Har jag gjort bort mig nu ????
Köpte räksallad som jag såg i en annan tråd skulle gå bra att äta, hittade en med 1,5 gr kolhydrater per 100 gr det tyckte jag lät bra så jag smaska i mig räksallad till maten.
Men när jag ätit upp och kollade lite extra fick jag ju se att det innehöll även socker och sötningsmedel men det står inte hur mycket.
Vad händer nu har jag gjort bort mig nu ???
En annan fråga varför får man inte äta frukt ?? är det för att inte trigga sockersug eller varför ??

Tror inte det är någon större fara, då det fortfarande bara var 1,5g /100g. Annika D rekommenderar ju en övre gräns på 5g/100g
#0 Tror nog det är lugnt, räksallad blir ju inte nån vardagsgrej eller hur? :) När det kommer till frukt, for det första är frukt massor av kolisar, och för det andra, för vissa kan det triggra sockerbehov och gjöra det hur svårt som helst att stå i mot behovet att springa ut och köpa choklad eller så, särskillt för dom som är grymt sockerberoende.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ok men om man går till mig då som inte har något sockerberoende alls, och vet att jag inte skulle bli sugen på godis eller liknande om jag åt frukt.
Finns det då någon frukt som inte innehåller en massa kolhudrater som jag skulle kunna äta av ??
Frukt innhåller dessvärre rätt mycket kolhydrater eftersom de innehåller fruktsocker. Bär är bättre särskilt hallon.
Numer pensionär i Nynäshamn

Melon och andra vattenrika frukter är nog ingen fara för dig, om du inte vräker i dig, utan äter någon bit. Man måste äta ganska stora mängder, för att det skall bli något större utslag. men vet man om att man är överkänslig, vilket inte du verkar vara kanske man får vara lite försiktig
Det handlar bara om mängderna och hur mycket kolhydrater/dag du vill ligga på. Om du äter 50 g av något som innehåller 10% socker eller 100 g av något som innehåller 5% socker spelar ingen roll. Eller för den delen 5 g av något som innehåller 100% socker. 
Ja, det är bara du som kan avgöra hur mycket kolhydrater du tål. Du kanske klarar av en bit frukt och ändå går ner i vikt. Det måste du testa själv. :) Jag vet att jag klarar det inte, men vi är alla olika.

Ååå jag blir aldeles virrig =) jag vill ha raka direktiv har så svårt när man måste tänka själv, lättare när man har något att gå efter eller följa.
Mizzi, det finns inga raka direktiv när det gäller LCHF. Man måste testa själv då vi är olika och tål olika mängd kolhydrater. Du får helt enkelt prova med frukt, ta en melon tex. Det visar sig ganska snabbt om du inte kan äta den.
Det är svårt i början att veta vad som gäller. Läs vad andra skriver om sina erfarenheter och testa som sagt. Lycka till!
Jag äter inga frukter, det går inte, men bär som hallon kan jag äta när det är fest.
Om det triggar dit sötsug märker du själv. Personligen kan jag äta lite frukt utan att fördenskull bli sugen på sött, andra med större sötsug har det nog värre.
Mizzi: Jag förstår om det känns virrigt, men det här är ingen diet och det finns inte sådana direktiv där alla som vill nå ett visst mål gör på samma sätt.
Det är en helt personligt anpassad kost som man själv måste komma fram till hur man bäst äter, eftersom vi alla är olika.
Numer pensionär i Nynäshamn

du kan äta gröna frukter, med det menar jag dom som är mindre mogna, så gröna bananer som det går att äta och granny äpple sura då fruktoset inte har hunit utväklas eller hur man nu ska förklara , grapefruit sänker gi värde. det är okej att äta ett halft äpple eller något sånt till melis eller en halv grapefruit efter maten sänker gi värdet på måltiden..
obs juliana - det kan vara ok att äta som du säger. Det är dock så att mizzi får testa om det fungerar för henne :) Vi är alla olika.
#12 Inte kan det vara gott att äta omogna gröna bananer. Hellre tar jag en ostbit.
omogna gröna bananer kan stekast har jag hört nåt om.. då blir dom ätbara utan att dom är så proppade av kolisar eller nåt?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag letade recept på stekta bananer men det kryllar socker och andra kolisar i dessa recept.
Men jag hittade en "bantnings matsedel". ganska rolig läsning faktiskt även om man nog inte skall hoppa på den. Jag rekommenderar den inte.
Den tycker jag låter riktigt trevlig så när som på fiskbullarna och fiskfärsen. Biff med lök!
Jag unnar mig en frukt då och då, inte så att jag köper hem utan jag kan ta en när jag hälsar på hos någon som bjuder. Jag har inte märkt att viktminskningen stannar av med den, men så äter jag ju totalt väldigt lite också.
Jag kan också äta livsmedel med socker (fruktsocker oftast) bara inte kolhydrathalten övergår 5%.
Vill tillägga att jag aldrig varit beroende av sötsaker, så jag har inget sådant begär som kan triggas.
Just den bantningssedeln gick jag efter för snart 20 års sen. Jag var konstant hungrig. Visst, jag gick ner….men som alla andra bantningskurer så gick jag upp allt när jag började äta som vanligt. Otroligt,,,,att just det schema finns ute än.

Den här bantningen blev jag faktisk rekommenderad av en läkare för 15 år sedan eftersom han tyckte att jag var för fet. Jag gick ner 3 kg tror jag eftersom jag la av efter 3 dagar. Gick jag upp igen ? Ja minst 3 kg! Dieten kom inte från Sahlgrenska utan det var nåt fejk va?

Jag älskar grapefrukt det är det och vattenmelon jag saknar mest

Prova då och ät en bit ibland, du märker själv vad som händer och lär utav det.
Men har du sug efter frukt varje dag, då har du nog ett litet sockerberoende i alla fall.