Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5583 ggr
eemj
0

tips på snabbare rätter

Någon som har något tips på snabbare middags rätter man kan göra ibland?

Blir så trött på att göra hemmagjorde köttbullar/kötffärsbiffar eller annan mat som tar en massa förberedande. Ibland har man bara inte energi till det på kvällen. Finns det något gott och äta som bara kräver några enkla saker?

eemj

OlgaMaria
0

Laga storkok så du inte behöver laga mat jämt. 

Fisk går fort att tillaga i stekpannan eller ugnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ary
0

Jag gör ofta röror på köttfärs, köttig korv, kycklingfilé eller bacon med champinjoner/fryst broccoli/vitkål och reder med ost typ blå castello och creme fraiche. Lätt som en plätt, snabbt och allt i samma panna. Varierar med vitlök och lite tomatpuré ibland så det blir aldrig riktigt samma rätt.

Har man grönsakerna hemma är kebabtallrik ganska lätt med tycker jag. Strimlar kotelett eller karré och steker med kebabkrydda (köpt i orientalisk affär, santa maria har också en men vet inte var den säljs. En dressing på majjo, cf, cayenne, vitlök går ju fort och salladen behöver ju inte vara krångligare än man gör den.

odjuren
0

http://www.kokaihop.se/recept/kottfarsgratang-med-sting

jag gör ofta denna! går ju o krydda hur som helst, har oftast tacokrydda till som jag gjort själv :D Hur gott som helst

//Odjuren

www.odjuren.com

Simonson
0

Strimla kycklingfilé, stek i smör och de kryddor du gillar/eller salta lite bara/, lite strimlad purjo eller lök, fräs en stund tillsammans. På med grädde, några droppar soja, lite dijonsenap. Klart på en kvart och kan serveras med vad du vill: kokta grönsaker, sallad, pasta, ris, potatis… Du kan strimla fläskkarre eller kotlett i stället för kyckling och tillaga på samma sätt. Du kan ha paprika eller champignoner i eller vad du nu är sugen på och har hemma. Det går iaf FORT att laga:)

Bläcket
0

Välsorterade mataffärer med fiskdiskar brukar sälja rökt makrill, den kan du ju äta som den är eller med sås till. Och sallad kanske. Kräver noll förberadelser och är jättegott :)

eemj
0

mångra bra tips hitintills :)

kom g'rna med fler ^^

MimLan
1

Idag har jag ätit varmrökt lax med dijonnaise. Dyrt, men snabbt.

Billigare är strimlat rökt fläsk som steks lite lätt, och i skyn som blir då slänger man ner strimlad vitkål. Snabb svensk wok.

Halvdansken
0

Det är ju inte snabbmat, men ofta när jag kommer hem så sätter jag nåt fryst i ugnen, eller på pannan. Kyckling, Ossu Bucco, en kotlett osv. Sen får det stå och passa sig själv tills jag äter vid 19-20 tiden. Använder ugnen mer än plattorna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

totten
0

Jag har stekt ägg som snabb mat.

Sen har jag ofta rökt lax hemma med ngn röra som jag kan ta med till lunch eller till snabb middag.

Record
0

Varför inte bacon, men det får inte vara för mycket på en gång.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2088635-man-skadad-av-fallande-bacon

goja
0

Vi kör ofta med ägg, stekt. äggröra eller omelett med en varsin burk makrill, skinka eller bacon. Grönsaker som avokado, strimlad vitkål (går utmärkt med osthyvel) tomater, squash, gurka, morötter mm. Detta är perfekt efter träningen när vi kommer hem och är hungriga. Ibland har det blivit några grillkorvar av god kvalitet till ovanstående. Några färdiga biffar som finns i frysen

Zepp
1

Altså köttfärs är min främsta snabbmat!

