rejält kar för lite pengar… om man bor i Umeå alltså 
Skellefteå-Umeå tar väl en sådär 2 timmar bil. Inte så farligt.
Ett problem är att jag dock har lite utrymmesbrist… Hmm.. 
Ehhhh…. om jag får in 14 akvarier i en tvåa??? Hur liten lägenhet har du egentligen? 
Jag bor i en så liten lägenhet att den inte existerar! Nämligen min mor och fars 2-våningsvilla. ;)
Men tanken är att det ska vara ett fint sällskapskar som ska stå i tv-rummet. Isf blir det att skaffa en möbel att ställa akvariet på…
Är det nödvändigt med ställning till ett så tungt kar eller går en redig möbel bra?
Det går utmärkt med en möbel, bara man inte får för sig att lägga ett liggunderlag eller frigolit mellan bänken och akvariet, ett ramakvarium skall stödja på ramen. Självklart måste bänken hålla för vikten och vara absolut rak. För ett 350 l kar måste bänken hålla för minst 400 kg utan att "sätta sig".
Det finns också de som bygger upp ett fundament av lecablock och sedan klär alltihopa med panel eller nåt. Jag har också sett bänkar av leca och såna där glasblock, med belysning innuti… jättesnyggt!
Det enklaste är väl att vänta tills ett snyggt rejält möbelakvarium dyker upp.
Om det är snygga möbelakvarium ni är ute efter så kolla här:
http://www.aquastyle.se/
#43 Snygga men priserna ligger nog 4 gånger för högt för mig ungefär. 
Du får börja odla fisk Glennart, jag betalade hela mitt 480 l möbelkar med bakgrund med Ancistrusyngel
Synd bara att dom inte tar Ancistrusyngel på Coop och Jämtkraft (har ju skapliga elräkningar)…. 
Det lutar åt att köpa det där 375 liters… Har ingen aning om vad jag ska fylla det med dock. Ska bli intressant detta!
Till vilka säljer du fiskarna?
Mina lokala djurhandlare jobbar endast med byteshande när det gäller privatpersoner.
Jag säljer till min lokale handlare. Eftersom jag odlar en del så får jag samla på mig "tillgodohavande" tills jag behöver något. Om man odlar i lite större skala så måste handlaren ta in ynglen, eftersom dom förlorar på om man säljer firrarna privat. Det gäller bara att man inte odlar för mycket, så man börjar gå plus, för då måste man ha tillstånd för att ha flera än 6 akvarier. Det är en kul lag, för man skulle kunna ha 6 st 3000 litersakvarier, men det är inte ok med 7 st 40 liters… Lagen träder i kraft i september, så nu har jag dragit ner på Ancistrusodlingen, har bara ett par guldisar… för att inte få in mera pengar än jag gör av med. Räknar med att det nu täcker fiskmat och elräkning, och kanske blir lite över till att förnya fiskbeståndet (byta avelsdjur) och köpa nya kar ibland.
Har hittat ett annat som skulle vara riktigt fint.
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?UCSB%3aTextBoxWhere=83173
Men.. det befinner sig i Östersund… (Nancy!) 
Jag kan säkert hjälpa dig… men länken gick till en kartbild, så jag vet inte vilken annons det gäller. PMar mitt telnr om du vill att jag ska försöka kika på det, men du kan ju ringa och kolla om det finns kvar först.
Ojdå, det karet skulle jag inte ge mera än 2000 för. Akvarier med formpressad topp brukar vara ganska billiga, jag köpte ett nytt 250 l med bänk för 3500. Dessutom ser det ut som om akvariet inte hör ihop med bänken, toppen brukar ju ha samma färg som bänken nämligen.
Så till det sista då… Jag har som sagt ett akvarium med sån där topp och det är ett elände. Så snart du ska göra något nere i akvariet så måste du vicka upp toppen eftersom luckorna upptill är så små… När toppen är uppvickad så blir det tvärmörkt i akvariet och du bländas av lysrören, så man ser knappt vad man pysslar med.
Rekommenderas inte alltså, det var ju synd, för det hade varit kul om du kommit hit 
Haha!

Nja jag känner att östersund är lite väl långt att köra. 50 mil! Isch. Men min far har en kompis där så hade det blivit någon affär så hade nog han fått köpa det åt mig.
Jag tror jag ska snacka med djurhandlaren om han har någon koll på vad som finns här i stan.
En sak till…. jag upptäckte i går att mina Crystal redräkor bär på rom, så snart har jag räklingar här… JÄTTEKUL!!!