"farligt" att äta ostekt bacon ?
Sånt slinker ju ner medans man steker eller använder bacon till annat (pannkaka utan mjöl och mjölk), men på vilket sätt ska det anses som "farligt". Har för mig att det till och med står en varningstext på baconet om att det är rått och inte får ätas utan att tillagas (trots E-numret som ger det fejkad röksmak)..
Stötte på den här (gamla) artikeln när jag letade lite..
http://coltingblogg.com/2011/08/24/intervju-med-fredrik-colting-i-senaste-runner%C2%B4s-world/
Sen har det hänt några gånger att jag satt i mig nån rå laxbit vid matlagning också (rå + lätt saltad), och nån hel skiva nötkött (lagom fett blir det ju bara som bacon) har väl också slunkit ner i bitar…
Om Colting överlever med sina matvanor, så borde väl jag också göra det :)
Det hoppas jag inte, då ligger jag skrynkligt till. Det är inte alltid man ids steka saker …

Det är främst en varningstext så att du inte skall kunna stämma dem om du blir sjuk!
Risken med rått fläskkött.. förutom de rent hygieniska är trikiner.. vilket tror jag nästan aldrig har förekommit i det här landet?
Då är det värre med kyckling och vilt.. där är det vanligt men kampylobacter!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nyfiken fråga, hur kan rå bacon "slinka ner" ihop med matlagning? Den lagar man ju till ihop med det övriga eller försteker innan. Jag ser liksom inte ens att det skulle vara en risk att få i sig ens en gnutta av den råa köttråvaran.
~God loves you, and I´m trying! ~
#3: Man tar en remsa ur paketet, fäller huvudet bakåt och ringlar ned remsan i truten som kolhydratätare gör med spaghetti 😉. Medan stekpannan blir varm eller för att man inte ids värma den, till exempel.
#4 😂
Ja fast då är det ju en medveten handling och inte nåt som bara "råkar hända" som jag tolkade TS inlägg!
#4, precis så går det till :)
#5, sen är det väl kanske lite lättare och vanligare att det råkar slinka ner ett par baconskivor ur paketet innan dom landar i stekpannan än att ett köttstycke på 200g bara "försvinner" medans det är för fullt i stekpannan :)
Förlåt, men FY så vidrigt med rått kött! 🤮
Någon skiva bacon ringlar då inte in min mun frivilligt, men smaken är väl olika.
Men åter till ursprungsfrågan, ingen leverantör av rått kött får ju lova att det går att äta köttet rått utan att bli sjuk, så texten på paketet är väl bara för att vara på den säkra sidan.
Sedan finns det många som tror att bacon är tillagat bara för att det smakar rökt, trots att vanligt bacon är en rå produkt.
Hm..Hade för mig att man inte skulle äta rått fläskkött, men det är väl trikinerna som spökar som Zepp ptatade om.
Själv har jag en febless för rå köttfärs. Halva paketet kan lätt försvinna innan den äns har kommit in i kylskåpet. Men detta kan man ju kalla råbiff 😞

Råbiff är väl inte rått kött.. det e ju en maträtt? 🤪
Nu kommer saker jag skulle kunna lägga in i en annan aktuell tråd. :) Äta rå köttfärs eller rått bacon, tack men nejtack.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
Ojdå …. bacon, fisk och kycklinglever hade ju jag bestämt mig för var kolossalt praktisk mat, som inte kräver tillagningsenergi, varken av mig eller elverket … En rå baconremsa eller tre är ju ett suveränt mellanmål mellan "hinner inte" och "hungrig!". Fett och protein i lagoma doser på väg till stallet, utan att man behöver klä om och sätta sig till bords …
Det verkar som om det är mer acceptabelt/normalt att äta en baconskiva här och där än att ta en köttbit och dela den i lagomt stora delar, möjligtvis salta lite och sluka..
Näringsmässigt sett borde ju rå mat vara mer nyttig än när man stekt/kokt bort näringsämnena, och det är ju en hel del fisk som äts i mer eller mindre rått format..
Fast vad definierar "rått"? Riktig bacon (som jag handlar över disk) är tunnskivad rökt sidfläsk. Det är gott precis som det är lika rökt sidfläsk. Rökt ren-, lamm- och rådjurslår tunnskivar man och äter som det är, och det är "bara rökt". Så vad skulle skillnaden vara? Ja om det inte är rökt utan bara har rökarom förstås. Men sånt köper väl inte vi 😭?
Zepp har rätt varningarna kom till när det fanns fara för trikiner. Idag kollas allt fläskkött för trikiner åtminstone allt svenskt och inget hittar man. Däremot har man hittat trikiner i enstaka vildsvin och nu senast i en björn
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#13: Men är inte the received wisdom att upphettat kött är mer lättsmält och därmed en bättre näringskälla för kropp och knopp? För att det är så att säga halvt nedbrutet redan?
Fast fisk är det väl inga trikiner i …. ?