Ofta har jag köpt den för att göra pannbiff, Meatza, kötbullar.. eller något annat.. men om inte andan faller på så blir det lätt att jag bara steker upp köttfärsen som den är.. och tillsätter vad jag har, lök, svamp, tomater.. what ever!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[flippjenny]
0

Klarar inte av bacon, men älskar sidfläsk. Det går snabbt att steka upp, och man kan egentligen sluta där, men jag brukar hälla på lite grädde och låter koka in med lite kryddor. Tar 20-30 minuter och sköter nästan sig självt.

igeln
0

Hej

brukar själv göra 2kg köttfärs med champinjoner och grädde. salt peppar chilli sen voila du har mat i 1 vecka.

4 frysta lax (om man är lat, fryst) eller mer, strimla i pannan i med massa grädde (minst 5dl), getost, champinjoner, paprika, citronpeppar, salt så har du mat du kan variera med köttfärsen.

stek 4 ägg i 50g smör, häll på smöret, är njut & glöm inte att slicka tallriken ren! fett gör dig mätt och smal!

hel rostbiff (1kg+) i ugnen till 60c, salt peppar på, 1L grädde i kastrull med 2msk kikoman soya, massa getost & svart peppar. MUMS!

eftersom jag använder ganska få ingredienser i mina måltider så blir det faktiskt inte så dyrt, köp kött i storpack och på extrapris.

hoppas något smakar!

/Erik

Lilltilda
1

Bra tips på snabba rätter har jag kanske inte, men jag kan tipsa om att lägga tid på att laga mat i förväg och frysa in för de där dagarna då man verkligen inte hinner eller orkar laga mat.
Jag har ägnat mig åt "projekt frysrensning", dels för att tömma frysen på sånt som är på väg att bli bortglömt längst in, dels för att ekonomin just nu är lite skral, dels för att jag jobbar mycket framöver och inte kommer att orka vara så seriös i matlagningen efter jobbet.
"Projekt frysrensning" har pågått i en vecka och har resulterat i att jag nu har TRETTIOSJU färdiga portioner mat + köttbullar av 1,6 kg blandfärs i frysen. Vissa av rätterna kanske behöver kompletteras med t.ex. Strimlad smörstekt vitkål eller kokt broccoli och någon god extra fettkälla för att kännas som kompletta måltider, men ändå. Jag är skitnöjd!
Det jag har gjort är att jag varje dag under 1,5 vecka har lagat till mat som går bra att frysa in och jag har gjort storkok av dessa maträtter:
* Chili con carne, fast med champinjoner istället för vita bönor.
* Gräddig kasslergryta med currysmak (Kassler, grädde, creme fraiche, pujolök, curry, salt, peppar m.m.)
* Vitlökssmakande kycklinggryta (kyckling, grädde, färskost m vitlök m.m.)
* Lax med blomkålsmos
* Ugnsgrillade kycklingklubbor med indisk kryddning
* Räk-och champinjonpaj (pajdeg av mandelmjöl/sesamfrön: http://www.mandelmjolsguiden.se/lchf-pajdeg/) med äggstanningsfyllning av 3 ägg, 3 dl riven ost, 2,5-3 dl grädde, 2 krm svartpeppar, ½ tsk salt.
* Skink-och purjolökspaj (samma grundrecept som ovan)
* Köttbullar med stekskybaserad gräddsås
* lchf-pizza med div fyllning som jag hade hemma (salami, rödlök, tomatsås, massa ost, svamp osv)
* Korvstroganoff (av korv med hög kötthalt, grädde, tomatpuré m.m.)

~God loves you, and I´m trying! ~

Lilltilda
0

Just ja, kom på en "panikrätt" som jag ibland gör.
Jag kokar 2-3 ägg som jag hackar och blandar med en burk avrunnen tonfisk i vatten (vägrar den i olja då oljan brukar vara av läskig sort) och en rejäl (0,5-1 dl) klick majonäs. Smaksätter med peppar (santa marias "five peppers"), salt och ett stänk citron.
Äter denna blandning som den är eller lägger den på salladsbädd eller på lchf-bröd.

hemul
0

Oxfilé, entrecôte, biff. 😉

eemj
0

mycket gott hitintills :)

jag är så dålig på stor kok utan gör hällre för kvällen men ibland orkar man inte göra saker som tar en del förberedelser utan bara vill ha något som går rakt ner i pannan på några minuter. 🙂

MimLan
1

#18 Istället för storkok lagar du helt enkelt 3-4 portioner extra när du lagar för kvällen.

