Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4425 ggr
annamanna
0

Boeuf Bourguignon, redning?

Just nu har jag en Boeuf Bourguignon som står och puttrar på min spis. I originalreceptet reder man sedan grytan med mjöl vilket jag såklart inte kommer att göra. Har redix hemma och undrar om någon här på kif har använt sig av just redix med lyckat resultat vid grytor där vin ingår? Eller ska jag göra en "fuling" och tjocka den med färskost?

Må så gott!

konichiwa
0

Jag gjorde en stor köttgryta med vin igår och jag tycker inte det är nödvändigt att reda den, visst det är en del vätska men jag mosar grönsakerna i spadet och äter upp det sista gottiga med sked, det går utmärkt ändå!

Annars är väl redix gjort just för att reda med.

Mooniq
1

jag hade nog provat 1 - 3 msk philadelphiaost, blir jättegod redning av den. eller bara kört sky-sås.. gott det oxå..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ashe
1

Jag tar redix. Ibland funkar det, ibland inte. Bäst i lite halv-tjocka såser där man bara kan strö lite över.

Verkar inte funka så bra med mycket kokning efter man satt till redix. Om man skall blanda i tunnare grytor tror jag det är bäst att röra ut i lite vätska först. Blir lätt klumpigt.

När det blir bra blir det jättebra, när det misslyckas vet jag inte riktigt vad jag gjort för fel. kanske inte rört ut ordentligt. Kanske kokat för mycket.

Min favvoredning är annars smetana. Finns bland laktosfritt, som creme fraiche men tjockare och inte så syrligt.

Lycka till.

MimLan
1

Gör den grytan då och då, har aldrig behövt redning. Man dränker inte köttet i vin (och vatten om man vill) utan låter det vara lite för lite, så när köttet släpper vätska under puttrandet så täcks det först då. Sista batchen med 17-18 portioner blev grymt mustig och var en trögflytande gryta.

JMW
0

Jag har inte redning i den grytan. Finns inte heller i mitt recept.

annamanna
1

Tack för svar. Jag beslutade mig för att reda både med grädde (3 dl) och redix ( 1 tsk) och det blev riktigt lyckat. Ingen bismak eller klumpar av redixen. Grytan har jag absolut inte gjort för sista gången. Mums!

JMW
0

En boeuf med grädde låter konstigt i mina öron. Denna gör ja av och till sedan mer än 25 år tillbaka. http://ohmansmatovin.com/2010/02/27/carl-butler-boeuf-bourguignon-recept/

annamanna
0

Konstigt tänkte jag också först, nästan så "får man göra så"…. Men det blev faktiskt underbart gott. :-)

Ballonggreven
0

Vi pratar alltså om 1 MSK vetemjöl!? Pudra över denna absolut försumbara mängd och njut av den goda maten istället!

annamanna
1

#9, visst är det försumbart lite vetemjöl som tillsätts men jag vill verkligen inte stoppa i mig mjöl om jag inte behöver och grädde är gott! Därför anpassade jag receptet till min koststil.