Rå fisk har andra parasiter!
Vissa näringsämnen förstörs andra frigörs av matlagning!
#16: Glädjedödare 😛. Men de borde väl vara tämligen artskilda från Homo sapiens sapiens?
# 12 Jag hoppas du inte äter rå kycklinglever!? Då spelar du rysk roulette!

Gravad, jäst, rökt fisk är per definition inte rå.. parasiterna är då döda!
Tex så är det förbjudet att sälja Matjessill i hela EU.. då det är en i det närmaste rå fisk!
Kan nämna att det som säljs i Sverige under namnet Mattjessill är inlagd sill dvs gravad.. och inte Matjessill!
"Campylobakter finns i var femte nyskaktad kyckling"

Japp.. det e därför som det gäller särskilda renlighetsregler vid tillagning av kyckling och vilt!
Man har inte samma skärbräda, stekgaffel, sax, kniv till den råa som till den tillagade!
Ja jag blev chockad över att Gronstedt tydligen äter rå kycklinglever.
#20 Har för mig att parasiterna inte dör av gravningen utan att man bör frysa vildfångad fisk innan man gravar den.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~

Man bör frysa fisk som man ska äta rå, men parasiterna som man får i sig via fisk är ganska godartade, så man kan ju också ta risken, även om SLV informerar om den: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-fisk/
En bieffekt av binnikemask är ju viktnedgång, och det är ju önskvärt för väldigt många, men hälsosamt är det ju inte.

#20: Det där stämmer ju inte riktigt Zepp, Matjessill har ju en helt annan kryddning än inlagd sill, dessutom är inlagd inte detsamma som gravning. Båda är en form av s.k. kemisk tilllagning men inte samma process.
#24: Hjälper inte helt, det finns parasiter som överlever frysning, däremot överlever dom inte upphettning till normal tillagningstemperatur, eller sill-lagen.
Att äta rått kött är sånt slöseri, det är mycket godare tilllagat och säkrare! Tillagningen gör inte bara näringsämnena mer tillgängliga utan är också ett väldigt effektivt sätt att ta död på virus och bakterier
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Odlad lax kan man äta rå, men inte vildfångad, för den kan ha mask..
Rå bacon är ju sååå gott!! Och så tänkte jag ge ett tips angående stekning av bacon, jag tycker den blir knaprigare om man radar ut skivorna i KALL panna =)
En annan härlig sak är ju köttfärssmeten!! Åhh va gott! :D Man får alltid laga dubbel sats eftersom halva smeten aldrig når stekpannan/ugnen =P
Men en sak som jag inte skulle äta som rått är lever! Min mamma är galen i smeten när man gör mald leverbiff och den smeten äter hon!! Usch och fy :D Men äter inte lever stekt heller så =P

Inlagd sill med annan kryddning bara!

#30 Maatjes haring skulle visst vara fångad i Nordsjön vid en viss tid för att ha rätt fetthalt, om jag minns rätt, annars fick man inte kalla den så. Vanlig inlagd sill kan ju vara fångad när som helst och var som helst. Sedan har väl "Hollandse Nieuwe" en särskild mognadsprocess, som om det går fel kan ställa till det när man äter den, om fel bakterier har tagit överhanden.
I vart fall som helst är maatjes en verklig delikatess, som jag inte har stött på i Sverige.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandse_Nieuwe
Kul att se att jag inte är ensam om baconet och annat otillagat (fel att kalla för rått eftersom jag gjorde mina köttbitar lättsaltade).. Sen finns det de som är mer extrema, och de som är extremt extrema också :)
Ostekt köttfärs (i större mängder) har jag inte testat, men några gram kan nog ha gått åt på väg till stekning..
Äter gärna ostekt bacon men rå kycklinglever ………… det ger jag bara till katten. 