Siggebus
0

Jag gör som Zepp många gånger. 🙂

Fräser köttfärs rakt ner i pannan med lök, svamp å annat och till det fräser jag med diverse grönsaker som gröna bönor, lite morötter eller annat. På med kryddor och kanske en klick tomatpuré och en liten skvätt grädde.
Jättegod röra. Detta går snabbt - ska du ha det ännu snabbare får du göra extra portioner när matlagningslusten finns där och frysa in.

Lilltilda
0

#18 precis som #19 säger så handlar det bara om att göra några portioner extra varje gång du orkar laga mat. Det är inte jobbigare än att tillaga den mat du ändå ska göra. Gör du tex paj så blir det ju automatiskt flera extra portioner. Grytor är heller ingen svårighet att göra flera portioner av när man liks står och lagar dem

ashe
0

Två ägg, grädde eller creme fraiche efter behag, ca 1 dl. Salt peppar. Rör samman.

Smält en stor klick smör i stekpannan. 2 matskedar? Har du inte grädde eller cf hemma, smält en ännu större klick och blanda ner i äggröran.

Häll äggröran i stekpannan. Hyvla ost över direkt från start. 4-6 skivor. Stek som omelett på mellanvärme, 4 av 6 för mej.  Men försök inte vända omeletten sedan….Ljusbrun på undersidan och bara precis stannat på översidan är mitt ideal.

Ibland försöker jag dubbla satsen men då blir det lite trixigt med värme, kräver nästan ett lock för att översidan skall stanna innan undersidan är bränd.

Jag gillar att strö oregano över när den är klar. Finns det rest av sallad slänger jag på det mot slutet.

mtt78
0

Jag har några olika rätter som jag kör som snabbmat. Bland annat en räkrätt, fisksoppa och kycklinggryta.

Orakletidelfi
0

Kycklinggrytan får man nog göra om en del dock, det är  lite drygt 30 gram kh per person enligt uträkningen där!

mtt78
0

Ja, om man äter strikt LCHF får man göra om lite. Ta bort bananen till blir ju det första. Man kan även byta ut wokgrönsakerna till bättre grönsaker - men då kräver det genast lite mer förberedelser. För mig funkar denna rätten alldeles utmärkt som snabbmat ibland.

Lilltilda
0

30 g kh/portion är ju ingen fara om man som jag äter liberal lchf och tillåter mig att äta uppemot 50 g kh/dag, men jag hade nog tagit bort bananen och bytt ut jordnötterna mot nåt annat eller minskat på mängden. Det är främst där onödiga kolhydrater finns. Wokgrönsaker av rätt sort ger inte mycket kolhydrater. Jag äter ofta grönsaksblandningen "thaiwok". Inte särskilt många kolhydrater. Tycker att receptet låter supersmarrigt!

Orakletidelfi
0

Jo det lät jättegott, men som sagt, man behöver inte ens äta strikt för att 30 gram på en måltid ska bli för mycket. Vid det som kallas normal äter man ju runt 20 per dag. Men som sagt igen, det går ju lätt att göra om det!

Zepp
0

Snabbrätt numer 2.. hos mig.. pytt på fläskgrytbitar.. utöver grytbitarna så slänger man i lite vad man har, lök, svamp, hakade rotfrukter.. what ever!

Något bedagade och ospänstiga grönsaker får en sista vila i pannan.

I bland slår jag en slatt vin i anrättningen, andra gånger soya, någon annan gång grädde.

Nr3 är kycklinglever.. i bland bara jag steker upp dem och äter några som de är med grönsaker.. andra gånger har jag både bacon och svamp samt stuvar med lite grädde.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.