Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5322 ggr
cherra
7

Problem med LCHF

Jag är nybörjare på det här området så efterhand hittar jag ju problem med LCHF.

I går dök ett nytt problem upp - det går inte att hetsäta LCHF :-). Utan att jag vet varför drabbades jag igår av en av mina genom livet ständigt återkommande hetsätningsattacker. Eftersom skafferi och kyl bara innehåller LCHF-mat gick jag lös på den och åt tills jag inte orkade mer. Vis av skadan hejdade jag mig innan jag mådde illa, jag hatar att kräkas.

Jag kände mig som jag brukar efter en hetsätningsattack, mätt och nöjd.

På kvällen kom den stora skillnaden. Jag var inte intresserad av någon middag! Jag var fortfarande mätt!

Efter en hetsätningsattack före LCHF hade jag gladeligen stoppat i mig en fullskalemiddag och fortsatt med fredagsmys som om all den där maten jag proppat i mig aldrig hade kommit i min närhet.

LCHF is magic 👍

Följ mig gärna på min blogg Cherras LCHF-resa

Seglarina
4

Jag har lite samma erfarenhet. Hetsäter i och för sig inte, men med en måltid bestående av mer kolhydrater så känner jag inte mättnad. Jag är tvungen att med viljan sluta äta för att inte fortsätta till magen känns som den håller på att spricka.

Med LCHF blir jag naturligt mätt och nöjd men bra mängd mat. Mättnad och hunger har för mig, sen jag började med LCHF fått en annan mening.

Jojomaja
11

Jag kan bara kommentera med att sedan jag började med LCHF i mars 2012 har alla mina hetsätningsattacker klingat av och försvunnit - Och nu pratar vi om över 30 år med minst tre och ibland upp till tio hetsätningar per dag som bara är borta. 

Det GÅR inte att överäta på den här kosten. Det är fysiskt omöjligt för mig. Om jag äter kolhydratsrik och sockerrik kost kan jag äta hur mycket som helst, men jag brukar säga att med LCHF blir jag mätt i hjärnan, inte bara i kroppen. Det är en väldig skillnad. Jag vet inte om det är något som ändrats i min kropp och min metabolism nu men jag misstänker att jag tidigare varit leptinintolerant eftersom jag lätt kunde äta kilovis med godis, kaffebröd, mackor, pasta och snacks. 

Jag har haft bulimi och svår hetsätning sedan 16 års ålder (är nu 50) och nu har jag inte hetsätit eller kräkts på över ett år. Det handlar inte om vad som finns i kylen eller skafferiet här hemma alls. Jag har fortfarande tillgång till alla sorters mat, snacks och sötsaker. Det finns både godis och läsk men inget lockar längre. Det är en frihetskänsla som är helt obeskrivlig att jag faktiskt inte vill eller ens kan äta mer. Att jag gått ned 35 kg är nästan som en parentes.

puls
3

#2 Jojomaja, vad skönt för dig att du är befriad från ditt matmissbruk. Jag har läst om åtskilliga fall där kvinnor (gäller säkert även för män)  med hetsätningsproblematik blivit hjälpta av LCHF kost iom att denna kost inte triggar igång själva hetsätningen utan blir som en bromskloss.

cherra
0

Det låter fantastiskt  #2  Jojomaja. Jag hoppas att jag också ska vara där en dag. Jag vet inte alltid varför jag hetsäter. Ibland kan jag spåra känslan, stress, tristess, ledsnad osv men som i går, ingen aning, den bara fanns där, cravingen. Jag har LCHF:at sedan midsommar i år så jag hoppas att jag kommer dithän att jag inte känner något behov av att hetsäta.

Det jag redan nu känner är att jag lätt kan trava igenom mataffärens godishyllor utan att vilja ha. Värre kan det vara på jobb att avstå från frukostfrallor men det går, en bit LCHF-fröbröd eller kaffe med kokosolja så är det fixat.

Jojomaja
1

#4 Men kanske har du inte fått kroppen helt i balans än? Jag kände verkligen aldrig någon mättnad förr. Magsäcken rymde hur mycket som helst och jag åt, kräktes, åt och kräktes. Det kändes som att jag kunde verkligen äta hur mycket som helst och det fanns ingen spärr.

Men så en dag, kanske några månader in i min nya kost så satt jag där vid middagsbordet och fick inte i mig en smula till. Jag hade ingen hunger och kände en mättnad som jag förut faktiskt inte känt. Och jag var helt utan den där ångesten över att gå upp i vikt så det fanns inte heller någon känsla att jag måste kräkas. All ångest var borta. Och det satt inte i magen. Jag nästan skrattade åt mig själv när jag gick och kastade bort mat istället för att gluffa i mig alla rester och det som fanns kvar i grytan. Jag minns att det tog flera månader innan jag fattade att jag vågade gå och lägga mig efter maten utan att kräkas först. Jag var helt fri från den påtvingade ångest som jag haft i så många år att bli av med det som jag ätit. 

Och efter det har jag haft den här mättnaden och nu förknippar jag också känslan med hur det var när jag var barn. Det är som att hjärnan återkopplat till hur det var när man var mätt. Något jag glömt under mina 30 år av hetsätning. 

Jag åt väldigt strikt LCHF innan detta hände rent fysiskt. Har du provat att vara strikt med kosten eller äter du liberalt och "unnar dig"?

cherra
5

Intressant. Jag var oerhört strikt när jag började men har blivit mer liberal. Jag äter lite LCHF-bröd och jag äter mejeriprodukter. Det handlar mest om mina preferenser, jag har svårt att tänka mig att vara utan detta. Dock ska jag börja se om det finns en koppling mellan att jag "unnat" mig lite för mycket och att jag får hetsätningsattacker. Jag kan tänka mig att det finns en koppling där. Att bli LCHF:are är att vara ute på en spännande resa i sin egen kropp 😃.

Hanveden
0

Martin Ingvar har koll på vad hjärnans funktion i det hela är.

Länk:   http://www.hjarnkoll.com/

mLCHFh  😎 .

smurfis
0

Visst är det fantastiskt. Jag älskar just mättnadskänslan med LCHF, det är den som är min räddning.