Kött som inte varit fryst ska inte ätas rått pga risken för Toxoplasmaparasiter. Jag är själv smittad med Toxoplasma, och det är INTE att rekommendera! Köttet som smittade mig har jag inte ens ätit medvetet av, utan bara hanterat, och ändå lyckats få i mig parasiten.
Bacon är inte rå! Det är rökt!
Kan man inte säga rakt av, mycket bacon är fuskrökt, de tillsätter rökarom.

Misstänker hur som helst att det är fryst först och därmed så dör parasiter.. det e lixom enklaste sättet för matfabriker att dels hålla uppe shelftime och samtidigt döda parasiter.
Väldig lite bacon är rökt!
Jag älskar också bacon rått… innan lchf hade jag alltid rått bacon på lingongrova. asgott… och köttfärs som är färdigkryddad till köttbullar är förbannat gott… Har för mig att jag läst någonstans att det inte finns de farliga ämnena (kampolibakter eller vad hette det?) i kycklinglevern. och därför inte ska göra något om man åt det lite rosa i jämnförelse med annan kyckling. men som sagt har jag FÖR mig att jag läst det. så har ingen källa eller så…
Jag skulle önska att jag var lite åt det råa hållet, för jag överlagar min mat. Kan inte äta ens oxfilet om jag se något rosa med min noga granskande blick. Har precis ätit bacon, kan garantera att inget slank ner innan allt det vita var hårt och knaprigt.
#38 Har också hört detta ang kycklinglevern. Har en väninna som har samma problem som många andra i tråden, nämligen att köttfärs, kycklinglever, bacon etc "råkar" ta slut innan det är dags att tillaga… 😃 Själv äter jag bara rått muskelkött från nöt, fisk och vilt. Biffen ska bara vara snabbt vänd i stekpannan så att den blir lite rumstempererad. Köttfärs äter jag däremot inte rått, gillar inte konsistensen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Men kycklinglevern måste ju varit i kontakt med det andra kycklingköttet någon gång, okej att det går att äta rosa, för det yttre lagret bör ju ha kommit upp i temp, men att äta det helt rått kan ju inte vara annat än oerhört dumdristigt! När var femte kyckling är smittad!? Som jag sa tidigare rena ryska rouletten, förr eller senare om man äter det rått ofta så blir man ju sjuk! Campylonacterna försvinner endast genom upphettning! Ej frysning.
#41 Jag menar inte att ifrågasätta, men har du källor på det? Jag vet såpass många som utan problem äter kyckling rosa eller rått att det för mig låter orimligt att siffran skulle vara så hög.
Och i vilka mängder förekommer dessa campylonacter i svenskfödd kyckling av livsmedelkvalitet? Har mycket, mycket svårt att farlig farlig skulle vara laglig att sälja som livsmedel.
Kan inte låta bli att tänka att det borde vara som med salmonella i både fläsk och kyckling. Ramaskri om hur farligt det är att äta rosa, när det i själva verket i princip inte finns någon salmonella i Sverige.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Rosa är en sak.. rått något annat!
Rosa betyder oftas att det kommit över 60 grader!
60 grader tar kål på det mesta.. därför man tvättar strumpor i 60 grader!
# 42 Kolla i länken jag la högre upp.
lamm är också gott, lättsaltat, ostekt…
Hur är det mer rimmat fläsk då? Förästen vad är rimmat, hur gör man? Utsätter köttet för rim, typ rimmat-limmat eller mer sofistikerat? 🤦♂️
har fått för mig att rimmat kan vara samma som saltat.. men kanske med lite längre saltningstid än de snabbsaltade små lammen jag åt medans jag stekte :)
ja rimma är att salta, lägga i saltlake alltså, lättrimmat ligger kort tid vanligt rimmat ska väl ligga rätt länge. Tror det handlar om dygn resp, timmar.
#9 Råbiff är just rått nötkött som skrapas eller mals två gånger.
När man rimmar brukar man använda både socker och salt.
borttaget pga minnesförlust 😊