Tips vid Menieres sjukdom
Jag skriver här om någon har erfarenheter om hur man kan må bättre när man har Menieres sjukdom.
Det gäller min far. Han är nu 71 år gammal men har alltid varit pigg och aktiv, åker vasaloppet osv. Ingen kan tro att han är 70+.
Han fick sin diagnos när han var i 50-årsåldern. Han hade väldigt stressigt på jobbet och han tror att det inverkade mycket på sjukdomen. Han blev sjukskriven till och från länge pga besvärlig yrsel och fick även vätskedrivande medicin som han tyckte hjälpte när det var som värst.
När hav var 64 år gick han i pension och plötsligt behövde han inte medicinen längre. Han kände sig allt bättre och så har det varit i många år.
För ca ett halvår sedan fick han en plötslig yrselattack, det har aldrig förut varit så kraftigt berättar han. Han var ute på promenad när han var tvungen att lägga sig ner vid vägkanten precis där han befann sig. Det gick inte att stå upprätt, allt snurrade. Han låg där i 1,5 timme innan yrseln lättade och en cyklist stannade och ledde honom hem.
Efter den händelsen har yrseln kommit tillbaka var och varannan dag. Han törs inte köra bil längre, han går inte på sina raska promenader längre, han vill helst inte lämna huset och gör han det så går han max ett par hundra meter med stavar.
Jag blir så olycklig av att se min aktiva pappa isolera sig. Jag förstår ju honom så väl. Att ha yrsel och vistas bland folk måste ju vara jättejobbigt. Han skämdes ju också fruktansvärt att ligga efter vägkanten och folk passerade men ingen stannade. De trodde väl han var en alkis.
Han har naturligtvis varit till läkare, (vårdcentral och även öronläkare) Han har ätit vätskedrivande nu igen i 3 månader men det har inte hjälpt denna gång. Läkarna verkar inte veta vad de ska göra mer.
Han klarar inte av att bläddra i en tidning, lösa korsord, se filmer, och spela kort. Det bara snurrar säger han. Han ligger mest ner och lyssnar på radio. Det är verkligen inte likt honom.
Finns det något sätt att lindra? Svårt för er att svara när inte läkarna kan hjälpa men jag chansar ändå och frågar här.
Min mamma fick miniers för ca 8 år sedan. Då var hon mycket ung för sin ålder. Cyklade, gick långa promenader, skötte allt själv Det blev en dramatisk försämring av hennes liv, precis som det du beskriver.
Försökte med olika mediciner som alla hade mycket jobbiga biverkningar som ytterligare tog kraft och rörlighet ifrån henne. Hon slutade därför med medicinerna men fick då tätare skov med allt värre anfall.
Det som tillslut förändrade allt var att öron, näsa, hals läkren beslutade att skära av hörselnerven på ena örat. Det låter drastiskt, och hon fick veta att det kunde leda till att hon blev instabil , vinglig resten av livet. men hon valde detta. Nu är alla symptom helt borta. Hon går återigen promenader, men har blivit tydligt märkt av sjukdomen. Den stora vinsten med ingreppet är såklart att slippa de dramatiska yrselanfallen som bara blev värre för varje gång.

Virus på balansenerven?

Jag har själv Menieres. Vad jag förstår brukar det bli bättre av sig själv med åren. Det låter mycket märkligt att han plötsligt blir så mycket sämre, det får mg att undra om det är något annat?
Mycket riktigt så kan stress utlösa anfall och det är mycket viktigt att man tar det lilla lungna. Tyvärr har jag inte märkt att Menieres påverkas av lchf. Jag har däremot fått många andra hälsovinster av lchf. Hoppas din pappa får bra hjälp!